Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat is de lekkerste taart
« Reactie #200 Gepost op: 19 januari 2004, 19:40:46 »
Kan je dat recept hier neerzetten, zodat meer mensen er wat aan hebben? Of krijg je dan problemen met de bron?

Offline Viz

• 395
« Reactie #201 Gepost op: 19 januari 2004, 19:53:48 »
monchou en kersenvlaaivulling zijn toch niet vegan?
of kersenvlaaivulling wel?
'fish are friends, not food!'

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #202 Gepost op: 19 januari 2004, 20:02:56 »
Ik denk het wel. Of anders is het ook niet vegetarisch want dan hebben ze vast gelatine gebruikt om de kersen op sap te binden...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

• 395
« Reactie #203 Gepost op: 19 januari 2004, 20:04:36 »
Ik denk het wel. Of anders is het ook niet vegetarisch want dan hebben ze vast gelatine gebruikt om de kersen op sap te binden...

huh? maar monchou is toch gewoon kaas??!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #204 Gepost op: 19 januari 2004, 20:12:22 »

Ja, maar de monchoutaarten die ik ken hebben ook een laag kersen, vandaar...

Dat van die monchou was wel heel erg voor de hand liggend ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

• 395
« Reactie #205 Gepost op: 19 januari 2004, 20:16:19 »

Ja, maar de monchoutaarten die ik ken hebben ook een laag kersen, vandaar...

Dat van die monchou was wel heel erg voor de hand liggend ;D

Nou en! ***!
 :P

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #206 Gepost op: 31 januari 2004, 17:48:38 »
Ik heb vanmiddag met een pak boerencakemix van Honig cake gebakken.

In plaats van de 4 eieren die er in moesten heb ik 2 bananen en een theelepel (5 ml) bakpoeder gebruikt.

Ik heb het in een ovenschaal gebakken - waar ik normaal mijn brownies in bak, dus het is een lage cake geworden (kostte minder tijd, maar 20 minuten tot de satestoktest doorstaan werd). Maar het ziet er aardig uit voor een eerste poging.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #207 Gepost op: 31 januari 2004, 22:10:21 »
En hoe smaakt het??

ilse_

« Reactie #208 Gepost op: 02 februari 2004, 14:33:29 »
Ik heb vanmiddag met een pak boerencakemix van Honig cake gebakken.

In plaats van de 4 eieren die er in moesten heb ik 2 bananen en een theelepel (5 ml) bakpoeder gebruikt.

Ik heb het in een ovenschaal gebakken - waar ik normaal mijn brownies in bak, dus het is een lage cake geworden (kostte minder tijd, maar 20 minuten tot de satestoktest doorstaan werd). Maar het ziet er aardig uit voor een eerste poging.

Ik vraag me af hoe het smaakt  ;D
Heb zelf op die wijze ook eens een cake gebakken en ik vond het niet erg lekker.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #209 Gepost op: 02 februari 2004, 14:36:29 »
Heb zelf op die wijze ook eens een cake gebakken en ik vond het niet erg lekker.
Ik heb net het laatste stuk opgegeten. Het was nogal klef. Op deze manier is het niet echt voor herhaling vatbaar, maar goed... Het smaakte trouwens niet eens zo bananerig.

ilse_

« Reactie #210 Gepost op: 02 februari 2004, 14:51:25 »
Ik heb net het laatste stuk opgegeten. Het was nogal klef. Op deze manier is het niet echt voor herhaling vatbaar, maar goed... Het smaakte trouwens niet eens zo bananerig.

Hm, het smaakte bij mij naar brood en het was erg massief en ook klef.
Maar ik ga nog wel een x een poging wagen  :smaail:

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #211 Gepost op: 08 februari 2004, 12:14:12 »
Nog een recept voor een taart, van Nigella Lawson. Calimero had het erover in de fijne gebeurtenissen draad en tikte het hele recept over, maar ik kreeg em als pb-tje, en dat is zo zonde van het overtikwerk, want misschien zijn er meer mensen geinteresseerd een limoentaart te maken.

