Vegatopia Forum

Vegan kaas

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan kaas
« Reactie #120 Gepost op: 06 januari 2011, 14:56:11 »
http://www.nsnews.com/health/last+vegan+cheese+that+good/4064543/story.html

At last: a vegan cheese that's good

A Canadian company has developed an award-winning vegan alternative to cheese, and it's flying off the shelves.

Daiya has become quite the celebrity talking point, appearing on Oprah's show, the Ellen DeGeneres show, and now appearing at a store near you.

"It's pretty exciting," says brand manager Kristen Bourke. "It's not very often that a food product like this sort of sells itself. Usually you're fighting to get shelf space."

Vegans and dairy intolerant people have a difficult time finding cheese substitutes. The products on the market have a reputation for being chalky, not melting and generally behaving and tasting rather unlike the dairy equivalent. This was the concern of Andre Kroecher, a vegan from the North Shore, who founded the company.

Kroecher tried making a vegan pizza at home in 2005 and was thoroughly disappointed by the results. None of the cheese style products he tried melted properly and some still contained the animal protein casein, and therefore couldn't be used in vegan cooking.

"He'd end up throwing it all away based on the quality and texture of the products on the market," says Bourke.

Kroecher decided to make his own product, a product that could melt and stretch much like dairy cheese, strictly for personal consumption. The first prototype was havarti-like in style, and Kroecher would bring it to social occasions without telling anyone that it wasn't cheese. "It would always vanish," he says.

"There was a real shock" when he told people what the product was actually made of, says Kroecher. "Then people would say, 'you have to do something with this."

Koecher started to use tapioca or arrowroot flour as opposed to soy, which forms the basis of many vegan alternatives currently available.

"I remembered that when I was little, tapioca pudding was really very stretchy," he says, which was the characteristic that was so hard to replicate in non-dairy alternatives.

Kroecher and co-founder Greg Blake started taking the experiments a bit further.

"Because we had no food science background, we had no pre-conceived notions about how one might do this," adds Blake.

"We set up (research and development) kitchens in our homes, much to the chagrin of our wives, and went at it."

By 2008, Kroecher and Blake had developed Daiya, an alternative to cheese that behaves exactly like the dairy variety. It melts and shreds and opens up a world of new dining options for people with food allergies and vegans alike.

Everything from fondue to grilled cheese is now back on the menu, and people can't get enough. Daiya has just won the PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) Proggy Award for Company of the Year. The animal rights group commends the company for bringing a healthier, animal-friendly vegan lifestyle into the mainstream.

"For us it's been exciting because a lot of the major chains have been coming to us and asking for the product, all based on consumer interest," says Bourke. "Consumers (are) driving the sales when they come to the store and ask their buyers for it."

© Copyright (c) North Shore News

http://www.daiyafoods.com/

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #121 Gepost op: 06 januari 2011, 20:12:29 »
Ik heb een tijdje geleden bij een vriend Daiya gegeten, ik vond het inderdaad ook erg lekker. Ik ben jaloers als ik hoor wat ze er in de VS al allemaal mee doen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #122 Gepost op: 06 januari 2011, 20:54:55 »
@M.
Heeft die vriend het uit de US meegenomen, of kunnen we het hier in NL ook al krijgen?

Ben wel benieuwd!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #123 Gepost op: 07 januari 2011, 11:41:34 »
Helaas, iemand had het voor hem meegenomen uit de VS. Ik hoop wel echt dat ze het hier ook gaan verkopen maar ik vrees dat het nog wel even zal duren.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #124 Gepost op: 30 januari 2011, 20:39:47 »
Heeft iemand wel eens de nepkaas van Bute Island, genaamd Sheese, geprobeerd?
Ik zag het hier en ben vooral geïnteresseerd in de blauwekaasvariant.
Overigens vind ik de kaasjes op de foto erboven wel erg kazig eruitzien. En ook die kaasjes bovenin beeld als je doorklikt op een van de producten. Zouden dit serieus kazen uit hun assortiment zijn? Of zouden ze er foto's van echte kaas bij hebben gezet? Ik vind het eerste  onwaarschijnlijk, maar het tweede een wat rare keus.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #125 Gepost op: 30 januari 2011, 20:47:16 »
Heeft iemand wel eens de nepkaas van Bute Island, genaamd Sheese, geprobeerd?
Ik zag het hier en ben vooral geïnteresseerd in de blauwekaasvariant.
Overigens vind ik de kaasjes op de foto erboven wel erg kazig eruitzien. En ook die kaasjes bovenin beeld als je doorklikt op een van de producten. Zouden dit serieus kazen uit hun assortiment zijn? Of zouden ze er foto's van echte kaas bij hebben gezet? Ik vind het eerste  onwaarschijnlijk, maar het tweede een wat rare keus.

Nope. Van die kaasjes op de beginpagina vind ik alleen de blauwe echt niet vegan eruit zien, van de rest zou ik me kunnen voorstellen dat het neppers zouden kunnen zijn. Maar als je doorklikt, die camembertachtige.. dat is toch geen vegan kaas zo met die witte schimmel erop? Dat is een kaas ook een een doosje (hoe heet dat, spanen doosje?) terwijl die van hen uit plastic komen. Toch ben ik wel benieuwd.
Kunnen we niet een vegan kaasproeverij regelen?
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #126 Gepost op: 30 januari 2011, 21:05:57 »
Ja, ik vind ze er ook heel erg als echte kaas uitzien. Maar als je nepkaas aan de man probeert te brengen, ga je dat dan met foto's van echte kaas promoten?
Ik heb nooit mock duck gekocht, staat daar dan ook een eend op? (Ik geloof wel op die nepvissies die je bij de Biomarkt kunt kopen een tekening van een vis, toch? Maar dat vind ik toch anders.)

