Vegatopia Forum

Rawfood

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #60 Gepost op: 18 augustus 2009, 13:00:05 »
Ze hebben in de documentaire letterlijk gezegd dat ze 100% rauw leven. Volgens zijn moeder wordt Tom meteen ziek als hij iets eet wat niet rauw is. Tja.....misschien heeft ze hem wel zo bang gemaakt dat hij zich inderdaad ziek voelt als hij wat anders binnen krijgt.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #61 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:00:47 »
Ik vind het een beetje sneu dat een kind zo jong zo moet na denken over eten eigenlijk. Als iedereen op school iets lekkers bij zich heeft, en hij alleen een appel. Er zijn genoeg veganistische en waarschijnlijk ook wel raw koekjes bijv. Geef dan zoiets. Ik vind het ook sneu wat hij zei over dat hij in de winter wel eens iets warm wil. Mag hij dan niet eens thee drinken ofzo?
Maarja ik vind raw zoiezo te extreem.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #62 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:17:08 »
Mag hij dan niet eens thee drinken ofzo?


Ben ik ook wel benieuwd naar! Wie weet of thee wel mag of voor mij part alleen warm water?

Re:Rawfood
« Reactie #63 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:46:37 »
Mag hij dan niet eens thee drinken ofzo?


Ben ik ook wel benieuwd naar! Wie weet of thee wel mag of voor mij part alleen warm water?

Zie ook eerste pagina van deze draad.
Ik was zelf benieuwd of gebrande koffie was toegestaan (maar daar kwam nooit een reactie meer op). Maar in koffie of thee zitten eigenlijk geen voedingsstoffen die 'doodgekookt' kunnen worden, dus het lijkt me dat daar op zich geen bezwaar tegen zal bestaan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #64 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:49:57 »
Nou ik vrees eigenlijk van niet hoor. Hij zei dat hij het in de winter wel miste om iets warms te krijgen, maar dat het eten dan wel een beetje warm werd als het lang in de blender zat. Als je gewoon thee (of warm water kunt drinken) dan zal je dat toch wel zeggen dan? Misschien dat zijn moeder denkt dat warm water in zijn buik ook allerlei rare dingen veroorzaakt.

Re:Rawfood
« Reactie #65 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:56:30 »
Is hij (of zijn moeder) dan niet Roomser dan de Paus? Bezig met het op extreme wijze toepassen van een theorie waarvan je niet eens weet wat de essentie is? Of bestaat er echt een stroming die zo extreem is, en hebben ze daar ook een fundering voor?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #66 Gepost op: 18 augustus 2009, 15:01:09 »
Volgens mij zijn er maar weinig mensen die echt 100% raw zijn. Kijkend naar de documentaire zou ik zeggen dat moeder een ernstig geval van orthorexia heeft, en dat heeft overgedragen op zoon. Ik weet echter ook wel hoe misleidend documentaires kunnen zijn dus misschien valt het in het echt allemaal wel mee.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #67 Gepost op: 18 augustus 2009, 16:00:39 »
Ik denk dat je/we inderdaad moeten oppassen met het vellen van een oordeel over of de moeder orthorexia heeft of niet. Als je documentaire van 30 minuten bekijkt, heb je volgens mij maar een heel klein beetje zicht op haar beweegredenen. Daar stoorde ik me ook enorm aan in dat stukje uit DWDD. Hugo Borst kende die vrouw nauwelijks, maar zei wel meteen: "Weet u wat u hebt? U hebt orthorexia. Ik heb erover gelezen." Alsof hij dan een expert is...

