Vegatopia Forum

Rawfood

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

WilRaw

Rawfood
« Gepost op: 03 september 2007, 12:19:48 »
Hoi allemaal, ik ben sinds een aantal maanden overgestapt op Raw food. En het ging mij er vooral om dat ik GEEN dierlijke producten meer wilde eten en drinken. Het bevalt me uitstekend. Voel me energieker maar toch blijven er altijd nog veel vragen over. Ik lees er zoveel mogelijk over, vooral in het Engels. Helaas zijn er, voor zover ik heb kunnen zien, geen forums te vinden over Raw food.  Nu heb ik bijv. in mijn Vitatas (die groentetas van de biowinkel) een Maiskolf zitten. Is dit rauw te eten? En is dat dan ook gezond. Ik kan me zo voorstellen dat niet alles verstandig is om rauw te eten.


Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Rawfood
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2007, 07:42:11 »
Maiskolven, m.n.suikermais kunnen rauw gegeten worden. Bron: artikel in de Stentor over een biologische maiskweker. Zijn culinaire tip: rauw eten of licht koken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rawfood
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2007, 14:18:04 »
Vind wel enkele engelstalige fora:

http://www.rawfoodsupport.com/

Nederlandse heb ik ook niet gezien. Begin dit jaar heb ik voor gezondheidsnet een dieet uitgeprobeerd. Iemand anders, Hilde, deed 2 maanden Raw Food. Helaas staan die dagboeken niet meer online op gezondheidsnet, maar nog wel op hyves, mocht je daarbij zitten.

http://dieetdagboeken.hyves.nl/

Heb begrepen dat zij geen rawfoodie meer is, maar wel geen vlees meer eet. :)

« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 14:18:45 door LL de Ling »

WilRaw

Re:Rawfood
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2007, 14:26:50 »
Dank je LL de Ling. Ik ben al maanden van alles aan het opsporen over Raw foods. Er is best veel over te vinden op internet.  Alleen helaas niet echt een forum over rawfoods vandaar dat ik hier zit. Heb ook het boek van Roxane Catz gelezen en een paar engelse boeken over darmreiniging en rawfoods. Ik zie er steeds meer voordelen van in.  Ook om van een zuur lichaam een alkalisch lichaam te maken. Maar soms loop je toch nog tegen dingen aan (zoals die mais).  Ik kocht dat voorheen in een potje van Hak en nu zat ik met zo'n maiskolf. Het leek me rauw heel hard maar het schijnt dus toch rauw gegeten te kunnen worden. Weer wat geleerd. Heb 1 kennis die vegetarier is en verder leef ik tussen de bourgondisch etende mensen in. Door verre kennis ben ik op het idee gebracht om over te stappen op rauw/levend voedsel. Ben er tot nu toe heel blij mee.

Kiwi

Re:Rawfood
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2007, 14:42:04 »
Waarschijnlijk ken je deze site dan ook wel. Ik heb wel eens een lezing van Diana Store bijgewoond. Zij staat wekelijks op de Boerenmarkt in Amsterdam en wordt zo'n beetje als rawfoodgoeroe beschouwd. Misschien moet je daar eens gaan buurten?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rawfood
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2007, 14:43:59 »
Ah, en op hyves zit ook een rawfoodgroep. Daar kan je ook discussieren:

http://rawfood.hyves.nl/

WilRaw

Re:Rawfood
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2007, 15:10:08 »
Heb idd net even bij rawfood.hyves gekeken. Nu ook in het nederlands. Praat een stuk makkelijker dan al die engeltalige forums. Bedankt.

Ja, ik ben nu al een paar keer op de boerenmarkt geweest. Er gaat een wereld voor je open. Heerlijk. Een lezing heb ik nog niet van haar bijgewoond. Die drempel is toch nog ff te hoog. Ik heb wel alles van de rawsuperfoods site gelezen en probeer regelmatig recepten uit. Vooral die notenmelksoorten zijn heerlijk.
 

