Vegatopia Forum

Oestrogenen in soja?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Oestrogenen in soja?
« Gepost op: 28 september 2004, 13:52:43 »
Ik las in een artikel (over interseksualiteit) dat soja oestrogenen bevat, en dat vegetariërs die veel sojaproducten eten meer kans hebben op een jongen met penisproblemen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2004, 00:08:08 door Sande® »

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2004, 10:31:56 »
Heeft niemand daar iets op te zeggen? Is het niet onrustwekkend? Weet iemand er iets meer over?

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2004, 10:52:48 »
Over wat voor penisproblemen heb je het dan?

Over dit onderwerp is ooit (langer dan een jaar geleden in ieder geval) hier wel 'ns een discussietje gevoerd geloof ik, in mijn hoofd was de uitkomst dat je je als soja-eter geen zorgen hoefde te maken.

Dit is trouwens wel een mooie antagonist van dit onderwerp.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2004, 11:14:28 »
Ik denk dat het gaat over de geslachtelijke ontwikkeling van de embryo. Die oestrogenen worden er van verdacht dat ze roet in het eten gooien bij de differentiatie tussen vrouwelijke embryo's en mannelijke. Het standaard ontwikkelingsverloop van een embryo is namelijk naar een baby met vrouwelijke geslachtskenmerken, voor een foetus die mannelijk moet worden worden er in ik meen de zesde week mannelijke hormonen aangemaakt die de ontwikkeling van de geslachtsorganen zodanig sturen dat er zich een penis ontwikkelt. Als die sturing niet sterk genoeg is, mogelijk omdat er van die fyto-oestrogenen uit soja aanwezig zijn, kan die ontwikkeling ergens halverwege blijven steken, of helemaal niet gebeuren.

Zo schijnen er toch redelijk wat meisjes en vrouwen rond te lopen die geen twee X-chromosomen hebben maar een X en een Y, en derhalve genetisch gezien mannelijk zijn. Jamie Lee Curtis bijvoorbeeld.

Persoonlijk denk ik dat het geen probleem is waar je als vegetariër vantevoren rekening mee moet gaan houden als je kinderen wilt. Zo groot zijn die kansen nou ook weer niet. Bovendien heb je als vegetarische moeder sowieso al veel meer kans op een meisje.

Of zou dat juist door die femininiserende hormonen komen? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2004, 13:29:37 »
Bovendien heb je als vegetarische moeder sowieso al veel meer kans op een meisje.

Of zou dat juist door die femininiserende hormonen komen? ;)

Ehhh... het geslacht van het kind is afhankelijk van de spermacel en niet van de eicel toch? Moeders hebben daar geen enkele invloed op, tenzij ze specifiek een vegetarische vader uitzoeken met vegetarische spermacellen natuurlijk :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2004, 14:36:37 »
De chromosoomparen bepalen het genetisch geslacht van het individu. De manier waarop dat geslacht vorm krijgt, hangt echter af van de inwendige omgeving van het organisme: de aan- of afwezigheid van mannelijke hormonen in de bloedstroom (androgene hormonen).

(Uit mijn studieboek)



Ik kan het me niet meer zo goed herinneren, maar ging het bij die jongetjes niet om kleine, operabele probleempjes aan de penis of een niet ingedaald testikel (of uitgedaald of whatever)?


Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2004, 14:37:41 »
Bovendien heb je als vegetarische moeder sowieso al veel meer kans op een meisje.

Of zou dat juist door die femininiserende hormonen komen? ;)

Ehhh... het geslacht van het kind is afhankelijk van de spermacel en niet van de eicel toch? Moeders hebben daar geen enkele invloed op, tenzij ze specifiek een vegetarische vader uitzoeken met vegetarische spermacellen natuurlijk :)

Door verschil in dieet kan je eicel (of je baarmoeder, weet ik het) ontvankelijker zijn voor spermacellen met x- of juist y-chromosoom, zo lag het ongeveer.
Het kwam er geloof ik op neer dat hoe ongezonder je eet; hoe meer kans op een jongetje. :P Nee, had te maken met vet- en vleesconsumptie dacht ik.

Zo, weer een post waarin duidelijk te merken is dat ik wéét waarover ik praat! :-[
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2004, 14:50:28 »
http://www.vegetarian-diet.info/vegetarian-diet-hypospadias.htm


Vegetarian Diet - Soy - Pregnancy - Hypospadias

Pregnant women were advised by scientists yesterday not to eat soy because of concerns that it contains high levels of a female hormone that could affect the sexual development of boys.

The warning is supported by the Scientific Advisory Committee on Nutrition, which advises the Government. It said last week there was "clear evidence" that soy-based formula milk could damage children's sexual development and fertility as adults.