Citaat
Kwarktaart met chocola en limoen van Nigella Lawson

Misschien is het excentriek om tot het laatste recept in dit hoofdstuk te wachten met uit te legen wat eten  nou eigenlijk kitscherig maakt, want daar gaat dit hoofdstuk over, maar er is geen beter voorbeeld denkbaar dan deze kwarktaart. Laat ik vooropstellen dat ik ervan uitga - en dat is absoluut het geval met alle recepten hier - dat het, afgezien van kitscherig, lekker moet zijn - meer dan lekker zelfs: de smaak kan verrassend elegant of alle vooroordelen tartend verleidelijk zijn. Het enige wat niet mag is dat het smaakt als een grap.
Als dat duidelijk is, kunnen we verder. Kitsch-eten moet idealiter ten minste één product met een merknaam bevatten. In dit geval speelt Philadelphia de hoofdrol. Verder moet er sprake zijn van een ingrediënt met een lage status, iets wat gastro-snobs niet eens in huis willen hebben: mag ik u kennis laten maken met Double Choc Maryland cookies? (Ja, ik vind koekjes met stukjes chocola ook lekker, maar we hebben het nu over culinaire statuszoekers, de pose van etikettenbewuste puristen.) Ten slotte moet het in zijn hoogste vorm de associatie oproepen met een soort eten of een aan eten verwante substantie die industrieel geproduceerd wordt en niet in de natuur voorkomt. In dit geval was mijn inspiratie voor de kwarktaart (die zelf wijd en zijd met dédain wordt bekeken, zeker eetwaar die de herinnering aan slechte ervaringen oproept) snoep - de met chocola gevulde limoensnoepjes die ik in mijn kinderjaren at.
De basis is rijk en donker en vormt een perfect tegenwicht voor de lichte, zachte roomkaascustard erop. De taart blijft verrukkelijk glad en smeuïg doordat hij in een warmwaterbad gebakken wordt (en dat is echt makkelijk, laat je niet afschrikken door het gepruts met folie en het opzetten van een ketel water). De smaak is intens, geurig en wrang doordat je er het sap van vier puur zure limoenen in gebruikt. Maar laten we naar ons onderwerp terugkeren. Kitsch is een geestestoestand, een stemmingskwestie: het eten zelf verdient het, eist om geserveerd en gegeten te worden - zonder meesmuilende of verontschuldigende opmerkingen, maar met wellustig, groot genot.

200g Double Choc Maryland cookies (uit het paarse pak)
75 g boter
750 g Philadelphia (roomkaas)
200 g fijne kristalsuiker
4 hele eieren
2 dooiers
sap van 4 limoenen
springvorm van 20 tot 21 cm
aluminiumfolie

