Vegatopia Forum

Agar agar

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2005, 23:30:53 »
De terrine staat op te stijven in de koelkast... ik ben benieuwd. Het ruikt wel verschrikkelijk lekker, dus ik hoop maar dat het lukt  :-\

en?

Ja hij was gelukt, en lekker ook! Bleef lang genoeg stijf, we waren een weekje op vakantie geweest en er was nog een kwart overgebleven in de koelkast. Vandaag maar weggegooid uit HACCP oogpunt maar hij zag er nog wel goed uit (stijftechnisch gesproken dan)

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Agar agar
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2005, 10:01:38 »
Probleem van agar is dat het na een paar uur weer water los begint te laten. Da's best naar als je voor honderdtwintig mensen toetjes klaar had staan, zoals mij de eerste keer dat ik ermee werkte overkwam. Hoe voorkom je dat?
.
Misschien heb je het niet lang genoeg laten doorkoken, of toch net te weinig gebruikt. Met m'n taart heb ik daar in ieder geval nooit last van. Die ziet er na 3 dagen nog prima uit (in de zeldzame gevallen dat er na 3 dagen nog iets over is  ;))

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Agar agar
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2005, 20:02:43 »
Agar blijft bij mij dagen/weken stijf.... (hobby)

denk dat het aan de verhouding en het koken ligt.

mirrie

Re:Agar agar
« Reactie #23 Gepost op: 10 december 2005, 13:43:46 »
Sinds 5 december ben ik in het bezit van een bak-encyclopedie met de heerlijkste recepten. Er zitten er ook tussen waar je gelatine bij moet doen. Nu ben ik zelf niet de moeilijkste en eet bij anderen gewoon dingen op als er gelatine in zit, maar om het er zelf bewust in te stoppen gaat me te ver.

Zijn er vervangers voor? En waar koop ik die? Ik bak een taart voor degene met de gouden tip.... grapje!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #24 Gepost op: 10 december 2005, 13:48:43 »
Bij de natuurwinkel kun je "agar-agar" kopen. Dat is een plantaardig (zeewier) geleermiddel. Werkt prima!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

mirrie

Re:Agar agar
« Reactie #25 Gepost op: 10 december 2005, 13:52:21 »
Jeee, dank je wel.

Probleem is wel dat ik altijd met veel meer dan ik nodig heb naar buiten kom bij de natuurvoedingswinkel.  ;) Goh lekker smaakje thee, hee suikervrije pepermuntjes, hmmmm falafel en oooh doe ook maar een zakje verse nootjes en heeft u misschien nog notenbrood?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Agar agar
« Reactie #26 Gepost op: 10 december 2005, 13:53:56 »
Vraag iemand anders het te kopen.

En Apraxia, ik zou gewoon die taart opeisen :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #27 Gepost op: 10 december 2005, 15:37:49 »
Agar agar werkt goed als gelatine vervanger maar heeft wel wat andere eigenschappen: het bindt sterker dan gelatine, dus je hebt er 2 tot 4 keer minder van nodig. Het blijft minder lang stevig dan gelatine. En het moet even koken, dus niet alleen in heet water weken zoals gelatine. En koop alsjeblieft poeder en geen staven of korrels, want die lossen erg lastig op.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2005, 23:08:57 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #28 Gepost op: 10 december 2005, 15:38:46 »
Vraag iemand anders het te kopen.

En Apraxia, ik zou gewoon die taart opeisen :)
Goed idee, dankje! Mits hij vegan is  :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

mabiche

Re:Agar agar
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2005, 00:01:08 »
heeft iemand al ontdekt hoeveel gram een gelatine blaadje uit albert heyn is? als ik t goed heb begrepen vervangt 1 gram agar ongeveer 3 gram gelatine? en kun je dus beter poeder gebruiken?

als er staat dat je de 5 blaadjes gelatine in 3 eetlepels water zachtjes moet verwarmen, betekent dat ook dat ik ....gram agar agar in 3 eetlepels water eventjes moet koken? hoeveel water gebruik je per hoeveel gram is dus mijn tweede vraag...

thanx,

nanette

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #30 Gepost op: 23 december 2005, 18:58:25 »
heeft iemand al ontdekt hoeveel gram een gelatine blaadje uit albert heyn is?

Eén pakje gelatine bij de appie bevat 12 blaadjes en weegt 20 gram
(Ik liep vandaag langs de bakproducten en moest gelijk aan jouw vraag denken)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2006, 23:53:19 »
In Engeland hebben ze Vegegel in de super schijnt als gelatine alternatief zie hier, maar je moet ff klikken bij producten want naar de Vegegel pagina direct linken kan niet. Kent iemand dat? Is dat handiger dan agar agar? Waarom is dat hier niet te krijgen?
,,,,فلافل

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2007, 09:43:16 »
Ik wil deze gaan maken. Ik vind het wel spannend of ie lekker gaat zijn. Ik heb nog nooit iets gemaakt met agar agar.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2007, 11:59:22 »
hij is erg lekker. hij kan ook met ah vruchtenkwark bosbes
,,,,فلافل

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2007, 12:04:31 »
Oh, dan ga ik dat ook een keer proberen. :) maar ik wil eerst een plantaardige maken.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2007, 12:59:59 »
Die heb ik ook eens gemaakt: erg lekker! Ik had wel andere koekjes voor de bodem en per ongeluk groene agar agar gebruikt ipv kleurloos, dat was wel een apart gezicht.  :heehee:

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2007, 16:09:55 »
Ik wist niet eens dat er verschillende kleuren in waren. Spannend allemaal hoor, plantaardig. ;)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #37 Gepost op: 18 mei 2007, 18:22:12 »
En, heb je hem al gemaakt? Ik vraag me af of het lekker zou zijn om een (dun) laagje chocolade over de bodem te schenken, geen idee of chocolade goed gaat met dadels.

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #38 Gepost op: 18 mei 2007, 20:23:08 »
Nee, nog niet gemaakt. Maar ik ben volgende week jarig en ik wil hem wel eerst even oefenen en op Jaimy uitproberen. Die zit in een identiteitscrisis omdat hij alles wat ik plantaardig maak lekker vindt. ::)
Ik denk dat chocolade wel lekker kan zijn op de bodem, maar ik zou dan niet een vruchtenyofu nemen maar de naturel en dan nog wat zoeten.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2007, 20:23:29 door Gwennepen »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Agar agar
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2007, 22:11:11 »
Maar ik ben volgende week jarig en ik wil hem wel eerst even oefenen en op Jaimy uitproberen. Die zit in een identiteitscrisis omdat hij alles wat ik plantaardig maak lekker vindt. ::)

:laugh:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call