Vegatopia Forum

Ik wil aankomen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Want2beveg

Ik wil aankomen
« Gepost op: 15 augustus 2007, 15:03:15 »
Hallo allemaal, ben nieuw hier en weet niet waar ik dit moet posten. but here it goes. Ik ben al jaren ondergewicht en dat komt grotendeels door me huidaandoening. Ik kan wel aankomen maar dan word me huidaandoening erger. Ik wil al lange tijd van vlees af en het liefst ook van suikers, omdat ze me huidaandoeing alleen maar verergeren. daarnaast heb ik veel gelezen over het menselijk lichaam en hoe het in elkaar zit. Er zijn tal van redenen waarom ik gezond wil leven. Het probleem is ik weet niet hoeveel ik moet eten om aan te komen. Ik kan wel aankomen, maar dat is via een ongezond dieet, waar ik dus niks aan heb. Mijn vraag is; kan er iemand mij een standaard GEZOND dieet voorschrijven die ervoor kan zorgen dat ik ook kan aankomen?

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2007, 21:04:18 door Hizikigrrrl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:wil aankomen
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2007, 15:28:39 »
Er wordt soms gezegd dat op een gezonde manier aankomen voor sommige mensen moeilijker is dan vermageren voor vele anderen.  Persoonlijk geloof ik daar wel in, ook omdat ik er al jaren wel wat kilootjes bij zou willen hebben.

Het belangrijkste om te beseffen is wel dat elk mens een ander 'natuurlijk gezond' gewicht heeft.  Dat is het stabiele gewicht dat iemand die gezond leeft en eet automatisch bereikt en terwijl dat dit bij de ene mensen zogezegd te veel is, is dat bij anderen dan weer onder het 'officieel gezonde gewicht'.  Zolang je echter gezond leeft, je je goed voelt, je gewicht redelijk stabiel is en je nog extreem mager of extreem zwaarlijvig bent hoef je je geen zorg te maken, ook als is je BMI zogezegd te hoog of te laag.

Ik geloof dat gezond bijkomen alleen maar kan door de combinatie van sporten (of op een andere manier je spieren trainen) en voldoende gezond eten.  Enkel meer eten werkt in ieder geval bij mij niet en ongezond eten om ongezond bij te komen is ook niet de bedoeling.  Ik fiets veel en merk dat ik redelijk magere (niet veel vet) maar toch goed gespierde benen heb.  Ik doe echter te weinig met mijn bovenlichaam waardoor dat niet alleen mager maar ook niet gespierd is.

Als je wilt bijkomen zou ik je dan ook aanraden om specifiek spierversterkende sporten te gaan doen.  Als je er daarnaast voor zorgt dat je voldoende gezond eet dan zal je er automatisch minder mager uit gaan zien.  (Hoewel de weegschaal het daar in het begin misschien niet met eens zal zijn.)

Antwoorden op de vraag wat een gezond dieet is laat ik aan andere over.  Maar een exacte hoeveelheid valt daar onmogelijk op te plakken gezien allerlei individuele factoren (hoeveel je beweegt, hoe je metabolisme is, hoe groot je bent, ...) daar veel invloed op heeft.

Want2beveg

Re:wil aankomen
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2007, 16:03:04 »
hey bedankt voor je reactie.

Ik zelf doe ook aan fietsen. Ik fiets elke dag minimaal 30 minuuten. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen anders is, maar ik wil gewoon wat richtlijnen zodat ik daarmee kan spelen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:wil aankomen
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2007, 16:28:56 »
Het Voedingcentrum zegt dit.

Wat voor huidaandoening heb je? Eczeem? Een vriendin van me heeft dat en eet ook geen smaakversterkers meer. Heb je dat wel eens geprobeerd? Maar dat is natuurlijk weer iets anders.

marielouise

Re:wil aankomen
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2007, 16:38:47 »
ik maak zo nu en dan dieeten voor mensen die ik begeleid om aan te komen/af te vallen, en ik zou dan gespreid over de dag gaan eten,dus elke 3 uur een klein portie eten.volkoren brood,wilde rijst,pasta e.d.,gecombineerd met een deel proteinen,zoals volle yoghurt,kwark,kaas en verse rauwkost en groente

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:wil aankomen
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2007, 17:00:45 »
Ben zelf ook wel wat aangekomen deze zomer. Komt denk ik vooral doordat het controleorgaan in verweggistan zit en ik allerlei ongezonde dingen binnenkrijg zoals slagroom en ijs  :P

Over sporten laat ik me maar niet uit, want daarover ben ik het in ieder geval niet met ligfietsertje eens. :sleepey: Wel met:
Citaat
Zolang je echter gezond leeft, je je goed voelt, je gewicht redelijk stabiel is en je nog extreem mager of extreem zwaarlijvig bent hoef je je geen zorg te maken, ook als is je BMI zogezegd te hoog of te laag.
Ook wat LL zegt: smaakmakers, zoals glutamaten, kunnen ook huidproblemen bezorgen bij sommige mensen. Ik kan er zelf ook niet zo goed tegen.

