Ik wil hier een discussie beginnen over de ethiek van het vegetarisme, de stelling en voorbeelden zijn puur hypothetisch en ik wil hier uiteraard niemand mee kwetsen.
Ik denk dat de vegetarische stroming is gebaseerd op een fundament van moraal, het feit dat een mens van nature moeite heeft met het doden van 'iets' (werken in een slachterij is dan ook een emotioneel zwaar beroep) resulteert in een stroming die een algehele afkeer heeft van het consumeren van dieren.
Het hoofdargument dat hier gevoerd wordt is natuurlijk dat de mens al een tijd niet meer afhankelijk is van vlees om te overleven, en dat we dus op deze manier een stapje hoger op de morele ladder kunnen komen.
Nou vraag ik mij af hoe je de vleesconsumptie kan kwantificeren, ik neem aan dat een vegetariër het leven van een konijn even belangrijk vind als het leven van een koe, maar vind een vegetariër het leven van één sardientje ook gelijkwaardig aan het leven van een walvis?
Als je op deze manier redeneert zou de efficiëntste manier om het volk van vlees te voorzien de walvisconsumptie zijn, immers zou een heel dorp een maand vlees kunnen eten van één walvis terwijl er in één maaltijd al tientallen sardientjes kunnen worden verwerkt.
Dus mijn vraag aan jullie is; Als er dan toch vlees moet worden gegeten door een bepaald gedeelte van de bevolking (je kan het immers niet verbieden), is het dan ethisch niet verantwoorder om zo groot mogelijke dieren hiervoor te gebruiken? (runderen i.p.v. kippen, zalm i.p.v. garnalen)