Vegatopia Forum

Het Dilemma

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #160 Gepost op: 07 november 2007, 01:20:20 »
Het nieuwe dilemma: nemen we wel of geen pinda's in de kroeg? Het verhaal gaat dat er sporen van wel vijftien verschillende soorten urine in aangetroffen worden. (onderaan de pagina)

Volgens mij is het een hardnekkig broodje-aap verhaal.
Ik weet dat er wetenschappelijk veel mogelijk is, maar ik kan echt niet bedenken hoe men er in zou slagen om de heel kleine hoeveelheden urine die er mogelijk overgebracht worden op wat pinda's in een potje te onderscheiden in urine van 15 verschillende personen.  Volgens mij is het al moeilijk om die kleine sporen van urine op zich op te sporen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet weet wie er daarvoor aan de pinda's heeft gezeten en dat kan dan een reden zijn om er van af te blijven.  (Dat is immers geen prettige gedachte.)
Al betwijfel ik dat het een reëel gevaar oplevert en denk ik dat de 'overhygiëne' in onze maatschappij vaak meer kwaad dan goed doet.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #161 Gepost op: 07 november 2007, 07:25:40 »
Volgens mij is het al moeilijk om die kleine sporen van urine op zich op te sporen.

Bij CSI draaien ze daar hun hand niet voor om, hoor. :)

Maar zonder grap: de vraag is of het om kleine hoeveelheden gaat. Er wordt veel gepiest in kroegen, de toiletten zijn over het algemeen niet heel schoon en hele volksstammen was hun handen niet nadat ze ome Jaap een hand gegeven hebben.

Ik kwam bij de research naar dit onderwerp trouwens nog een geinig (oud) bericht tegen op CNN over een Fransman die naar aanleiding van het urine-verhaal een toilet ontwikkeld heeft dat automatisch in het slot valt en dat pas weer opengaat als je je handen hebt gewassen.

Nog een ding: wat voor de pinda's geldt, geldt zeker ook voor het schaaltje met pepermuntjes dat na afloop van restaurantbezoek nogal eens gepresenteerd wordt. Daar hebben ook tientallen handen in zitten graaien voor jij jouw pepermuntje pakt.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2007, 07:26:38 door J@n »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #162 Gepost op: 07 november 2007, 07:47:08 »
Maar zonder grap: de vraag is of het om kleine hoeveelheden gaat. Er wordt veel gepiest in kroegen, de toiletten zijn over het algemeen niet heel schoon en hele volksstammen was hun handen niet nadat ze ome Jaap een hand gegeven hebben.

Maar als iemand het toilet verlaat zonder zijn handen te wassen dan is het nog niet zo dat - om het plastisch te zeggen - de urine van zijn/haar handen druipt.
Het gaat dus om 'droge' handen die eventjes in zo'n potje graaien en daarbij kortstondig en zonder veel kracht contact maken met andere pinda's.  Ik kan me dan inderdaad niet voorstellen dat het om meer dan miniscule fracties gaat.
En hoewel dat geen aantrekkelijke gedachte is, betwijfel ik dat er vast te stellen is dat het gaat om urineresten van zoveel verschillende personen.  Vanuit hygiënische gezondheidsoogpunt vermoed ik trouwens dat de bacteriëren die daarbij mogelijk worden doorgegeven (en die zich soms nog kunnen vermenigvuldigen op de pinda's zelf, hoewel de erg zoute pinda's waarschijnlijk geen goed klimaat vormen voor de meeste bacteriën) veel problematischer zijn dan de urine die - in de meerderheid van de gevallen - relatief steriel is.

Er zijn dus wel goede redenen te bedenken om het schaaltje pinda's onaangeroerd te laten passeren, maar ik betwijfel dat de urineresten van x-aantel mensen de 'goede' (in de zin van wetenschappelijk onderbouwde) reden zijn.
Maar als het geen broodje-aap verhaal is dan kan iemand mij gelukkig maken met een verwijzing naar het wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis ligt van dit 'verhaal'.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #163 Gepost op: 07 november 2007, 11:13:35 »
In Schouwburg de Harmonie (Leeuwarden) hebben studenten (ondertussen zo'n tien jaar geleden, ik word oud) daadwerkelijk de inhoud van een pindapot geanalyseerd en inderdaad urinesporen aangetroffen. Sindsdien geen pinda's op de bar van het theatercafé. De toenmalige directeur was geschokt: 'Ik ben opgevoed met handen wassen na het plassen'. Dit heb ik dus uit de eerste hand (ik was huispianist in de Harmonie), dus waarschijnlijk geen broodje aap.

