Vegatopia Forum

Rawfood

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #40 Gepost op: 27 april 2009, 20:38:10 »
ps. Wat betreft daadwerkelijke risico's van rauw eten.. we hebben het toch miljoenen jaren vrij goed gedaan, niet?

Ik ben het eens met wat je schrijft, op dit laatste zinnetje na.  Als je kijkt naar de gemiddelde levensverwachting van de mens, is het toch wel twijfelachtig dat we het 'miljoenen jaren toch vrij goed gedaan hebben'.  Ik weet dat de gemiddeld veel kortere levensverwachting ook veel te maken had met hogere kindersterfte en andere factoren die los staan van de voedingswijze maar men kan toch niet aan het feit voorbij dat onze zeer hoge gemiddelde levensverwachting en het grote aantal zeer oude mensen en recent fenomeen is.

Heeft ook veel met de verbeterde gezondheidszorg te maken natuurlijk.
Ik denk trouwens ook dat Raw Food best lekker en suuupergezond kan zijn, maar het zou mij in de winter zeker niet kunnen bekoren. Brr.. enkel koud voedsel..

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #41 Gepost op: 27 april 2009, 22:19:50 »
Ik zou best eens een keer naar een raw food restaurant willen gaan. Gewoon om te proeven hoe het smaakt. Ik krijg nu bij de term raw food visioenen van alleen maar salades, terwijl er ongetwijfeld meer mogelijk is met rauwe voedingsmiddelen. Maar in zelf experimenteren ben ik geen held en zo'n dehydrator kost ook een rib uit je lijf... Nee, dan toch liever een keer naar een restaurant. Ik meen dat er in Amsterdam twee zitten, dus wie weet in de toekomst...

Ik denk trouwens ook dat Raw Food best lekker en suuupergezond kan zijn, maar het zou mij in de winter zeker niet kunnen bekoren. Brr.. enkel koud voedsel..

Ik zou warm voedsel ook gaan missen in de winter (en ook wel in de zomer trouwens).

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #42 Gepost op: 21 mei 2009, 09:36:59 »
Een van de voedingsstoffen die in rauwe groenten zo gezond zijn is zwavel maar dat kan je gewoon slikken in een MSM supplement ;)
Kom maar op met dat warme eten!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Janice

Re:Rawfood
« Reactie #43 Gepost op: 22 juni 2009, 19:23:40 »
Maar krijgen raw foodisten wel calcium binnen? Want een tekort aan calcium kan leiden tot o.a. osteoporose (botontkalking) en slechte tanden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #44 Gepost op: 22 juni 2009, 20:41:16 »
Het is niet zozeer het tekort aan calcium, het ligt ook aan vitamine D (waar een boel mensen een tekort aan hebben), magnesium en bv. fosfor. Ook te weinig proteine in de voeding bevordert de botdichtheid niet.

In principe kun je met raw food genoeg calcium binnenkrijgen, mits je bv. voldoende sesamzaad en calciumrijke groenten binnenkrijgt.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #45 Gepost op: 22 juni 2009, 22:30:03 »
En wat die vitamine D betreft: een kwartier per dag met onbedekt gezicht en onbedekte handen is voldoende om het lichaam in de huid vitamine D te laten aanmaken.

Hiziki, weet jij iets over de biobeschikbaarheid van voedingsstoffen in raw food? Het schijnt dat sommige voedingsstoffen beter uit gekookt/verhit voedsel worden opgenomen dat uit rauw voedsel, omdat door het verhitten de celwanden sneller openbreken.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rawfood
« Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2009, 00:22:08 »
En wat die vitamine D betreft: een kwartier per dag met onbedekt gezicht en onbedekte handen is voldoende om het lichaam in de huid vitamine D te laten aanmaken.

Misschien volstaat een kwartier per dag, maar dan wel in de zon of op zijn minst sterk daglicht.  Ik schat het aantal Belgen dat in de winter dagen achter elkaar dat kwartier niet halen op vele honderdduizenden.

