Poe, da's een lastige. Laten we eerst eens een aantal kandidaten elimineren. Pannenkoeken kun je nauwelijks Nederlands noemen, de overeenkomst met Duitse Pfannkuchen, Franse crêpes of Oostenrijkse Palatschinken is daarvoor te groot.
Hachee is een vl33sprut met uien, die ik ook in Duitsland aantref, met de obligate rode kool natuurlijk. De rijsttafel mag dan wel als je-verwacht-het-niet-maar-toch-Nederlands worden gepresenteerd, het is toch een beetje multi-culti van Hollanders in den vreemde. Dan de kroket; weliswaar een geliefde uitvinding van meneer Kwekkeboom, maar meer iets voor uit de muur dan in de keuken.
Blijven over de stamppotten. Stamppot boerenkool met w0rst mag dan als typisch Nederlands gelden, maar ook in Duitsland wordt graag Grünkohl mit Kartoffeln und Fleisch gegeten. Stamppot zuurkool ken ik eigenlijk alleen maar in gemoderniseerde varianten uit de oven, overbakken met kaas of met ananas, volgens mij zelfs met banaan. Eerder studentenkeuken dan typisch Nederlands.
Kijk, daar hebben we mijn winnaar: de hutspot, in de eenvoudigste variant gestampte aardappel, wortel en ui. In mijn jeugd ook veel bij vriendjes thuis gegeten, al dan niet met toegevoegde ingrediënten als prei of doperwten. En in Duitsland totaal onbekend.