Ik ben sinds kort begonnen af en toe gewoon lekker rauw te eten. Dingen als bloemkool, broccoli, champignons, paprika, ui, wat courgette, etc. (Naast dingen als fruit en tomaat, die ik uberhaupt al voornamelijk rauw at.)
Het is interessant om eens rond te surfen om informatie over een dergelijk dieet te vinden, maar ik kan begrijpen dat mensen snel afknappen van al die zweverige BS. Dit is echt zo'n -isme, en het is moeilijk om zinvolle informatie (dat er bij koken/bakken bijvoorbeeld vitamines verloren gaan, duhhh) te scheiden van het zorgwekkende gelul ("Whole, live foods carry ... complex nutritional messages that vibrate with frequencies that energize your body."). Waarom wordt ook overal gesproken van Raw Food? Het is gewoon rauw eten, dat kan ook in het Nederlands en er zijn geen hoofdletters voor nodig.
Aan de andere kant is het ook wel weer tekenend dat onbewerkt voedsel door de meeste personen als uitzondering op de regel wordt gezien (oftewel dat gekookt/gebakken voedsel de norm is), en dat daar dus juist een speciale aanduiding voor nodig is. Maar goed, daar zijn tegenwoordig genoeg voorbeelden van te verzinnen.
Binnenkort een keertje bij de Noordermarkt rondsnuffelen, ik woon immers zowat om de hoek..
ps. Wat betreft daadwerkelijke risico's van rauw eten.. we hebben het toch miljoenen jaren vrij goed gedaan, niet?