Vegatopia Forum

Het Dilemma

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #80 Gepost op: 07 oktober 2007, 11:35:34 »
koffie uit een espressoapparaat is bijna net zo snel, minder duur en veeeeel lekkerder. en het staat mooier op je aanrecht.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #81 Gepost op: 10 oktober 2007, 08:16:11 »
De meningen zijn ernstig verdeeld, maar er zijn net wat meer mensen die zo'n Senseo-geval maar niks vinden:

De Senseo is top!        48.6%
De Senseo zuigt!    51.4%
Totaal uitgebrachte stemmen: 109

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #82 Gepost op: 10 oktober 2007, 08:18:00 »
Deze week gaan wij - geïnspireerd door Máxima - op zoek naar de Nederlandse identiteit in de keuken. (onderaan de pagina).

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #83 Gepost op: 10 oktober 2007, 09:51:10 »
hihi, wat een heerlijk hollandsch plaatje.
Eet gezond & eet taartjes

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #84 Gepost op: 10 oktober 2007, 15:45:21 »
Poe, da's een lastige. Laten we eerst eens een aantal kandidaten elimineren. Pannenkoeken kun je nauwelijks Nederlands noemen, de overeenkomst met Duitse Pfannkuchen, Franse crêpes of Oostenrijkse Palatschinken is daarvoor te groot.

Hachee is een vl33sprut met uien, die ik ook in Duitsland aantref, met de obligate rode kool natuurlijk. De rijsttafel mag dan wel als je-verwacht-het-niet-maar-toch-Nederlands worden gepresenteerd, het is toch een beetje multi-culti van Hollanders in den vreemde. Dan de kroket; weliswaar een geliefde uitvinding van meneer Kwekkeboom, maar meer iets voor uit de muur dan in de keuken.

Blijven over de stamppotten. Stamppot boerenkool met w0rst mag dan als typisch Nederlands gelden, maar ook in Duitsland wordt graag Grünkohl mit Kartoffeln und Fleisch gegeten. Stamppot zuurkool ken ik eigenlijk alleen maar in gemoderniseerde varianten uit de oven, overbakken met kaas of met ananas, volgens mij zelfs met banaan. Eerder studentenkeuken dan typisch Nederlands.

Kijk, daar hebben we mijn winnaar: de hutspot, in de eenvoudigste variant gestampte aardappel, wortel en ui. In mijn jeugd ook veel bij vriendjes thuis gegeten, al dan niet met toegevoegde ingrediënten als prei of doperwten. En in Duitsland totaal onbekend.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Het Dilemma
« Reactie #85 Gepost op: 10 oktober 2007, 17:47:55 »
Ik denk toch ook dat ik voor Hutspot ga, hoewel ik laatst van een collega hoorde dat ie in Spanje een tapa kreeg, en dat was een hutspot in een tapa hoeveelheid  :-\
,,,,فلافل

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #86 Gepost op: 10 oktober 2007, 18:03:02 »
Een echt Nederlands gerecht hoort ook van buitenlandse oorsprong te zijn.
Ik had al op boerenkool gestemd, maar na Eelceaus uitleg voel ik ook veel voor hutspot.
Forumkenner 2007 8)

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2007, 18:54:40 »
hutspot was toch van de spanjaarden bij Leidens ontzet (met pastinaak denk ik)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Het Dilemma
« Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2007, 19:26:18 »
Hutspot, door de overtuigende uiteenzetting van eelcoeau

jarno

Re:Het Dilemma
« Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2007, 19:38:35 »
Voor mij is het tussen hutspot en pannekoeken, maar onlangs ontdekte ik broeder oftewel Jan in de zak. Beetje laat, aangezien het typisch Zaans is en m'n hele familie uit de Zaanstreek komt, maar ik vind het echt geweldig. Het is een enorme deegbal die je in een kussensloop stopt en in kokend water laat staan, en het uitgezette resultaat snijd je in plakken en verdrink je in dunne stroop (stroop in een pannetje gekookt met een blok boter, hahah).

het beeld van de slecht uitziende linkse intellectueel is hardnekkig.

Slecht uitziend of onconventioneel? :)

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #90 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:26:44 »
Zuurkool vind ik het lekkerst. Aardappels doorheen stampen, verder niets meer aan doen. Simpel en heerlijk  :yummie:
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #91 Gepost op: 11 oktober 2007, 14:25:53 »
Nu we het toch hebben over de Hollandse keuken: op 27 oktober onthult Van Dobben 's werelds grootste kroket op het Thorbeckeplein (A'dam). Via de Website kun je stemmen welke vulling dat ding krijgt. Laten we proberen de vulling koevrij te krijgen door massaal op bijvoorbeeld de appeltaartkroket te stemmen!

Voor Van Dobben is het woord 'kroket' blijkbaar te gewoontjes. "The Croquet residence, lady of the house speaking"  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Het Dilemma
« Reactie #92 Gepost op: 11 oktober 2007, 14:33:37 »
Laten we proberen de vulling koevrij te krijgen door massaal op bijvoorbeeld de appeltaartkroket te stemmen!

Done.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.926
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Het Dilemma
« Reactie #93 Gepost op: 11 oktober 2007, 14:36:20 »
+1

Maar ik vermoed dat een oproep op geenstijl meer effect heeft ;)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #94 Gepost op: 11 oktober 2007, 15:16:37 »
+1

Maar ik vermoed dat een oproep op geenstijl meer effect heeft ;)
Gaat uw Ganges  8)
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Het Dilemma
« Reactie #95 Gepost op: 11 oktober 2007, 15:49:27 »
Voor Van Dobben is het woord 'kroket' blijkbaar te gewoontjes. "The Croquet residence, lady of the house speaking"  ::)

Volgens Van Dale is een croquet een balspel waarbij men met hamers de bal in zo min mogelijk slagen door poortjes moet slaan

Van mij mogen ze een flinke appeltaart door die poortjes timmeren.
(Wat gebruikten ze daar in Alice in Wonderland ook al weer voor? Egels of zo? Het was niet erg diervriendelijk.)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 15:53:57 door K@ñzi »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #96 Gepost op: 11 oktober 2007, 15:53:23 »
Voor Van Dobben is het woord 'kroket' blijkbaar te gewoontjes. "The Croquet residence, lady of the house speaking"  ::)

Volgens Van Dale is een croquet een balspel waarbij men met hamers de bal in zo min mogelijk slagen door poortjes moet slaan
Scherp!  8)
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #97 Gepost op: 11 oktober 2007, 15:55:59 »
Nu we het toch hebben over de Hollandse keuken: op 27 oktober onthult Van Dobben 's werelds grootste kroket op het Thorbeckeplein (A'dam). Via de Website kun je stemmen welke vulling dat ding krijgt. Laten we proberen de vulling koevrij te krijgen door massaal op bijvoorbeeld de appeltaartkroket te stemmen!
Overigens kun je ook rustig een keertje of tien, twintig achter elkaar stemmen; blijkbaar heeft Van Dobben daar geen bezwaar tegen. Met als beloning natuurlijk dat het percentage een promille omhoog gaat!
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Het Dilemma
« Reactie #98 Gepost op: 11 oktober 2007, 16:22:36 »

We moeten het toch van die erwtensoepcroquet kunnen winnen. Een erwtensoepcreauquet! Waar haalt die Dries dat idee in vredesnaam vandaan!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #99 Gepost op: 11 oktober 2007, 16:27:27 »
Kun je dat klikken op appeltaartcreauquette niet auteaumatiseren?
Forumkenner 2007 8)