Maar ik laat me niet bang maken. Je moet toch ergens aan sterven. Anders zou ik ook zwembaden moeten mijden en slechts groente 'met condoom' moeten kopen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Het Dilemma
« Reactie #164 Gepost op: 07 november 2007, 11:23:33 »
Ja, nou wat dat betreft zijn alle deurkrukken, kranen, doortrekdingen enzo even vies.

Maar ik zie zo veel mensen zonder handen wassen de wc uitlopen, dus het is absoluut niet gek. Ik eet ze wel en vertel er het verhaaltje bij.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2007, 11:24:30 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.178
Re:Het Dilemma
« Reactie #165 Gepost op: 07 november 2007, 12:26:18 »
Doe mij maar een bakje pinda's hoor. Maar ik eet ook gewoon knoflooksaus bij Maoz, en vroeger ook in shoarmazaken bij mijn falafel, als je toen de verhalen hoorde over knoflooksaus in shoarmazaken dan verbleekt het pindaverhaal erbij  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Het Dilemma
« Reactie #166 Gepost op: 07 november 2007, 15:17:27 »
Niet alleen de verhalen, maar er was ook zo'n smakelijk plaatje per e-mail in omloop...
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Het Dilemma
« Reactie #167 Gepost op: 07 november 2007, 15:32:47 »

Gewoon je eigen pinda's meenemen. Je bent een trotse aap Nederlander of niet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #168 Gepost op: 08 november 2007, 07:52:07 »
Ja, nou wat dat betreft zijn alle deurkrukken, kranen, doortrekdingen enzo even vies.

Gelukkig kan ik wel de aandrang weerstaan om die in mijn mond te steken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Het Dilemma
« Reactie #169 Gepost op: 08 november 2007, 07:58:26 »
En steek je nooit je vingers in je mond?

Nee, ik eigenlijk ook niet, die van anderen daarentegen. :P Maar de meeste mensen wassen niet hun handen nadat ze al hun handen hebben gewassen.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Het Dilemma
« Reactie #170 Gepost op: 08 november 2007, 15:34:45 »
Meestal krijg je toch een individueel potje pinda's?
Ik denk dat er meer een probleem is met grote porties die er voor iedereen staan maar dat zie je toch niet veel?
In la belgique toch niet.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #171 Gepost op: 14 november 2007, 08:00:10 »
Na het urineverhaal wil een deel van ons geen pinda's meer in de kroeg:

Getver! Geen pinda's in de kroeg voor mij.        62.7%
Ik ben er niet bang voor. Vast broodje Aap-verhaal.    37.3%
Totaal uitgebrachte stemmen: 67

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het Dilemma
« Reactie #172 Gepost op: 14 november 2007, 08:01:37 »
Deze week: de Goedheiligman is weer op de stoomboot gestapt. Willen wij van hem een pure chocladeletter of toch liever melk? (onderaan de pagina)

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Het Dilemma
« Reactie #173 Gepost op: 14 november 2007, 08:22:44 »
Melkchocolade, maar dan die van Delicata. Lekker met een glaasje sherry.
Forumkenner 2007 8)

Gwennepen

Re:Het Dilemma
« Reactie #174 Gepost op: 14 november 2007, 09:08:13 »
Puur, met noten. :yummie:

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het Dilemma
« Reactie #175 Gepost op: 14 november 2007, 09:27:03 »
Melkchocolade en dan ook het liefst met nootjes!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Het Dilemma
« Reactie #176 Gepost op: 14 november 2007, 11:05:50 »
Puur!

Ik bedenk ineens: op 2 december ben ik in Enschede en het is dan koopzondag - dat wordt Sinterklaas met pepernoten èn chocoladeletters  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Het Dilemma
« Reactie #177 Gepost op: 14 november 2007, 11:50:26 »
Puur!
(En dan niet van Verkade.)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Het Dilemma
« Reactie #178 Gepost op: 14 november 2007, 14:22:32 »
Pure
(en dan ook slaafvrije)
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Het Dilemma
« Reactie #179 Gepost op: 14 november 2007, 14:33:51 »
Pure
(en dan ook slaafvrije)

Ik geloof dat dat sinds dit weekend ook mijn antwoord is.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call