Ik denk dat het "kantenklarepakjes"koken inderdaad vooral een gevolg is van de vrouwenemancipatie. Moederlief ging buiten de deur werken, ze had minder tijd voor koken en meer geld te besteden voor het kopen van kant en klare producten. Knorr en Honig zijn op die groeimarkt goed ingesprongen. De smaak van de kant en klare mixen went snel en werd ervaren als lekker en al snel als normaal. Nu moet er moet moeite voor worden gedaan om andere smaken, dan uit pakjes ook lekker te vinden. Uit oude kookboeken van b.v. de Amsterdamse of Haagse Huishoudschool vind ik dat er juist veel persoonlijke aandacht wordt besteed aan de maaltijd en dat er zonder al te veel poespas een heerlijk basic gerecht op tafel bij de ligging van ons land zodat het is afgestemd op welke producten verkrijgbaar waren. Ik heb kookboeken uit verschillende jaargangen en het is interessant om te zien dat bepaalde recepten beinvloed worden door tijdsinvloeden als bijvoorbeeld oorlog, voedselgebrek en bijvoorbeeld kolonialisatie. In deze oudere kookboeken is er ook aandacht voor de indonesiche en oosterse keuken, dat vind ik best open minded voor die tijd. Die tendens zie je in ons land nu nog heel sterk, met de entree en integratie van buitenlandse gerechten en restaurantjes.
Op zijn tijd een echt oerhollands gerecht, dat kan ik nog altijd heel erg waarderen en ik vind dat we dat ook best meer mogen koesteren. Ik vind het jammer dat de Nederlandse horeca daar niet meer mee doet. Vaak houdt het op met gebakken aardappeltjes, friet, sperzieboontjes, worteltjes (vaak uit blik of diepvries) etc., bah , ik vind het om van te kotsen. Alsof dat de weerspiegeling is van onze traditionele Nederlandse keuken. Deze frietcultuur binnen horecagelegenheden is voor mij de reden om wegrestarants en ook het gros van de Nederlandse restaurants te mijden. Als friet, mayonaise en appelmoes op de menukaart staan dan heb ik het al gehad, mits het om een simpel cafetaria gaat, dan mag het. Deze menukaarten zijn geen reclame voor onze culture erfgoed. Wat denk je van een lekkere oerhollandse stampot of een bak snert bij regenachtig, koud weer, bijvoorbeeld ? Een bak snert heb ik nog nooit zo lekker geproefd als thuis. Deze gerechten zijn ook prima klaar te maken in een vegetarische variant. Wat is in bereidingstijd of -moeilijkheid het verschil met roti, nasi of een pastaschotel ? Het bereiden van (seizoens)groenten en producten uit de eigen omgeving. heeft als plus : beter te zijn voor het milieu. Als ik thuiskom van een buitenlandse vakantie, koop ik met een knipoog naar het heerlijke stokbrood, thuis meteen kaas, karnemelk en bruinbrood Wat van ver komt is lekker, maar wat van dichtbij komt is minstens even gewaardeerd.
:-