Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #80 Gepost op: 29 juni 2003, 17:19:44 »
Ik heb van Verkade vegan digestive in huis.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #81 Gepost op: 30 juni 2003, 18:15:28 »
Door die koekjesbodems en wat posts over kersen krijg ik opeens weer enorm zin in mon-chou-taart. Heeft iemand enig idee (of liever nog: een recept) hoe ik dat zonder mon chou zou kunnen aanpakken? Iets met (silken) tofu wellicht?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #82 Gepost op: 30 juni 2003, 18:19:24 »
Door die koekjesbodems en wat posts over kersen krijg ik opeens weer enorm zin in mon-chou-taart. Heeft iemand enig idee (of liever nog: een recept) hoe ik dat zonder mon chou zou kunnen aanpakken? Iets met (silken) tofu wellicht?

Misschien zijdetofu mengen met bosvruchten yofu of mengen met banaan? Een paar maanden geleden had iemand hier toch uitgevonden hoe je vegan slagroom moest maken, misschien kun je dat er ook in verwerken?
Hier http://www.veggies.org.uk/recipes/cheescke.htm staat er ook nog een, dan zou je de frambozen door kersen kunnen vervangen, alleen dat jellygebeuren zou ik skippen want dat klinkt niet echt smakelijk.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2003, 18:23:55 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #83 Gepost op: 30 juni 2003, 18:23:54 »
De ingredienten van de Digestive koekjes van Verkade:

Citaat
Tarwebloem, gedeeltelijk geharde plantaardige olie, suiker, volkorenmeel, invertsuikerstroop, rijsmiddelen (natriumwaterstofcarbonaat, wijnsteenzuur), zout
.

Klinkt iig vegan, maar ik zal namens www.vegantastic.nl (DE database voor vegetariers en veganisten) Verkade eens meelen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #84 Gepost op: 30 juni 2003, 18:25:25 »
Het moet vooral romig worden, dus ik twijfel over die yofu. De mon chou taart die ik ken is een biskwiebodem, een romige laag laag mon chou (met suiker en vanille?) en dan een laag kersen in gelei uit blik (mogelijk ingedikt met maizena?). Is dat laatste vegan trouwens?

Die tussenlaag zou wel kunnen worden vervangen door wat er achter die link staat. En dan nog een laag kersen erover...
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2003, 18:32:00 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #85 Gepost op: 30 juni 2003, 19:25:43 »
Maizena of kersen op gelei?
Het eerste wel het tweede denk ik ook, zal wel pectine zijn.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #86 Gepost op: 30 juni 2003, 20:34:48 »
Je kan ook geleisuiker gebruiken denk ik.
,,,,فلافل

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
« Reactie #87 Gepost op: 04 juli 2003, 08:05:12 »
Voor die brownies: kun je daar gewone (kristal)suiker voor gebruiken? Of is basterd- of oersuiker beter?
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #88 Gepost op: 13 juli 2003, 23:29:51 »
Ik denk dat daar gewoon kristalsuiker bedoeld wordt. Maar je kan het natuurlijk wel met oersuiker proberen - basterdsuiker weet ik zo niet.

Overigens moest ik van mijn jongste zusje nog even vermelden dat ze deze keer de brownies met maar een half kopje olie en driekwart kopje water had gemaakt. Deze zagen er mooi uit (niet kledderig in het midden) en smaakten ook goed :)

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #89 Gepost op: 14 juli 2003, 13:17:12 »
Te laat, de brownies zijn al klaar. En.... ze zijn GODDELIJK!! Gewoon in een klein cakeblik gebakken. Echte brownies horen volgens mij zelfs een beetje nattig te zijn, of vergis ik me?
dat klopt. maar die mijn zusje (go zusje!) gebakken had was in het midden nog vloeibaar. ik weet niet waar het aan lag (te dikke laag browniedeeg, glazen schaal, te hoog in de oven).

te dikke laag deeg.
ik had 2 cakes gebakken, want ik had deeg over en de dunne was wel goed, de dikke was nog wat vloeibaar van binnen. Overigens was de cake heerlijk! Alleen vonden mijn ouders dat er wat teveel cacao in zat   ::)
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #90 Gepost op: 14 juli 2003, 13:19:39 »
brownies horen vloeibaar in het midden toch?
,,,,فلافل

