Naar aanleiding van de kokosroomtaart-draad en een dessert-potluck op de EVA-kantoren nog eens aan het bakken geslagen.
Je kan een taartbodem bereiden van bloem, noten, zaden, suiker en margarine, koekjes... Bedoeling was een combinatie van dat alles eens uit te proberen, in de hoop dat het resultaat de voordelen van alle voorgenoemde ingrediënten zou bevatten. Ik dacht eerst dat de taart mislukt was, maar achteraf bleek ie heel lekker en het zag er nog goed uit ook. De hoeveelheden in het recept zijn een beetje ingeschat.
VOOR DE BODEM:
* 100 g margarine
* 100 g fijne lichte rietsuiker
* 50 g volkorentarwebloem.
* hard speculooskoejes (bv van lotus) naar smaak
* een handvol sesamzaadjes (of naar smaak)
* een snufje zout.
* 1/2 tl bakpoeder
VOOR DE BOVENSTE LAAG:
* 1/2 liter sojaroom
* 1 grote tablet pure chocolade
* extra cacao-poeder naar smaak
* 1 tl geraspte citroenschil
* 1.5 g agar-agarpoeder
1) Meng voor de bodem alle ingrediënten door elkaar in een grote kom. Vet een springvorm in en spreid het mensel in de vorm. Iets meer 'deeg' naar de randen toe.
2) Bak de bodem een twintigtal minuten in een op 180 ° voorverwarmde oven. ik heb wel tweemaal de vorm uit de oven moeten nemen omdat de suiker leek aan te branden. Ik heb telkens terug gemengd en opnieuw verspreid. Iemand een idee hoe te verhinderen?
3) De ietwat malse bodem in de vorm laten afkoelen en opstijven in de koelkast.
4) Ondertussen aan de bovenste chocoladepuddinglaag beginnen: de pure chocolade au bain marie laten smelten in de sojaroom, cacao ev bijvoegen en dan in het mengsel de agar-agar laten oplossen. Even laten afkoelen tot kamertemperatuur. Opkloppen met de elektrische garde voor een luchtiger resultaat.
5) Checken of de bodem harder is geworden en voldoende afgekoeld. Als dat het geval is de puddinglaag erover gieten (of kwakken als het al teveel is gesteven) en terug in de koelkast zetten. Na een uurtje of twee de springvorm verwijderen en de taart garneren met eender wat je hartje sneller doet slaan. In mijn geval: meer cacao.