Vegatopia Forum

Welke vleesvervanger voor baby?

Marloes_R

Welke vleesvervanger voor baby?
« Gepost op: 27 juni 2007, 20:18:20 »
Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna 6 maanden en het is bijna tijd om "vlees" te gaan introduceren.
Ik wil graag dat mijn zoontje ook vegetarisch gaat eten, net zoals ik. Maar waar begin ik mee? De meeste vleesververvangers zijn gepaneerd of zijn gekruid.
Tivall heeft wel een naturel blokjes, dat zou wel kunnen. Maar voor de rest eet ik het niet. Valess bevat zuivel, dat mag toch niet het eerste jaar?
Pff moeilijk hoor...Hebben jullie tips voor me?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Welke vleesvervanger voor baby?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2007, 20:25:37 »
Ik zou denk ik geen vegaburgers geven, aangezien er overal zout in zit. Tofu mag ook nog niet. Persoonlijk zou ik gewoon creatief gaan koken met bijvoorbeeld wat linzen of hardgekookt ei.

Voor inspiratie zou je het boek Vegetarisch Vanaf De Wieg eens kunnen inzien:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=13;action=display;threadid=7845

Marloes_R

« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2007, 20:34:53 »
O ja, inderdaad, er zit overal zout in..
Hm, dan moet ik eens gaan kijken, want linzen eet ik zelf nooit. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Dank je wel!

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2007, 22:14:24 »
Ik kom uit een vegetarisch gezin van 6 broers en een 1 zus (geboren in de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw). Mijn twee kinderen (inmiddels volwassen) zijn vegetarisch opgevoed. Wij hebben nooit vleesvervangers gehad en zijn toch groot geworden zonder vlees of vis. Denk niet te moeilijk.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Anna

• 319
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2007, 11:59:01 »
Die potjesfabrikanten zouden het liefst zien dat alle baby's vanaf dag 1 alles konden eten want dat zou meer omzet betekenen! De potjes mogen in Nederland verkocht worden met als advies: 4 maanden en ouder. Erg vaag omdat de WHO voorschrijft om niet bij te voeden tot 6 maanden. Ook de Nederlandse overheid steunt dit beleid en eigenlijk zouden de consultatie bureaus dit moeten volgen. Maargoed het c.b is het c.b niet als ze niet constant tegenstrijdige adviezen zouden geven!

Volgens mij worden vlees&vis beide afgeraden voor het eerste levensjaar. Dus ik zou alleen nog maar beginnen met groente, fruit, brood, aardappelen enz.

Kinderen tot 1 jaar halen al hun nodige vitaminen, mineralen en andere 'stoffen' uit borstvoeding en anders uit flesvoeding!

BetsyLover

« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2007, 17:37:14 »
men ma is onthaalmoeder en die heeft ook vegetarische baby's zij geeft die patatten met vegaballetjes ( in stukjes natuurlijk )

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2007, 19:45:05 »
Volgens de kinderarts hier heeft inderdaad een baby het eerste jaar geen vlees/vis nodig. Voor de rest moet je je niet teveel zorgen maken. Een beetje zout voor een jaar kan geen kwaad, geen balen natuurlijk, maar ik heb ze altijd zsm mee laten eten en wij gebruiken gewoon zout, wel weinig, maar dat deden we daarvoor ook al. Dat kookboek kan ik echt aanbevelen, is geweldig!
Hoor wie klopt daar kinders???

vero79

« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2007, 22:29:56 »
Direct met gekruide producten beginnen zou ik zeker niet doen. Ik zal even zeggen hoe ik het gedaan heb. Mijn zoontje is momenteel 21 maanden. Toen hij 6 maanden oud was ben ik gestopt met borstvoeding en ben ik granenpappen beginnen geven. Is een pap die bestaat uit bruine rijst , zoete rijst , azuki bonen (is afkomstig uit Azië : hier een link met xrta info http://www.xquis.com/products/_nl/azukiboon.htm). Daar deed ik dan ook altijd wat Kombu bij (gedroogd zeewier zit veel calcium in). Dit moest dan uren opstaan en dan door een zeef doen. Hierna krijg je echt zo'n smurrie , precies pap om mee te behangen  ;D maar het is wel heel voedzaam. Hier kan je na verloop van tijd wat groenten bijdoen zoals wortel , broccoli , bloemkool , enz...

Fruitpap kwam pas daarna. Fruitpap was ook nooit 'neem een appel doe er een koek bij en wat appelsiensap'. Fruitpap bij mij was fruit stoven. Peer of appel stoven was hetgeen ik deed. Wanneer je fruit stooft is het veel gemakkelijker te verteren voor zo'n klein babietje.