Even though no such effects have been observed in Asia, where soy is a major part of the diet, Dr Klein's team warned that their findings were enough to spark concern.

One study has linked a vegetarian diet during pregnancy to an increased risk of hypospadias, a condition where the urethra emerges along the shaft of the penis rather than at the tip. Some researchers suspect that this is due to genistein in soy.


http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001286.htm

Ook zoons van moeders met diabetes en zij die de anti-histamine loratadine gebruiken hebben meer kans op hypospadias.


 

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2004, 16:01:53 »
Door verschil in dieet kan je eicel (of je baarmoeder, weet ik het) ontvankelijker zijn voor spermacellen met x- of juist y-chromosoom, zo lag het ongeveer.
Het kwam er geloof ik op neer dat hoe ongezonder je eet; hoe meer kans op een jongetje. :P Nee, had te maken met vet- en vleesconsumptie dacht ik.

Zo, weer een post waarin duidelijk te merken is dat ik wéét waarover ik praat! :-[

Je hebt wel gelijk trouwens, ik heb deze link gevonden!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2005, 17:08:42 »
Ik las in een artikel (over interseksualiteit) dat soja oestrogenen bevat, en dat vegetariërs die veel sojaproducten eten meer kans hebben op een jongen met penisproblemen.

Ja, z€k€r.  Waarom doen ze een beetje soja bloem in gehakt?...

Waarom jongens van asië zo gezond zijn?

Waarom, in de japaanse taal, bestand geen word voor "menopauze"?

Waarom, in azië, hebben ze minder prostaat, borst, en baarmoeder kanker?................

mmmmh...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Toeps

Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2005, 17:48:47 »
Ik las wel ergens dat aziaten kleinere pikkies hebben door hun grotere soya-consumptie. Ik weet niet zeker of het waar is...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2005, 20:21:10 »
Ik las wel ergens dat aziaten kleinere pikkies hebben door hun grotere soya-consumptie. Ik weet niet zeker of het waar is...
Bij mijn weten is dat 100% genetisch bepaald
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2005, 21:31:33 »
Nou, je weet maar nooit natuurlijk. Maar om dat te achterhalen moet je met liniaal in de hand op zoek gaan naar mensen van Aziatische afkomst die zich hier volgooien met McDonald's-voer, en daarna met diezelfde liniaal in het vliegtuig naar China stappen.

Klinkt toch als een onderzoek dat gedoemd is in rampspoed te eindigen.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2005, 22:45:14 »
Er wordt op het moment wel onderzoek gedaan naar oestrogeen in soja (melk), om te kijken in hoeverre het daadwerkelijk helpt bij vrouwen in de menopauze. (het placebo effect bleek heel erg groot te zijn, dat is alles wat ik er nog van herinner, maar ik zal eens verder kijken)

Zo.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2005, 00:18:11 »
Ik las wel ergens dat aziaten kleinere pikkies hebben door hun grotere soya-consumptie. Ik weet niet zeker of het waar is...

Misschien, het kan wel genetisch zijn, en.. 't is beter een kleine die het doet dan een grote die het niet doet!   :O

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2005, 01:06:18 »
Misschien, het kan wel genetisch zijn, en.. 't is beter een kleine die het doet dan een grote die het niet doet!   :O

Dat klinkt toch minder dan 'Beter een kleine die steigert dan een grote die weigert' ;)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2005, 17:46:32 »
Bert Keizer vertelde eens in de Opzij n.b. dat een bejaarde patient zei: "vroeger kon ik er een ruitje mee intikken dokter, nu kan ik er alleen nog maar mee zemen"

Een meneer op mijn afdeling noemt zijn piemel: "de baas"  :)

Je hebt ook nog de uitdrukking: Kleine mannen hebben grote Jannen
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2005, 17:47:45 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2005, 11:33:39 »
Misschien, het kan wel genetisch zijn, en.. 't is beter een kleine die het doet dan een grote die het niet doet!   :O

Dat klinkt toch minder dan 'Beter een kleine die steigert dan een grote die weigert' ;)


Bedankt, ik had het vrij vertaalde van frans.. "Mieux vaut une petite vaillante qu'une grosse parresseuse"....

hihihi

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2005, 21:40:27 »
'Beter een kleine die steigert dan een grote die weigert' ;)

"Het beste gereedschap hangt onder een afdakje".

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Oestrogenen in soja?
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2005, 10:56:24 »
'Beter een kleine die steigert dan een grote die weigert' ;)

"Het beste gereedschap hangt onder een afdakje".
Brrr... vaak trots gezegd door mannen die als ze moeten plassen eerst hun buik op moeten tillen omdat ze anders hun piemeltje niet kunnen vinden... ::)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light