Kiwi

Re:Rawfood
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2009, 07:11:09 »
Daarnaast wordt aangeraden altijd een deel van de vitamine D uit je voedsel te halen, dat schijnt om de een of andere reden beter te zijn dan alleen uit zonlicht.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2009, 10:44:13 »
Ik kom veel buiten en in de zon en had toch een vit d tekort. En dan heb ik het nog wel getest ná een maand in Brazilië te zijn geweest dus die zon is denk ik niet afdoende.
Ik neem het nu in druppeltjes.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2009, 16:13:51 »
Ik kom veel buiten en in de zon en had toch een vit d tekort. En dan heb ik het nog wel getest ná een maand in Brazilië te zijn geweest dus die zon is denk ik niet afdoende.
Ik neem het nu in druppeltjes.

Oh wat raar zeg. Hoewel: je hebt je in Brazilie zeker heel goed ingesmeerd tegen de zon?
Jammer dat je in NL geen vegan druppels kunt krijgen trouwens.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2009, 17:50:30 »
Vitamine D tekort komt veel voor. In NL is een groot deel van het jaar gewoon niet genoeg zon. Bovendien bedekken mensen zich, smeren ze zich in, en dan komt er nog eens bij dat het van nature alleen zo'n beetje in vis zit.

D2 is niet zo goed opneembaar als D3, dus bij een tekort zul je toch echt aan de D3 moeten.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2009, 20:22:10 »
Ik weet nu niet zeker of die druppels vegan zijn. Zal wel niet maar ja...vitaminetekort sukt ook. Heb me in Brazilië wel ingesmeerd ja.
Maar ik kom in NL echt veel buiten. Fiets superveel. Meer dan de gemiddelde nederlander dus tsja....
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2009, 16:34:04 »
Op deze website zijn drie filmpjes te vinden over Tom, die waarschijnlijk het enige kind in Nederland is dat 100% rauw eet. Met name over de bovenste twee filmpjes is een heftige discussie gaande op het internet. Ze zijn al wat ouder (van vorig jaar), maar aangezien ze nog niet in deze draad genoemd werden, leek het me zinvol om nu toch nog een linkje te plaatsen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #53 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:15:12 »
Toevallig vorige week de documentaire gezien, het fragment in DWDD had ik vorig jaar al gezien.
Ik vind het een lastig geval. Ik denk dat het in principe wel mogelijk zou kunnen zijn om gezond te blijven maar je moet wel ontzettend goed opletten wat je binnen krijgt dan. Als ik zie wat hij op een dag eet dan kan ik me niet voorstellen dat dat gezond is. Verder vind ik het vrij saai eten, volgens mij zijn er veel meer mogelijkheden met rawfood. Ze wonen NB in Amsterdam, daar kun je vrij veel lekkere rawfood dingen krijgen. Aangezien zijn moeder een stal op de boerenmarkt heeft denk ik dat ze dat ook wel weet en denk ik dat ze ook wel veel creatiever is. Het zou best kunnen dat ze in de documentaire een vertekend beeld hebben geschetst van hun dagelijkse voeding, dat hoop ik eigenlijk maar.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rawfood
« Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2009, 22:38:38 »
Die waarschijnlijk het enige kind in Nederland is dat 100% rauw eet.

Nee, er zijn wel meerdere kinderen die 100% raw eten geloof ik. Las ook eens over een heel gezin die raw eet.

Had wat beelden gezien van docu. Vond het wel raar dat kind met verjaardag niet eens een raw food taart kreeg. Terwijl dat goed te doen is. Er is trouwens nu een raw food cafe in Amsterdam. Zit aan de spuistraat. Het zat eerst ergens anders, maar nu recent verhuist. Moet er nog eens langs, maar leek interessant. Iemand al eens geweest?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #55 Gepost op: 18 augustus 2009, 10:36:52 »
Maar ik begrijp de reden niet om enkel en alleen rawfood te eten. Bij vegans gaat het om principes, maar ik kan me niet voorstellen dat men een principe heeft tegen het verwarmen van eten, moet je je huis ook niet verwarmen, denk ik dan.
Dus zou het om gezondheid moeten gaan, maar dan moet je weten dat het op zijn zachtst gezegd geen kwaad kan om af en toe iets warms te eten. Toch?