Na verloop van tijd begon ik dan met witte tofu (is gewoon onbewerkt) dat ik meekookte met groenten. Witte vis gaf ik ook vanaf ongeveer een jaar. Nu geef ik sinds enkel maanden af en toe kip en kalkoen. Maar het merendeel krijgt hij nog altijd tofu , mochi (is zoete rijst in blokvorm) , peulvruchten , bonen , couscous , rijst , volkoren pasta en dit dan met een groentenpureetje. Ben nog maar een paar weken geleden met tomaten gestart.  Je ziet er zijn mogelijkhede genoeg hé  ;)

Offline willem

• 2.430
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2007, 10:42:33 »
Als je het hebt over kruiden en zout: met mate is minder verkeerd dan het kind aanleren dat het eten zoet moet zijn. Je kunt met een eerste schepje suiker in de pap voor altijd de kindersmaak bederven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2007, 21:35:16 »
Witte vis gaf ik ook vanaf ongeveer een jaar. Nu geef ik sinds enkel maanden af en toe kip en kalkoen.
Dit ...... wordt op dit forum niet beschouwd als vleesvervangers.

Ik ben groot geworden. En mijn kinderen zijn groot geworden.
Zonder dooie dieren. Zonder moeilijk te doen over eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

vero79

« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2007, 22:43:47 »
Klopt dat vlees & vis geen vervangers zijn. Ik gaf gewoon even mee hoe ik het doe... Ik denk dat ik wel andere alternatieven geboden heb ook.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2007, 22:57:50 »
Vero, eet jij macrobiotisch?
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2007, 22:58:06 door Hizikigrrrl »

vero79

« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2007, 21:49:12 »
Hey Hizikigrrrl , het eten dat ik aan mijn zoontje geef is inderdaad zeer macrobiotisch geïnspireerd. Ik heb hiervoor kookslessen gevolgd bij een psychologe. Was zeer interessant. Ikzelf eet geen vlees ; wel af en toe vis. Ik eet sinds mijn 17e geen vlees meer en mis het nooit. Voor mijn zoontje wou ik ook enkel granen , peulvruchten en vleesvervangers geven , maar ik ben natuurlijk niet de enige die hier iets over te zeggen heeft. Mijn vriend is wel een vleeseter , hij vindt het super hoe we het doen , maar wil toch nog altijd dat ons zoontje dus zeker vis en heel af en toe wit vlees krijgt.

Hij is helemaal anders opgevoed dan ik en dan is het soms wel moeilijk voor hem om bepaalde gewoontes te doorbreken. Hetgeen ik vooral niet geef aan mijn zoontje is suiker , dat is volledig uit den boze. Ik geef wel koekjes , maar deze zijn dan gezoet met stropen (rijststroop of maïsstroop). Geraffineerde suiker is veel te 'agressief' en zeker voor kindjes.

Zuivel krijgt hij amper , krijgt geen koemelk , wel geitenmelk en rijstmelk.

Marcobiotiek is heel interessant , maar te fanatiek is het gewoon moeilijk haalbaar in de maatschappij waarin we leven. Ik moet beseffen dat mijn zoontje op school wel eens iets zoet zal eten en drinken en zuivel zal krijgen en ik wil van hem geen plantje maken  ;D

g11ling

« Reactie #13 Gepost op: 06 september 2007, 16:44:11 »
Mijn dochter is bijna 9 maanden en ik voed haar ook vegetaries op. Ze krijgt vanaf 8 maanden zo nu en dan wat (meegekookte) onbewerkte tofu door haar groentenhap. Ook kook ik met linzen en ze krijgt ongeveer 1 keer per week een half gekookt ei (vanaf 8 mnd mag ze ook het eiwit, daarvoor alleen het eigeel ivm mogelijke allergiese reakties)

Volgens Kind en gezin kan je met Tempe beginnen na 10-12 maanden en andere vleevervangers (bv quorn) als ze ouder dan een jaar zijn.

Ik ben zelf zo'n 17 jaar vegetaries en ik gebruik wel vleesvervangers, maar ook niet vaker dan zo'n 1 a 2 keer per week. Ik ben gewoon liever crea met groenten.
Ik ben wel langzaam aan kruiden aan het introduceren. Nu nog alleen groene kruiden (vers en gevriesdroogd) maar ik wil langzaam aan wel wat meer gaan aanbieden. Mevrouw laat vanzelf wel merken als ze ergens niet goed tegenkan denk ik dan.

Volgens K&G mag ze nog geen kaas, maar volgens een kookboek voor vegetariese mama's mag het wel. Ik doe het soms een beetje door haar groentenhap om het wat smaak mee te geven.

Wat een enorm succesrecept was:
couscous met (gekookte) bleekselderij, wortel en rozijnen en een theelepeltje wajang.
Ze vrat het lepeltje er bij op en keek erg beteutert als haar bordje leeg was  ;D