Annet van Dorsser

Re:Rawfood
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2007, 21:02:39 »
Hallo,

Ik heb al lang ervaring met rawfood en vind het super. Zo super, dat ik er twee websites over heb, waar mensen gratis informatie kunnen krijgen, in het Nederlands en het Engels. Vooral de superfoods vind ik helemaal te gek. Sinds ik die gebruik heb ik nog veel meer energie. Iedereen vraagt altijd waar ik de energie vandaan haal. Van rawfood en superfoods  ;)

Fijne avond, Annet
« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 21:02:57 door Hizikigrrrl »

WilRaw

Re:Rawfood
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2007, 12:46:34 »
HOi Annet, ik ben super geinteresseerd in je websites. Welke zijn dat? IK zit nu op ongeveer 80% rauw. De eerste 2maanden had ik zoveel energie en nu lijkt het wel of ik een beetje aan het instorten ben. Ben ook van veel koffie naar 1 kop koffie overgestapt. Misschien dat ik daardoor minder energie heb??

Re:Rawfood
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2007, 13:22:44 »

Misschien past ongebrande koffie (groene koffie) beter bij raw-food?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

WilRaw

Re:Rawfood
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2007, 13:27:14 »
Ik gebruik  tegenwoordig organische koffie van Simon Levelt. Is dat wat je bedoelt? Of bestaat er nog iets anders?

Re:Rawfood
« Reactie #12 Gepost op: 06 september 2007, 13:35:13 »
Het was meer een grapje :P, en toch ook weer niet. Google maar eens op 'groene koffie'.
En kijk bijvoorbeeld ook eens hier:
Citaat
Those who are purified by, for example, a raw vegan diet, will react more strongly to caffeine than the average person.
(Er staat overigens niets over ongebrande koffie.)

Overigens beperk ik mezelf ook tot één kop koffie per dag, omdat ik er eigenlijk slecht tegen kan.
En ik drink al helemaal geen koffie op de nuchtere maag, daar ga ik van stuiteren.
(Stom hè? Ik vind het gewoon lekker.)
« Laatst bewerkt op: 06 september 2007, 13:51:32 door Luci@ño »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

alexgerpot

Re:Rawfood
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2008, 18:28:03 »
hallo,ik ben ook al weer een aantal maanden overgestapt op rawfood.ik eet ook 80 % rauw.ik eet ook geen dierlijke vetten.niet om dat ik het zielig vindt dat er dieren omzeep geholpen worden maar gewoon omdat het veel gezonder is.ik eet geen vlees,vis,melk,kaas,suiker,chocolade , geen koffie of thee.wel kruidenthee.
ja je kunt mais inderdaad raw eten.eigenlijk kun je het meeste rauw eten.ik heb bv vandaag rauwe rode kool met appel gegeten.de kool kun je niet goed fijnkauwen maar ik maal het even in een krachtige blender.de vitamix tnc.deze is er speciaal voor rawfooders.je kunt een heleboel info halen bij : www. groenedag .org.
ook op www.mastercare.com kun je produkten kopen en bij beiden kun je begeleiding aanvragen.genietse vriendelijke groet,

alex

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rawfood
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2008, 18:57:56 »
ik eet ook geen dierlijke vetten.niet om dat ik het zielig vindt dat er dieren omzeep geholpen worden maar gewoon omdat het veel gezonder is.i

Dat een overmatig gebruik van dierlijke vetten (wat heel erg veel voorkomt in de 'westerse' voedingsgewoonten) ongezond is, daar twijfel ik niet aan en wordt door velen ook erkend.
Dat de consumptie van veel groenten, fruit, noten, ... de gezondheid meestal ten goede komt staat volgens mij ook vast.

Maar hoe uit zulke gegevens mensen concluderen dat 'alle consumptie van dierlijke vetten vermijden' per definitie gezonder is dan enige ander voedingspatroon waarbij nog wel sprake is van een beperkte consumptie van dierlijke vetten is mij volkomen onduidelijk.  Sommige veganisten beschouwen dierlijke vetten blijkbaar als 'gif', net zoals sommige rawfooders alle gekookt voedsel als 'gif' beschouwen.  Voor geen van beiden houdingen heb ik tot nu toe enige wetenschappelijk onderbouwing gehoord.
Ik vraag me dan ook af waarop deze meningen gebaseerd zijn.

