Er wordt soms gezegd dat op een gezonde manier aankomen voor sommige mensen moeilijker is dan vermageren voor vele anderen. Persoonlijk geloof ik daar wel in, ook omdat ik er al jaren wel wat kilootjes bij zou willen hebben.
Het belangrijkste om te beseffen is wel dat elk mens een ander 'natuurlijk gezond' gewicht heeft. Dat is het stabiele gewicht dat iemand die gezond leeft en eet automatisch bereikt en terwijl dat dit bij de ene mensen zogezegd te veel is, is dat bij anderen dan weer onder het 'officieel gezonde gewicht'. Zolang je echter gezond leeft, je je goed voelt, je gewicht redelijk stabiel is en je nog extreem mager of extreem zwaarlijvig bent hoef je je geen zorg te maken, ook als is je BMI zogezegd te hoog of te laag.
Ik geloof dat gezond bijkomen alleen maar kan door de combinatie van sporten (of op een andere manier je spieren trainen) en voldoende gezond eten. Enkel meer eten werkt in ieder geval bij mij niet en ongezond eten om ongezond bij te komen is ook niet de bedoeling. Ik fiets veel en merk dat ik redelijk magere (niet veel vet) maar toch goed gespierde benen heb. Ik doe echter te weinig met mijn bovenlichaam waardoor dat niet alleen mager maar ook niet gespierd is.
Als je wilt bijkomen zou ik je dan ook aanraden om specifiek spierversterkende sporten te gaan doen. Als je er daarnaast voor zorgt dat je voldoende gezond eet dan zal je er automatisch minder mager uit gaan zien. (Hoewel de weegschaal het daar in het begin misschien niet met eens zal zijn.)
Antwoorden op de vraag wat een gezond dieet is laat ik aan andere over. Maar een exacte hoeveelheid valt daar onmogelijk op te plakken gezien allerlei individuele factoren (hoeveel je beweegt, hoe je metabolisme is, hoe groot je bent, ...) daar veel invloed op heeft.