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #68 Gepost op: 18 augustus 2009, 18:25:03 »
Ik vind het een beetje sneu dat een kind zo jong zo moet na denken over eten eigenlijk. Als iedereen op school iets lekkers bij zich heeft, en hij alleen een appel.
Ja maar dat geldde vroeger ook voor mijn moslim klasgenoot die geen worstje met ananas mocht. En dat geldt ook voor iedereen die vegetarisch is opgevoed. Die 'mogen' ook geen 'lekker' sateetje, hamburger of kroket. Dat vinden anderen ook zielig. En Hugo Borst: tsja, zijn benadering ken ik inmiddels wel en hij probeert een beetje de nieuwe Theo van Gogh ofzo te zijn. Zijn reactie slaat nergens op maar blijkbaar is de grove methode waarmee hij mensen vreselijk omlaag haalt zijn manier van zijn mening ventileren. Doet ie wel vaker volgens mij. Ik moet 'm niet, dus kijk ik niet naar stukjes die hij op tv doet, of wat hij in de krant schrijft.

Aiko

Re:Rawfood
« Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2009, 18:26:26 »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rawfood
« Reactie #70 Gepost op: 18 augustus 2009, 19:32:24 »
Dus zou het om gezondheid moeten gaan, maar dan moet je weten dat het op zijn zachtst gezegd geen kwaad kan om af en toe iets warms te eten. Toch?

Dat is het probleem dat ik ook heb met sommige vergaande 'rawfooders'. Ze geloven niet enkel dat rawfood erg gezond kan zijn, maar ook dat alle gekookt, gebakken, ... is sowieso erg ongezond is.  En dat lijkt me niet alleen wetenschappelijk niet onderbouwd, men maakt er zich het leven (en dat van zijn kinderen) mijn inziens ook onnodig moeilijk mee.  Waarom zou je niet een groot deel raw kunnen eten, maar wel af en toe een lekker bord warme soep, spaghetti, brood, ... eten?  Ik geloof echt niet dat dat ten koste gaat van iemands gezondheid (behalve natuurlijk als je zo weinig gewoon bent dat je er ziek van wordt of als je ergens allergisch voor bent).  En dat die producten misschien wat minder voedingsstoffen bevatten dan ongekookt, wat dan nog?  Vergis is het echt niet.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2009, 21:41:11 »
Vergis is het echt niet.
Bedoel je vergif?

Ze geloven niet enkel dat rawfood erg gezond kan zijn, maar ook dat alle gekookt, gebakken, ... is sowieso erg ongezond is.
Die visie zie ik ook terug bij Francis (zo heet de moeder van Tom uit de documentaire) en dat is wat mij zorgen baart. Ik mis een zekere nuchterheid bij haar. Zelfs als wetenschappelijk zou worden aangetoond dat raw food het allergezondste is, dan nog is het niet zo dat je meteen dood neervalt van een bord soep of een paar gebakken aardappelen (dat hebben al die generaties niet-raw foodisten wel bewezen). Het is net als met alcohol drinken: als je iedere dag een grote hoeveelheid drank naar binnen werkt, dan is er een aanzienlijke kans dat je later problemen krijgt met je lever. Maar wie af en toe eens een glaasje drinkt, zet zijn of haar gezondheid niet op het spel. Het gaat om de mate waarin je iets doet. Met bepaalde argumenten die 'pure' raw foodisten hanteren, ben ik het wel eens, bijvoorbeeld dat er bij verhitten bepaalde vitamines in meer of mindere mate verloren gaan, maar ik snap dan weer niet dat ze dan de lijn heel extreem doortrekken en meteen alles wat verhit is geweest afwijzen. Wat Tom betreft, maak ik me meer zorgen over de manier waarop hij zich psychisch ontwikkelt dan over zijn lichamelijke gezondheidstoestand. Leren relativeren maakt het leven een stuk makkelijker, maar of hij dat zo leert... ???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rawfood
« Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2009, 22:06:28 »
Vergis is het echt niet.
Bedoel je vergif?

Inderdaad.
En met de rest van wat je schrijft ben ik het gewoon eens  :)

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #73 Gepost op: 19 augustus 2009, 10:37:50 »
Ik vind het een beetje sneu dat een kind zo jong zo moet na denken over eten eigenlijk. Als iedereen op school iets lekkers bij zich heeft, en hij alleen een appel.
Ja maar dat geldde vroeger ook voor mijn moslim klasgenoot die geen worstje met ananas mocht. En dat geldt ook voor iedereen die vegetarisch is opgevoed. Die 'mogen' ook geen 'lekker' sateetje, hamburger of kroket. Dat vinden anderen ook zielig.

