Vegatopia Forum

Dextro energy

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Lotje

Dextro energy
« Gepost op: 25 september 2007, 19:55:28 »
Bestaat er iets vegetarisch wat lijkt op dextro energy (aangezien ik aan neem dat dextro energy niet vegetarisch is)? Ik ben namelijk net begonnen met een study, en omdat dit veel tijd kost kan ik wel iets gebruiken dat energy levert, maar uiteraard wel iets vegetarisch.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dextro energy
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2007, 19:59:41 »
je kan ook besluiten altijd je suikerspiegel op een lekker level te houden, zonder te pieken.
Opgeloste suiker doet het goed, dus thee met suiker en melk, chocola erbij: kan niet beter toch?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Lotje

Re:Dextro energy
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2007, 20:05:21 »
Dat is inderdaad een goed idee. Helaas kan ik niet zo goed tegen chocola (al is het wel lekker) maar inderdaad iets drinken met suiker erin kan ook helpen. Mijn moeder dacht namelijk aan dextro energy of zo iets, maar het lijkt me dat dat niet vegetarisch is

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Dextro energy
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2007, 20:15:30 »
vaak heb je bij kruidenwinkels ook wel iets van druivensuiker, kijk daar eens of het vegaverantwoord is?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dextro energy
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2007, 20:15:43 »
Maar dat is toch een suikerklontje met citroensmaak? Hoe hebben ze daar dan weer beest in weten te krijgen?

Fruit misschien een optie?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dextro energy
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2007, 20:18:27 »
vaak heb je bij kruidenwinkels ook wel iets van druivensuiker, kijk daar eens of het vegaverantwoord is?
jaaaaaaaaaa, bij ouderwetse snoepwinkels, dat was lekker! Woon je bij je Delft?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Re:Dextro energy
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2007, 20:20:59 »
Ingrediënten Dextro energy
dextrose, glucosestroop, voedingszuur (citroenzuur), cacaoboter, aroma, magnesiumstearaat.

Dat laatste zou meestal plantaardig zijn maar soms ook van varkens of runderen kunnen zijn. Moet je de fabrikant vragen, zegt Food-Info

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dextro energy
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2007, 20:30:20 »
Bestaat er iets vegetarisch wat lijkt op dextro energy (aangezien ik aan neem dat dextro energy niet vegetarisch is)? Ik ben namelijk net begonnen met een study, en omdat dit veel tijd kost kan ik wel iets gebruiken dat energy levert, maar uiteraard wel iets vegetarisch.

De ingrediënten van de dextro energie-citroen zijn:
dextrose, maltodextrine, aroma, voedingszuur (citroenzuur), antiklontermiddel (magnesiumstearaat), vitamine C.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat daar niet-vegetarisch aan is, maar ik ben geen kenner.

In ieder geval zie ik het nut van dextro-energie bij het studeren niet in.  Hoewel studeren wel wat (mentale) energie kost vraagt het geen snelle energie die soms nodig is bij sportprestaties.  Wat fruit bij de hand houden, wat gezonde koeken, chocolade, ... lijken me betere en gezondere opties.

Lotje

Re:Dextro energy
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2007, 20:40:45 »
Bedankt voor de reacties. Ik weet zelf ook niet of het niet vegetarisch is, maar in zoveel dingen zit dier, dus ik dacht in dextro energy ook (in verband met het suiker).
Heb net nog maar wat fruit gekocht, kijken of dat dat werkt, en anders inderdaad morgen even naar een speciale winkel, kijken of ze daar iets hebben.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dextro energy
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2007, 20:56:58 »
Bedankt voor de reacties. Ik weet zelf ook niet of het niet vegetarisch is, maar in zoveel dingen zit dier, dus ik dacht in dextro energy ook (in verband met het suiker).
Heb net nog maar wat fruit gekocht, kijken of dat dat werkt, en anders inderdaad morgen even naar een speciale winkel, kijken of ze daar iets hebben.

gewoon regelmatig eten met iets wat niet al te snel verbrand (maar ook niet te zwaar op de maag ligt) lijkt me het best.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dextro energy
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2007, 21:13:43 »
Je hersenen verbruiken veel energie, voornamelijk glucose wat niet goed door het lichaam wordt opgeslagen.
Je kan dus Dextro gebruiken, maar gebruik er niet te veel van en vergeet niet goed te eten. Zelf raad ik aan om wat proteïne (zuivel/sojamelk, volkoren boterham met kaas/eitje) erbij te gebruiken, om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dextro energy
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2007, 21:23:13 »
Je hersenen verbruiken veel energie, voornamelijk glucose wat niet goed door het lichaam wordt opgeslagen.

