Vegatopia Forum

Het Dilemma

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #220 Gepost op: 02 januari 2008, 23:49:23 »
Ons dilemma van deze week: gaan we benoemen of gaan we bouwen? (onderaan de pagina) Zeggen we gewoon waar het op staat met vegetarische restaurants? Dat het niveau eigenlijk niet veel voorstelt op wat uitzonderingen na? Of doen we net alsof onze neus bloedt?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.626
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #221 Gepost op: 03 januari 2008, 00:21:28 »
Als wij al niet tevreden zijn met het gros van de vegetarische restaurants, wat zullen de vl33seters er dan wel niet van denken. En de meeste vegetarische tenten die ik ben tegengekomen, zijn nog wel erg 'linkse actiekeuken'. Neem bijvoorbeeld Carrots & Coffee in Hannover. Afgezien van de bewust macrobiotische, gezonde uitstraling (ik wil in een restaurant 'gewoon lekker' eten) nodigt de hip-in-tuinbroekuitstraling niet uit tot een bezoek. Beweer het tegendeel en je wordt in hetzelfde hokje geplaatst.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Het Dilemma
« Reactie #222 Gepost op: 03 januari 2008, 10:20:40 »
Ik heb tot nu toe eigenlijk al altijd heel lekker gegeten in vegetarische restaurants. Als ik teleurgesteld ben dan is dat meestal in "gewone" restaurants die een vegetarisch aanbod hebben. Altijd blij natuurlijk dat ze iets hebben maar het valt dikwijls tegen.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #223 Gepost op: 03 januari 2008, 14:52:25 »
ik heb nog nooit in een vegetarisch restaurant gegeten, dus kan hierover niet oordelen...

Offline karl

  • *****
  • 6.359
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #224 Gepost op: 03 januari 2008, 17:43:18 »
Vele vegetarische restaurants hebben een nogal ethisch "heel je gezond bordje leegeten"-sfeer. Op dat bord liggen dikwijls vele verschillende gerechtjes, alsof één mooi gecomponeerd vegetarisch gerecht te simpel is
(of het aanbieden op de kaart van verschillende gerechten te ingewikkeld.)
Nu vrees ik dat een zuiver vegetarisch restaurant op niveau enkel in een grootstad commercieel haalbaar is.
Maar eigenlijk heb ik niets tegen vega-vriendelijke restaurants die ook vis en vlees serveren en geregeld van vegetarische suggesties (liefst een tweetal) veranderen, waarbij er dan ook één of twee vaste vegetarische gerechten op de kaart staan.
Dat is dan wel iets anders dan die saaie tavernes waar een heel jaar door dezelfde vegetarische lasagne met weinig groenten en veel tomatensaus als grote tegemoetkoming in de magnetron wordt opgewarmd.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #225 Gepost op: 03 januari 2008, 23:37:10 »
anijsmelk? nog nooit van gehoord!

Anijsblokjes (lijkt op suikerklontjes) welke je kan oplossen in melk (of natuurlijk water). Meestal van De Ruyter in oranje doosjes.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Het Dilemma
« Reactie #226 Gepost op: 05 januari 2008, 15:31:55 »
Thanx! echt nog nooit gezien.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #227 Gepost op: 05 januari 2008, 16:43:46 »
Vele vegetarische restaurants hebben een nogal ethisch "heel je gezond bordje leegeten"-sfeer. Op dat bord liggen dikwijls vele verschillende gerechtjes, alsof één mooi gecomponeerd vegetarisch gerecht te simpel is
(of het aanbieden op de kaart van verschillende gerechten te ingewikkeld.)
Nu vrees ik dat een zuiver vegetarisch restaurant op niveau enkel in een grootstad commercieel haalbaar is.
Maar eigenlijk heb ik niets tegen vega-vriendelijke restaurants die ook vis en vlees serveren en geregeld van vegetarische suggesties (liefst een tweetal) veranderen, waarbij er dan ook één of twee vaste vegetarische gerechten op de kaart staan.
Dat is dan wel iets anders dan die saaie tavernes waar een heel jaar door dezelfde vegetarische lasagne met weinig groenten en veel tomatensaus als grote tegemoetkoming in de magnetron wordt opgewarmd.
Ik hou vooral van restaurantjes die een beetje flexibel zijn: met mijn vaste Griek heeft een collega een keer met de eigenares de hele kaart doorgenomen: sommige dingen kunnen, andere kunnen aangepast worden. Voor tzatziki moet ik de dag van te voren bellen. Ze schijnen ook voor gluten-allergie te koken. Ze hebben vego-hapjes, en misschien dat ze daar ook wel flexibel op in kunnen springen. Dat zorgt dat vegetariers én allergische gasten zich welkom voelen, iets wat toch ook een doel van horeca zou moeten zijn. :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #228 Gepost op: 09 januari 2008, 08:28:39 »
Verduveld weinig mensen willen (of kunnen) er iets over zeggen, maar van degenen die zich erover uitlaten, is de overgrote meerderheid niet enthousiast over de kwaliteit van vegetarische restaurants.