Leg een flink overlappend stuk aluminiumfolie op de bodem van de springvorm en breng dan de ring van de vorm aan. Vouw het folie langs de zijkant van de vorm omhoog en zet het hele zaakje op een tweede stuk folie, dat je ook goed vast om de vorm heen vouwt, zodat je hem waterdicht hebt afgesloten. Soms merk ik dat er bij het uitpakken water uit deze waterdicht bedoelde constructie sijpelt, maar daardoor blijkt de taart niet soppig te worden - zolang je maar zorgt dat je de buitenste laag direct weghaalt.
Hak de koekjes in de foodprocessor tot kruimels, doe er boter bij en druk nog even op de pulse-knop. Bekleed de bodem van de springvorm door het koekjesmengsel met je handen of de achterkant van een lepel erop te drukken. Zet de taartbodem in de koelkast om op te stijven en verwarm de over voor op 180 C/gasovenstand 4.
Klop de roomkaas met zachte hand glad en doe er de suiker bij. Klop er dan de eieren en eidooiers door en ten slotte het limoensap. Zet een ketel water op.
Giet de roomkaasvulling op de gekoelde koekjesbodem, zet de springvorm in een braadslee en giet het kokendhete water uit de ketel rond de in folie gewikkelde taart, tot het ongeveer halverwege de zijkant van de springvorm staat. Giet er niet te veel water in, anders mors je alleen maar tijdens je tocht naar de oven. Zet braadslee en al in de oven en laat de taart ongeveer een uur bakken, maar controleer na 50 minutne. Hij moet gestold aanvoelen, maar niet echt stevig.
Haal de braadslee uit de oven, til met een energiek gebaar de taart uit het water en zet hem op een rooster. Pel de buitenste laag folie eraf, scheur de stukken van de eerste laag folie aan de buitenkant van de vorm weg en laat de taart volledig afkoelen. Zet de kwarktaart vervolgens in de koelkast en laat hem daar 20 minuten of langer in staan voordat je hem gaat eten.
Zet de taart in de vorm op de schaal waarop je hem wilt serveren (het moet er eentje zijn zonder rand) en maak de ring van de vorm los. Het folie onder de taart blijft, samen met de bodem van de vorm, onder de taart zitten, tenzij je iemand bent met een passie voor een echt gevaarlijk leven. In de keuken wil ik best een beetje risico lopen, maar om te gaan klunzen met iets dat zo heerlijk weinig stevigheid heeft als deze droom van een kwarktaart, dat gaat zelfs mijn onbezonnen roekeloosheid te ver.
Het maakt het leven makkelijker als je bij het aansnijden van de taart het mes en de taartschep even warm maakt in een beker heet water of onder de hete kraan. (Ik heb gemerkt dat ik ze allebei nodig heb: het mes om te snijden, de taartschep om het stuk op te tillen en veilig naar het wachtende bordje te transporteren.)
Voor 8 personen.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #212 Gepost op: 08 februari 2004, 21:10:36 »
Ah, mocht-ie toch hier... :)

Ik wil er nog even bij op- dan wel aanmerken dat die 8 personen aardig hongerig moeten zijn; anders kun je hem ook over 10 tot 12 mensen verdelen.

De inleiding van het recept heb je natuurlijk nooit echt nódig om die taart te kunnen bakken, maar ik vond hem te leuk om zomaar weg te laten. Daarnaast is een stukje Nigella-filosofie mijns inziens nooit weg. :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #213 Gepost op: 09 februari 2004, 14:33:06 »
Is de appeltaartbakmix van atlanta veganistisch?
Zit wat aroma in, maar misschien dat iemand het al hier weet?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #214 Gepost op: 17 februari 2004, 12:10:55 »
Volgens atlanta die me net belde, was de appeltaartbakmix vegan en de boerencake en de boterkoek

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #215 Gepost op: 17 februari 2004, 12:15:23 »
Volgens atlanta die me net belde, was de appeltaartbakmix vegan en de boerencake en de boterkoek
Ja, dat kan je ook gewoon zien op het pak, toch?

Ik heb vandaag toevallig de appeltaartbakmix en de kruidkoekmix gekocht, de boterkoekmix heb ik al eens gebruikt, ik geloof dat het kattekop was die op het Leidenfeestje hoge ogen met haar puur plantaardige margarinekoek van die mix heeft gegooid...

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #216 Gepost op: 17 februari 2004, 12:24:26 »
Ja, dat kan je ook gewoon zien op het pak, toch?
Eh, nee niet helemaal. Wat ze als aroma hebben niet. De boterkoekmix kan je wel zien op het pak. Maar heb even ter zekerheid gewoon gemaild.

Citaat
ik geloof dat het kattekop was die op het Leidenfeestje hoge ogen met haar puur plantaardige margarinekoek van die mix heeft gegooid...
Ja, die was lekker. De boterkoekmix is hier nergens te verkrijgen. Heb toen zonder die mix de boterkoek gemaakt. Dat was ook lekker :)

overanalizing

« Reactie #217 Gepost op: 17 februari 2004, 16:11:25 »
Naar aanleiding van de kokosroomtaart-draad en een dessert-potluck op de EVA-kantoren nog eens aan het bakken geslagen.