verder: eet vaak te weinig tijdens een maaltijd: dan heb je meer trek in tussendoortjes.
En een biertje bevat ook best wat kCal :drink:
:koffie: 35, nog steeds veg@

Want2beveg

Re:Ik wil aankomen
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2007, 00:58:54 »
Hallo,

Ja smaak , geur en kleurstoffen zijn sowieso slecht voor de mens. Dit verschilt uiteraard per persoon. Zijn ook de oorzaak van vele kwalen, waaronder huidaandoeningen. Ik heb zelf psoriasis. Psoriasis word veroorzaakt door een vergiftigd lever. Daarbij kun je denken aan slechte suikers of zout, maar ook geur kleur en smaakstoffen zijn erg slecht voor de organen. Maar niet alleen vanwege me huidaandoening wil ik gezonder eten. Ik heb zoveel geleerd. Vooral wat het echte leven inhoud, en daar hoort gewoon een gezond dieet bij. Ik kan wel gezond eten, maar ik eet waar schijnlijk te weinig.

Ik ben zelf tegen melk, yogurt en eieren omdat ze mucus vormen in de onderdarm. Maar iedereen mag uiteraard zelf weten wat hij of zij wel of niet eet, toch. :D

ik eet nu elke dag:
100 gram noten
4 eetlepels aan goede olien
2 bananen en 4 appels.

Vele voordelen aan dit dieet, wat uiteraard niet genoeg is, zijn onder andere dat me hoofdpijn is verdwenen en ik beter slaap.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2007, 00:59:38 door Want2beveg »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2007, 01:09:26 »
Is dat alles wat je eet? Want dan snap ik wel dat je niet aankomt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2007, 07:46:08 »
Dat is inderdaad wel erg weinig.   Het lijkt me onwaarschijnlijk (zelf onmogelijk) dat je daar voldoende voedingsstoffen uit weet te halen.
Hoe groot ben je eigenlijk en wat is je gewicht?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2007, 09:52:32 »
Heb je dan ook iets tegen b.v. pasta Want2beveg?

En hoe kom je aan b12?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2007, 21:41:09 »
Het is een beetje moeilijk om aan de hand van een paar lettertjes je hier iets te gaan aanraden denk ik.
Waarom vraag je je huisarts niet naar een dietist?
Misschien een iets ruimer dieet wat ook goed is voor de huid: Bircher-Benner. Google daar eens op en vervang de zuivel door sojaproducten bijvoorbeeld.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2007, 13:46:46 »
Jeetje, als je echt alleen maar die dingen eet, dan verhonger je nog! Dat zou ik enkel als tussendoortje eten.  ;)
Ik heb een aantal jaren geleden ook geprobeerd om aan te komen, ik weeg namelijk al meer dan 10 jaar 54 kilo... Het is me nooit gelukt, blijkbaar is dit mijn natuurlijke gewicht. Ook al eet ik als een bouwvakker! :)
Wat de dokter mij destijds wel aanraadde, was het eten van noten (goede vetten en gezond) en bananen, dat soort dingen. Maar ik zie dat je dat al doet. Verspreid over de dag eten is ook veel gezonder: ik eet zo'n 6 keer per dag; 3 keer 'groot' en 3 keer klein.
Hopelijk lukt het je om wat aan te komen, maar als je gezond kan leven zonder je eczeem en met een goede nachtrust, dan is dat toch eigenlijk veel belangrijker? Dan komt dat gewicht later wel....
Succes!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil aankomen
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2007, 14:47:32 »
Zat hier vorige keer bij de dermatoloog. In een foldertje daar las ik dat bij bijna niemand exzeem veroorzaakt/verergerd wordt door eten. Daar zijn ook uitzonderingen op natuurlijk, maar daar werd aangeraden 'normaal' te blijven eten en evt. mbv een dietiste een eetdagboek bij te houden en de effecten op het eczeem. (eigenlijk hetzelfde als bij borstvoeden en babykrampjes) Pas aan de hand van die resultaten eten gaan vermijden.
Had ik trouwens vorige keer niet gelezen dat 2x per dag yoghurt erg goed was voor de darmen  ??? Anyway, heb ook jaren geprobeerd aan te komen en inderdaad voor mij werkt alleen sporten icm goed en gezond eten. Van vet eten kom ik echt nauwelijks aan.

Ik neem trouwens even aan dat hij alleen de bijzondere dingen noemde die hij eet. Dat hij oplet op een minimale hoeveelheid olie bijvoorbeeld.
Hoor wie klopt daar kinders???