Anyway, vegan kaasproeverij klinkt als een fantastisch plan. Moet je bij voorkeur in een ander land doen waar je van die fijna macadamiakaas hebt van Saf of de kaas van Daiya waar Hiziki en M. het over hebben. :) Maar nee, het is natuurlijk wel informatief als de in NL verkrijgbare zut wordt getest.
Ik moet nu meteen weer even terugdenken aan een V-day in Utrecht waar ik een blokje Yakso nepkaas mocht proeven... :eh: ;D

« Laatst bewerkt op: 30 januari 2011, 21:34:09 door cal¡mero »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #127 Gepost op: 30 januari 2011, 21:57:31 »
Hier is een (positieve) review van de nepblauwekaas.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #128 Gepost op: 25 maart 2011, 09:04:09 »
Bij de biomarkt in A'dam hebben ze nu vegan kaasfondue van No Muh. Ik vond het er in eerste instantie wat dubieus uitzien, maar het was echt heel erg lekker! Dat vond mijn moeder ook, ze bleef zelfs uit mijn pannetje pikken terwijl ze gewoon haar eigen fondue had  ::) :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #129 Gepost op: 25 maart 2011, 15:33:19 »
Oh cool, ga kijken of ze dat nog ergens verkopen, want ik kom nooit op de biomarkt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #130 Gepost op: 25 maart 2011, 16:56:00 »
Ze verkopen het helaas nergens anders, de enige optie is om het te bestellen uit Duitsland of Zwitserland.
Ik bedoel met biomarkt trouwens de winkel op de weteringsschans, niet de biologische markt ofzo (even voor de duidelijkheid).

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #131 Gepost op: 25 maart 2011, 16:58:15 »
Kom ik ook niet.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #132 Gepost op: 25 maart 2011, 17:55:26 »
Bij de biomarkt in A'dam hebben ze nu vegan kaasfondue van No Muh. Ik vond het er in eerste instantie wat dubieus uitzien, maar het was echt heel erg lekker! Dat vond mijn moeder ook, ze bleef zelfs uit mijn pannetje pikken terwijl ze gewoon haar eigen fondue had  ::) :)

Ik ben erg nieuwsgierig!
Ik vind normale kaasfondue niet lekker; de kazig en voor mij daarom te pussig. Is dit anders? Minder kazig?
Tartex (ook op basis van plantaardige vetten) vind ik ook niet lekker; te weeig, dus ik hoop dat het daar niet op lijkt.
Meneer koekje vindt kaas eten in een vegetarisch menu not done, dus misschien dat we samen eens keer de vegan versie kunnen eten. Wat betaal je voor een pakje en hoeveel porties komen eruit?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #133 Gepost op: 25 maart 2011, 19:44:28 »
Oh cool, ga kijken of ze dat nog ergens verkopen, want ik kom nooit op de biomarkt.

Ik kan wel een keertje bij je langsfietsen.
Dan moet ik dat spul dus wel vinden. Is het lang houdbaar, M.?
O en waar ligt het, want iemand had het hier ook eens over Sheese uit de Biomarkt maar die kan ik ook maar niet vinden.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #134 Gepost op: 26 maart 2011, 08:58:45 »
@Koekje: het was juist enorm kazig, hmmmm  :yummie:
Ik vrees dus dat dat geen oplossing is.

Calimero: die Sheese was even tijdelijk omdat de No-muh kaas niet te krijgen was, dus die zul je er voorlopig niet meer kunnen vinden. De No-muh ligt naast de gewone kaas en daar ligt ook dat kaas fondue spul bij (in zakjes). Ik zal even kijken hoe lang dat ongeveer houdbaar is.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #135 Gepost op: 01 april 2011, 03:05:21 »

Ik kan wel een keertje bij je langsfietsen.

Oh wat lief! Zou ik wel heel fijn vinden.

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #136 Gepost op: 10 april 2011, 16:08:26 »
Ik geloof niet in vegan kaas
Hoe heet dat vegan kaasje?
Waar is het verkrijgbaar?
Ik herinner me nog hoe lastig het was, mijn geliefde kazen te laten vallen, dertien jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2011, 18:34:57 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #137 Gepost op: 14 april 2011, 20:17:12 »
Ik herinner me nog hoe lastig het was, mijn geliefde kazen te laten vallen, dertien jaar geleden.

Maar waarom heb je ze dan laten vallen? Voor welk hoger doel? Omdat je naar het eiland diende te verhuizen, veronderstel ik?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2011, 20:22:51 door karl »

Offline eno2

• 758
« Reactie #138 Gepost op: 15 april 2011, 01:34:53 »

Maar waarom heb je ze dan laten vallen? Voor welk hoger doel? Omdat je naar het eiland diende te verhuizen, veronderstel ik?
Ik ben pas verhuisd.
iedereen heeft zo zijn eigen motiveringen om veganiër te worden.
Ik vind dat gewoon de beste eetwijze  op alle gebied, behalve op B12 gebied.

Offline eno2

• 758
« Reactie #139 Gepost op: 15 april 2011, 01:37:04 »
Er zijn veganiërs die een enorme hekel hebben aan al die vervangvlezen en vervangkazen en die zonder meer afwijzen. Ik ben met zo iemand in discussie: en geef hem ongelijk.