alexgerpot

Re:Rawfood
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2008, 08:07:22 »
hallo,deze beweringen zijn gebaaseerd op jarenlang onderzoek over de hele wereld.zoals dr walker die over de 100 is en nog steeds boeken schrijft en heel aktief is. ook de chinastudy heeft heel wat los gemaakt over 100 % plantaardig.(grootste study ooit.)
ook ik ben een voorbeeld van hoe het moet.
ik ging opeens 100 % plantaardig en onbewerkt eten en een paar dagen erna was mijn paniek aanvallen en mijn lage bloeddruk verdwenen.voor mij staat vast dat dierlijke produkten de pest zijn voor je lichaam.
probeer het zelf uit of het helpt.
ook gluten lijkt vaak niet veel te doen maar op langer termijn sloopt het je .ga niet altijd uit van de zogenaamde deskundige want zo deskundig zijn ze niet.
probeer zelf uit wat het beste voor je is.
als er 1 deskundige iets beweerd ,beweerd een andere deskundige weer wat anders.in het beste geval verdwijneen de klachten.o ja.mijn hooikoorts is ook na een plantaardig dieet verdwenen.probeer het zelf.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2008, 08:50:05 »
hallo,deze beweringen zijn gebaaseerd op jarenlang onderzoek over de hele wereld.zoals dr walker die over de 100 is en nog steeds boeken schrijft en heel aktief is. ook de chinastudy heeft heel wat los gemaakt over 100 % plantaardig.(grootste study ooit.)
ook ik ben een voorbeeld van hoe het moet.
ik ging opeens 100 % plantaardig en onbewerkt eten en een paar dagen erna was mijn paniek aanvallen en mijn lage bloeddruk verdwenen.voor mij staat vast dat dierlijke produkten de pest zijn voor je lichaam.
probeer het zelf uit of het helpt.
ook gluten lijkt vaak niet veel te doen maar op langer termijn sloopt het je .ga niet altijd uit van de zogenaamde deskundige want zo deskundig zijn ze niet.
probeer zelf uit wat het beste voor je is.
als er 1 deskundige iets beweerd ,beweerd een andere deskundige weer wat anders.in het beste geval verdwijneen de klachten.o ja.mijn hooikoorts is ook na een plantaardig dieet verdwenen.probeer het zelf.

Op zich maak ik lekker zelf uit wat ik wel of niet probeer, ik hou niet zo van imperatieven. Wel wou ik even ter overweging geven, dat niet alles wat 'goed voelt', ook goed is. Denk maar aan het feit dat iedereen liever met gebogen rug een kratje optilt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2008, 13:50:21 »
maar als je koffie zet met kokend water, daar is toch niks rauws aan? Waarom kook je dan niet ook gewoon je groente? Ik zie het verschil niet.
Nu klinkt het alsof je denkt dat gaat om de temperatuur van voedsel. Het gaat echter om het effect van de temperatuur.
In groenten zitten voedingsstoffen. In water niet. Raw'rs denken/vinden dat die voedingsstoffen worden 'doodgekookt'. Met water verhitten heb je niet al te veel te verliezen.
Kortom: ik zie verschil.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

dorothea

Re:Rawfood
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2008, 12:01:29 »
Hallo lieve mensen,

In de tijd dat ik ernstig ziek was, was levend voedsel mijn beste medicijn. Ik al al vegetarisch, maar at niet geheel plantaardig en rauw. Verder bewerkte ik mijn voeding nog voor een deel. Toen ik overging op levend voedsel, verdwenen veel van mijn klachten. Ik kreeg meer energie en levenslust. Nu mag ik mijn ervaringsverhaal doorgeven en vertellen over levend voedsel op de site. Steeds weer ervaar ik, als ik afwijk van mijn gezonde voedingspatroon, ik klachten krijg. De ervaring met levend voedsel heeft mijn leven veranderd en verrijkt. Graag wil ik het delen met ander via internet. Als je vragen hebt, kun je mij een mail sturen.

Groetjes en een fijne, zonnige dag verder.

Didy

dorothea

Re:Rawfood
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2008, 12:09:25 »
Alex,

Hallo, ik zag toevallig jouw naam op dit forum staan. Bij mais heb ik mijn vraagtekens of je deze rauw kunt eten. Als je de tekst leest over levend voedsel op Wikipedia, zie je dat niet alle plantaardige voedingsmiddelen rauw gegeten kunnen worden. Daarom zijn er raw foodisten, die bepaalde voedingsmiddelen kiemen. Mais lijkt mij heel zwaar verteerbaar, rauw, lijkt mij ook niet echt lekker.
Goed, Alex, veel plezier met het eten van raw food. Ik zie, je hebt ook contact gehad met de Groene Dag en met Mastercare, beide zijn mij bekend. Wij houden contact en vind het fijn om te horen dat het beter gaat met je. Jouw reactie kun je ook lezen op mijn site over levend voedsel.
Veel plezier en carpe diem.

Groetjes,

Didy