Een Chinese student, die bij mij zijn afstudeerproject wil doen en net weer terug uit China is gekomen, had een cadeautje meegebracht: een Chinees theesetje en groene thee (die je in de koelkast moet bewaren, ik moet nog opzoeken wat het precies is).
Eigenlijk heb ik er wat moeite mee als studenten met dit soort geschenken komen, maar wat kun je anders doen dan ze dankbaar aannemen. En dit theesetje ga ik zeker gebruiken.
Trots heeft hij ook laten zien hoe je de thee traditioneel moet bereiden. In een kannetje, iets groter dan een fikse theekop, worden de blaadjes opgegoten (de eerste keer alleen om de blaadjes te laten ontvouwen, het gebruikte water smaakt nergens naar en moet worden weggegooid). Daarna kun je de thee zo vaak opgieten als je zelf wil (na 8 keer opgieten nog steeds geen vermindering in smaak). Twee minuten laten trekken en dan uit je minitheeschaaltje (inhoud een half borrelglas of zo) opdrinken.
Een gezellig gedoe. Je mág de thee wel uit grotere theekoppen drinken, "maar dat smaakt dan toch echt minder"). En bovendien: een bijzonder lekkere thee. Frisser dan de gedroogde groene theesoorten die ik tot dusver heb gedronken. Iets 'bladeriger' en iets ziltigs dat in de verte wat aan zeewier deed denken.