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #91 Gepost op: 14 juli 2003, 15:05:29 »
Nou, ik heb ze liever niet vloeibaar maar das persoonlijk.
'Ze' zitten nu in mijn oven...nog tien minuten!           hier vond ik wat handige info over gasstanden. Keb um dus op 4 gezet. Christiaantje, je had gelijk!

edit: dat was gelijk mijn Fok ontmaagding!
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2003, 15:06:48 door Apraxia »

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #92 Gepost op: 14 juli 2003, 16:54:21 »
Mmh, nog niet helemaal naar wens. Te smeuig van binnen. Keb wel iets minder olie en water gebruikt na een tip van 'zusje'? Die dus blijkbaar wel kan bakken ;)
Keb ze nu weer ff in oven gepleurd. Hoop maar dak ze niet vergeet.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #93 Gepost op: 15 juli 2003, 00:37:09 »
Nu istie lekker. Hij is wel heel 'zwaar'. Zou meer (wijnsteen)bakpoeder het geheel wat luchtiger maken? En ietsje minder cacao!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #94 Gepost op: 17 juli 2003, 08:29:50 »
Ik had van de week een chocolade-bosbessentaart gemaakt.
3 lagen in een springvorm

De onderste laag van browniedeeg (2x onderstaande hoeveelheid en min de vanille en hazelnoten):
Citaat
brownies

2 koppen bloem
2 koppen suiker
1/2 kop cacao
1 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1 kop water
1 kop olie
1 tl vanille
1/2 kop gehakte noten

meng de droge ingredienten. roer dan het water, de olie en de vanille erdoor. meng daarna de noten erin. doe het in een ingevet bakblik. bak het een half uur op 175 graden C.

De middelste laag: chococreme: margarine mengen met een gelijk deel poedersuiker en een lepel cacao. Smeer dit pas op de eerste laag als dat en de creme zelf (in de koelkast) volledig afgekoeld is.

De bovenste laag: ik had geen vers fruit. Ik had 4 kleine potjes: bosbessen, aardbeien, bramen en frambozen met een deel van het bliksap laten koken en gebonden met agar agar (1 gram agar op 1 deciliter vocht). Laten afkoelen en als het bijna afgekoeld was over de taart gedaan. Als laatste de taart nog ff een uurtje in de koelkast gezet.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2003, 08:32:19 door Annemieke »

Elsbeth

« Reactie #95 Gepost op: 20 juli 2003, 19:16:02 »
Ga morgen de vegan-kwarktaart maken (perzik) van Lekkerplantaardig.nl! Ben benieuwd!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #96 Gepost op: 23 juli 2003, 00:56:51 »
Ik zoek een recept voor een simpele glazuurlaag van chocolade voor over een taart.
De bankerbakker (de broer van voetballer Paul Bosvelt!) hier (inmiddels zit ie er niet meer :() had een laag die op chocopasta leek. Kan ik daar iets mee fiksen? En er dan oploskoffiepoeder doorheen doen ofzo?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #97 Gepost op: 23 juli 2003, 00:59:45 »
Welke bodems horen traditioneel bij welke taarten?

Zoals een kwarktaart met ? ? ? - bodem etc.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #98 Gepost op: 23 juli 2003, 01:21:58 »
Welke bodems horen traditioneel bij welke taarten?

Zoals een kwarktaart met ? ? ? - bodem etc.

Gekruimelde ondergrond ofzo? Mijn moeder deed net als bij de monchoutaarten altijd pakken biscuit vermalen en dat als ondergrond. Of het traditioneel ook zo hoort...
Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

« Reactie #99 Gepost op: 23 juli 2003, 10:59:37 »
Ja, dat deed mijn moeder ook: bisquitkruimels met gesmolten boter. Voor de bodem van de kwarktaart van Lekkerplantaardig.nl moest je tarwebisquits verkruimelen en dadels in kleine stukjes schijden en dit mengen. Het is wel gelukt, alleen erg plakkerig. Ik moet er de volgende keer dus iets minder dadels doorheen doen. Verder is het een heerlijke taart! Ga nu maar een stukje nemen..  :-[