Je hebt gelijk dat hersenen veel energie gebruiken.  Maar ik vraag me af of het verschil in energiegebruik tussen studerende hersenen en niet studerende hersenen erg groot is, ik durf het te betwijfelen (maar weet het dus niet zeker).

In ieder geval zou gezond eten voldoende energie moeten opleveren.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 21:50:18 door Ligfietsertje »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Dextro energy
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2007, 21:43:20 »
Sluit me aan bij Bambi en Ligfietsertje.  Gewoon goed eten levert voldoende energie op. En ik zit al lang te studeren en te promoveren. :) Zonder gekheid, volgens mij heb je inderdaad die snelle energie niet nodig.

Zorg verder gewoon voor genoeg beweging, pauzes en frisse lucht . En genoeg slaap, ook al wil je doorleren.  Op een gegeven moment neem je toch niets meer op en kun je beter rusten.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 21:46:30 door LL de Ling »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dextro energy
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2007, 22:10:24 »
Ik at veel m&m's. Lekker, als beloning, maar ik kwam wel veel aan. Was dus blijkbaar niet nodig ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Dextro energy
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2007, 22:41:52 »
Kom ik weer met mijn stokpaardje: in de betere natuurvoedingswinkel kun je druivensuiker kopen, maar nog beter is vruchtensuiker. Dat geeft niet van die grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 22:49:26 door Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dextro energy
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2007, 00:27:38 »
Je hersenen verbruiken veel energie, voornamelijk glucose wat niet goed door het lichaam wordt opgeslagen.

Je hebt gelijk dat hersenen veel energie gebruiken.  Maar ik vraag me af of het verschil in energiegebruik tussen studerende hersenen en niet studerende hersenen erg groot is, ik durf het te betwijfelen (maar weet het dus niet zeker).

In ieder geval zou gezond eten voldoende energie moeten opleveren.
Ik las ooit in een column van Midas Dekkers dat er geen verschil is in calorieverbranding tussen mensen die gewoon ontspannen zitten en mensen die heel druk aan het denken zijn. Dus ik vermoed dat studerende hersenen idd niet heel anders zijn dan gewone hersenen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Lotje

Re:Dextro energy
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2007, 00:39:39 »
Ik denk ook niet echt dat de hersen werking veel met calorieverbranding te maken heeft, aangezien je zit, maar het ging er meer om dat ik veel langer wakker ben en eigenlijk niet meer even ontspan of zo, dus constant bezig ben, waardoor ik sneller moe ben, dus ik dacht misschien is er wel iets om af en toe wat energie te geven, maar nu ik dit lees denk ik dat het inderdaad beter is om wat fruit of iets anders gezonds te eten dan echt zo snelle energie boost

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dextro energy
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2007, 00:43:12 »
Oja absoluut, zo'n snelle energyboost kan misschien zin hebben als je eens een dipje hebt, en nog maar even doormoet, anders niet.

Langere dagen gewoon aanpakken met een strakker ritme. Dus op tijd naar bed, gezonde maaltijden op vaste tijden, en wél tijd inroosteren voor ontspanning. En dan het liefst niet tv-kijken, want op de een of andere manier zuigt dat alle energie weg, maar sullige dingen als breien, punniken, naaien doen het bij mij wel goed. Puzzelen waarschijnlijk ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Dextro energy
« Reactie #18 Gepost op: 26 september 2007, 12:07:47 »
Voldoende zuurstof is veel belangrijker. Je hersenen verbruiken 20% van alle door het lichaam verbruikte zuurstof, dit terwijl ze vaak maar zo'n 2% van je totale lichaamsgewicht uitmaken.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Dextro energy
« Reactie #19 Gepost op: 26 september 2007, 12:54:52 »
Voldoende zuurstof is veel belangrijker. Je hersenen verbruiken 20% van alle door het lichaam verbruikte zuurstof, dit terwijl ze vaak maar zo'n 2% van je totale lichaamsgewicht uitmaken.

Doet mij denken aan de middelbare school waar de natuurkunde leraar altijd het raam open had, soms was het gewoon zo koud dat je een jas maar moest.... maar goed het is mij wel het beste bij gebleven dus zal wel een kern van waarheid in zitten