Kiwi

Re:Rawfood
« Reactie #56 Gepost op: 18 augustus 2009, 11:51:19 »
Het principe is dat gedacht wordt dat voedingsstoffen verdwijnen uit voedsel wat boven 40/42 (?) graden verhit wordt. Het gaat dus niet om de temperatuur, maar om wat die temperatuur doet met 'levend' voedsel.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #57 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:31:46 »
Dus zou het om gezondheid moeten gaan, maar dan moet je weten dat het op zijn zachtst gezegd geen kwaad kan om af en toe iets warms te eten. Toch?

Ik krijg de indruk dat het bij raw food inderdaad niet zozeer gaat om de ethische aspecten van wat je eet (zoals bij het veganisme vaak wel het geval is), maar meer om de gezondheidsaspecten. Je zou zeggen dat mensen die zo bewust met hun gezondheid omgaan als raw foodisten wel weten wat gezond is en wat niet, maar in de praktijk blijkt dat toch niet. Het Voedingscentrum raadt 100% rauw eten bijvoorbeeld af (het advies is om minimaal 25% verhit voedsel te nuttigen), maar daar trekken raw foodisten zich over het algemeen niets van aan. Ik neem aan dat het Voedingscentrum toch wel weet waar het over praat, dus ik snap het niet dat er dan toch mensen zijn die stug volhouden dat ook maar het minste of geringste verhitte voedsel ongezond is. Natuurlijk hoef je niet alles wat het Voedingscentrum beweert voor zoete koek te slikken en mag je je best kritisch opstellen, maar dat geldt ook ten opzichte van de zogenaamde raw food-experts. Er zijn (bijv. in de VS) een aantal pro-raw food-wetenschappers die onder de raw foodisten veel aanhang hebben, maar of die net zo kritisch worden gevolgd door raw foodisten als de 'gewone' voedingswetenschappers...? Ik ben zelf geen expert en wil/kan geen uitspraken doen over wie er gelijk heeft, maar het zou me niets verbazen als de waarheid in het midden ligt. En dan kom je toch weer bij gevarieerd eten uit, rauw en verhit.

Kiwi

Re:Rawfood
« Reactie #58 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:44:09 »
Volgens mij wordt ook onder rawfoodisten niet 100% rauw aangeraden hoor. Volgens mij zou het gunstige effect van rauw voedsel boven de 80-85% afnemen (is wat ik mij kan herinneren van een lezing die ik ooit heb bijgewoond).
En over de ethische aspecten: theoretisch zou een rawfooder inderdaad wel rauwe vis of vlees (haring, tartaar) o.i.d. kunnen eten. Ik geloof alleen niet dat er veel zijn die dat ook doen.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #59 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:56:01 »
Volgens mij wordt ook onder rawfoodisten niet 100% rauw aangeraden hoor.

Dat weet ik. Maar ik kreeg uit de docu over Tom de indruk dat hij en zijn moeder wel 100% rauw eten en daar reageerde ik op. Maar misschien geeft die docu niet een volledig beeld.

En over de ethische aspecten: theoretisch zou een rawfooder inderdaad wel rauwe vis of vlees (haring, tartaar) o.i.d. kunnen eten. Ik geloof alleen niet dat er veel zijn die dat ook doen.

Dat is inderdaad een kleine minderheid. De meeste rf-ers zijn rauw-veganisten. Maar dat heeft dan wel weer met gezondheidsaspecten te maken en vaak niet met ethiek. Het probleem met vlees, zuivel en eieren vindt men vaak de dierlijke hormonen die erin zitten.