Ik vermoed dat de Draak daar alles wel van weet.
Ik vind concentreren op geboortebeperking sowieso een beetje raar. Het probleem is niet de zwijnen. De natuur creeert zelf een bepaalde populatie wat voor een gebied goed kan. De ene keer meer dieren en andere keer minder dieren.
Het probleem nu echter zijn een aantal dingen. Er word en werd afgelopen jaren veel bijgevoerd. En door de zachte winters zijn er daardoor nu heel veel. Een grote populatie. Qua voedsel aanbod enzo kan het gebied de dieren wel aan.
Echter campings klagen over de schade. Sommige campings wisten al dat ze in risicogebied zaten dus die hadden allang geinvesteerd in goede hekken en hebben niets te klagen.
Boeren klagen over schade. Moeten ze m.i. maar niet te dicht bij de natuur zitten... maar laatst is zelfs geloof bepaald dat boeren dichter nog bij de natuur mogen zitten.
Verder nog meer incidenten op de wegen. Dat komt doordat langs de kant van wegen door de gebieden de hekken kapot zijn en doordat er weinig wildroosters e.d. zijn. Ook voeren ze blijkbaar de dieren vlak bij de wegen, waardoor de dieren ook nog eens veel voedsel gaan zoeken langs de wegen. Niet goed natuurlijk.
Er word ook hard gereden bij de wegen. Ook staan er wat lullige bordjes dat er mogelijk wild kan oversteken, maar daar kan de info voorziening veel duidelijker en opdringeriger. Zodat de automobilist meer gaat opletten op de bosranden. Daarnaast kan je ook denken aan het afsluiten van wegen of voor extra langzaam rijden op die plekken. Dat zou veel schelen.
Het diepere probleem is overigens vooral dat de mensen niet accepteren dat dieren rondom ons leven en dat ze net zoveel recht hebben zich te verspreiden.
Ik zou het echt super vinden wanneer een wild zwijn of een hert in mijn tuin zou komen en daar de boel overhoopt haalt. Lijkt me geweldig. Alleen kunnen mensen het niet echt accepteren. Ga dan in de stad wonen zou ik zeggen.