Ik bedoel in de pauze. Iedereen heeft dan een broodje of koekje, en hij elke dag een appel. Hij zei ook dat hij zo'n 200 appels per maand eet. Dat vind ik gewoon sneu, er zijn ook wel manieren om raw food koekjes enz te maken.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Rawfood
« Reactie #74 Gepost op: 19 augustus 2009, 11:25:54 »
200 appels per maand?  :o Mag hij dan geen ander fruit of zo? Ander fruit mag toch wel zeker...?

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #75 Gepost op: 19 augustus 2009, 12:00:21 »
Ja, ander fruit mag ook wel. Misschien dat zijn moeder ervoor kiest om veel appels te kopen, omdat die overal voorhanden zijn en niet al te duur zijn.

er zijn ook wel manieren om raw food koekjes enz te maken.

Inderdaad, er zijn genoeg lekkere dingen te maken met raw food. Als je even googelt dan vind je diverse raw foodsites met recepten. De foto's zien er erg lekker uit. Ik heb een recept gevonden voor rauwe gevulde speculaas dat ik binnenkort wil uitproberen. Ik moet alleen nog een keukenmachine zien te regelen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #76 Gepost op: 19 augustus 2009, 12:04:14 »
Ja, ander fruit mag ook wel. Misschien dat zijn moeder ervoor kiest om veel appels te kopen, omdat die overal voorhanden zijn en niet al te duur zijn.

er zijn ook wel manieren om raw food koekjes enz te maken.

Inderdaad, er zijn genoeg lekkere dingen te maken met raw food. Als je even googelt dan vind je diverse raw foodsites met recepten. De foto's zien er erg lekker uit. Ik heb een recept gevonden voor rauwe gevulde speculaas dat ik binnenkort wil uitproberen. Ik moet alleen nog een keukenmachine zien te regelen.

Ik heb net ter ere van jouw cake zo'n handblender gekocht. (Heb even teveel grote apparaten, en dit werkte ook.) Geen geld. Letterlijk, want kon hem met mn freebees betalen.

Aiko

Re:Rawfood
« Reactie #77 Gepost op: 19 augustus 2009, 20:00:51 »
200 appels per maand?  :o Mag hij dan geen ander fruit of zo? Ander fruit mag toch wel zeker...?

Zes appels per dag. Jak. Dat zal je je tanden ook wel kosten, al die suikers. Of tellen fruitsuikers in appelvorm niet zo zwaar mee?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #78 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:23:52 »
Verhaal van mn orthodontist; die had een collega met hele slechte tanden, met van die diepe groeven erin.
Het bleek dat zij zo bezig was met haar mondgezondheid, dat zij uitsluitend snoepte met appels, en daarna meteen haar tanden ging poetsen. Fout!
Het zuur van de appels tast je glazuur aan (net als meeste voedingsstoffen) en als je meteen daarna gaat poetsen, dan poets je je glazuur dus weg.

Goed, die jongen zal niet meteen zijn tanden poetsen na elke appel, maar denk inderdaad dat het niet gezond is, zeker niet voor je tanden. En veel te eenzijdig natuurlijk, maar daar waren we al uit.

Aiko

Re:Rawfood
« Reactie #79 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:34:08 »
Verhaal van mn orthodontist; die had een collega met hele slechte tanden, met van die diepe groeven erin.
Het bleek dat zij zo bezig was met haar mondgezondheid, dat zij uitsluitend snoepte met appels, en daarna meteen haar tanden ging poetsen. Fout!
Het zuur van de appels tast je glazuur aan (net als meeste voedingsstoffen) en als je meteen daarna gaat poetsen, dan poets je je glazuur dus weg.

Ik poets altijd het liefst eerst mijn tanden om dan pas te ontbijten.