Ik denk dat het gaat over de geslachtelijke ontwikkeling van de embryo. Die oestrogenen worden er van verdacht dat ze roet in het eten gooien bij de differentiatie tussen vrouwelijke embryo's en mannelijke. Het standaard ontwikkelingsverloop van een embryo is namelijk naar een baby met vrouwelijke geslachtskenmerken, voor een foetus die mannelijk moet worden worden er in ik meen de zesde week mannelijke hormonen aangemaakt die de ontwikkeling van de geslachtsorganen zodanig sturen dat er zich een penis ontwikkelt. Als die sturing niet sterk genoeg is, mogelijk omdat er van die fyto-oestrogenen uit soja aanwezig zijn, kan die ontwikkeling ergens halverwege blijven steken, of helemaal niet gebeuren.
Zo schijnen er toch redelijk wat meisjes en vrouwen rond te lopen die geen twee X-chromosomen hebben maar een X en een Y, en derhalve genetisch gezien mannelijk zijn. Jamie Lee Curtis bijvoorbeeld.
Persoonlijk denk ik dat het geen probleem is waar je als vegetariër vantevoren rekening mee moet gaan houden als je kinderen wilt. Zo groot zijn die kansen nou ook weer niet. Bovendien heb je als vegetarische moeder sowieso al veel meer kans op een meisje.
Of zou dat juist door die femininiserende hormonen komen?