Je kan een taartbodem bereiden van bloem, noten, zaden, suiker en margarine, koekjes... Bedoeling was een combinatie van dat alles eens uit te proberen, in de hoop dat het resultaat de voordelen van alle voorgenoemde ingrediënten zou bevatten. Ik dacht eerst dat de taart mislukt was, maar achteraf bleek ie heel lekker en het zag er nog goed uit ook. De hoeveelheden in het recept zijn een beetje ingeschat.

VOOR DE BODEM:

* 100 g margarine
* 100 g fijne lichte rietsuiker
* 50 g volkorentarwebloem.
* hard speculooskoejes (bv van lotus) naar smaak
* een handvol sesamzaadjes (of naar smaak)
* een snufje zout.
* 1/2 tl bakpoeder

VOOR DE BOVENSTE LAAG:

* 1/2 liter sojaroom
* 1 grote tablet pure chocolade
* extra cacao-poeder naar smaak
* 1 tl geraspte citroenschil
* 1.5 g agar-agarpoeder

1) Meng voor de bodem alle ingrediënten door elkaar in een grote kom. Vet een springvorm in en spreid het mensel in de vorm. Iets meer 'deeg' naar de randen toe.
2) Bak de bodem een twintigtal minuten in een op 180 ° voorverwarmde oven. ik heb wel tweemaal de vorm uit de oven moeten nemen omdat de suiker leek aan te branden. Ik heb telkens terug gemengd en opnieuw verspreid. Iemand een idee hoe te verhinderen?
3) De ietwat malse bodem in de vorm laten afkoelen en opstijven in de koelkast.
4) Ondertussen aan de bovenste chocoladepuddinglaag beginnen: de pure chocolade au bain marie laten smelten in de sojaroom, cacao ev bijvoegen en dan in het mengsel de agar-agar laten oplossen. Even laten afkoelen tot kamertemperatuur. Opkloppen met de elektrische garde voor een luchtiger resultaat.
5) Checken of de bodem harder is geworden en voldoende afgekoeld. Als dat het geval is de puddinglaag erover gieten (of kwakken als het al teveel is gesteven) en terug in de koelkast zetten. Na een uurtje of twee de springvorm verwijderen en de taart garneren met eender wat je hartje sneller doet slaan. In mijn geval: meer cacao.

Misstries

« Reactie #218 Gepost op: 20 februari 2004, 15:50:13 »
oud hollandse vega(n) kruidkoek

500 gram oerzoet (of donkerbruine basterd voor de kleinbeurzen)
500 gram zelfrijzendbakmeel
400 ml soja melk
2 eetlepels koekkruiden
1 ei
100 gram plantaardige margarine

Verwarm de soja melk
los de margarine op in de soja melk
meng alle droge bestanddelen en roer goed
voeg (eventueel) het ei toe
als laatste de warme sojamelk met margarine
 kloppen met de mixer op de hoogste stand
in een ingevet met bloem bestoven bakblik doen (laat anders erg moeilijk los)
1 uur op 150 graden en dan nog 20 minuten op 175 graden bakken

Ter variatie heb ik gisteren er appel banaan en kokos in gedaan.....erg bijzondere smaken combi met de kruidkoek...erg lekker vonden wij

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #219 Gepost op: 22 februari 2004, 13:43:11 »
Laatst bakte een collega deze heerlijke (kruimel) appeltaart:

CANADESE APPELTAART
- 300 gram zelfrijzend bakmeel
- 225 gram donkerbruine basterdsuiker
-   75 gram donkerbruine basterdsuiker door de appels
- 120 gram havermout
- 240 gram margarine
- 5 of 6 appels
- taartvorm (28 cm)

Mix het meel, de 225 gram suiker en de havermout door elkaar.
Iets meer dan de helft van het deeg op de bakplaat doen. 10 min. in de oven.
Bakblik af laten koelen.
Geraspte of in stukjes gesneden appel, 75 gr suiker, kaneel, eventueel rozijnen door elkaar roeren.
In bakplaat doen. De rest van het deeg erover strooien.
50 min. in een heteluchtoven op 150 graden.

edit: enorm simpel recept lijkt me zo.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2004, 13:43:36 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!