In vegetarische restaurants is eten af en toe geen feest        80.4%
In vegetarische restaurants eet je altijd geweldig    19.6%
Totaal uitgebrachte stemmen: 46


Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #229 Gepost op: 09 januari 2008, 08:38:13 »
Hoe lang gaan we vanavond voor koken uittrekken? Nemen we er eens lekker de tijd voor en staan we dik een uur achter de pannen? Of moet het snel(ler), want meer te doen?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.626
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #230 Gepost op: 09 januari 2008, 10:22:22 »
Wanneer ik geen afspraken, repetities of deadlines heb, sta ik graag wat langer in de keuken. Een beetje prutsen met ingrediënten ontspant na een lange werkdag, zeker met een muziekje erbij en een vriend die tegen je aan praat.

En als we op tijd moeten/willen beknibbelen, dan liever iets meer tijd nemen voor een snel te bereiden gerecht dan net iets te weinig tijd nemen voor iets uitgebreids.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.359
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #231 Gepost op: 09 januari 2008, 17:46:46 »
Ik vind koken ook een ontspanning, die ik door mijn vrij lange werkdagen enkel in het WE beoefen. Maar ik vind het wel wat zonde om uren bezig te zijn met gerechten die uiteindelijk op 10-15 minuten opgegeten zijn. En die door er tweemaal meer tijd aan te besteden niet tweemaal lekkerder zijn. Dus is de doorsnee-tijd in de keuken wat mij betreft een drie kwartier en om er niet meer van te maken schrik ik niet terug om gerechten wat te versimpelen of al gedeeltelijk klaargemaakte ingrediënten te gebruiken (zoals gewassen en gehakte kool of tomatenstukjes uit blik).

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Het Dilemma
« Reactie #232 Gepost op: 10 januari 2008, 08:56:30 »
Ik zie geen dilemma...?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.626
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #233 Gepost op: 10 januari 2008, 09:58:52 »
Vind je het geen dilemma, of kan je het dilemma niet vinden? Bij mij staattie gewoon op de voorpagina.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Het Dilemma
« Reactie #234 Gepost op: 10 januari 2008, 14:12:59 »
Oja, ik zat op de Koken & Zo pagina's te kijken.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #235 Gepost op: 14 januari 2008, 23:56:33 »
De laatste keer dat ik eens 'echt' kookte, dus iets maakte waar tijd in stak, was twee jaar geleden met nieuwjaar. Ik maakte toen rijst met tofublokjes en kokosmelk en een heerlijk dessert.

Ik zit nu op kamers en had het er twee weken geleden nog over met twee vriendinnen (ook op kamers).
De één maakt elke dag haar eigen potje (echt vlees-groente-aardappelen), de ander gaat iets halen, of laat haar kamergenoten het doen.

Ikzelf neem elk weekend wat Tupperware-potjes van thuis mee met o.a. gewokte groenten en spaghettisaus in en ga dingen uithalen. Wel vervelend dat die potjes opraken als je eens een weekendje (zoals nu met mijn proefwerken) niet thuis komt.

Koken? Mij niet gezien. Een koud gerechtje klaarmaken, ok, een slaatje ofzo, maar verder gaan ze mij toch niet krijgen.

Nu ik er over denk, mijn vriend net hetzelfde.
Misschien moeten we eens samen op de kookles ofzo.
Maar ik vind koken eigenlijk niet fijn, en al helemaal niet ontspannend.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #236 Gepost op: 16 januari 2008, 08:28:43 »
We trekken er een uur of meer voor uit. Kwaliteit kent geen tijd.        33.9%
Een uur? As-toe-blief nie! We hebben meer te doen.    66.1%
Totaal uitgebrachte stemmen: 59

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #237 Gepost op: 16 januari 2008, 08:29:40 »
Het dilemma van deze week: wat willen we na? Koffie of ijs? (onderaan de pagina)

Gwennepen

Re:Het Dilemma
« Reactie #238 Gepost op: 16 januari 2008, 13:14:28 »
Ik heb voor ijs gekozen. Maar soms past het er echt niet meer bij. Dan neem ik cappuccino.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #239 Gepost op: 16 januari 2008, 13:17:44 »
Ik drink geen koffie, dus was de keuze snel gemaakt.
Ijs eet ik meestal ook weinig, das zo koud in mn buik. Af en toe een lekker bolletje gaat er wel in, maar het liefst als het buiten 30 graden of meer is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy