Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #140 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:07:56 »
~~~Brainwave~~~

Je kan natuurlijk ook sterke muntthee trekken en dat in plaats van water gebruiken in het brownierecept...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

« Reactie #141 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:20:54 »
Misschien, Christiaan; samen-koken/bakken geeft niet altijd een effect als het laten samenvallen in de mond van 2-3 smaken.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 21:21:17 door willem1940 »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #142 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:41:12 »
Zoet glanzend muntglazuur
8 lepels suiker
2½ l water
4 lepels versgehakte munt
Doe de suiker in het water en verwarm al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost. Breng dan aan de kook en laat inkoken tot een stroperig mengsel. Haal dan van het vuur en roer de munt erdoor.

dit vond ik als recept voor muntglazuur via google :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #143 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:47:57 »
poedersuiker
kan basterdsuiker ook?

met bruine basterdsuiker krijg je denk ik een raar kleur effect, witte kan op zich, maar hoe fijner de suiker, hoe beter het oplost, maar het kan op zich wel goed roeren tijdens het oplossen
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #144 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:48:58 »
~~~Brainwave~~~

Je kan natuurlijk ook sterke muntthee trekken en dat in plaats van water gebruiken in het brownierecept...

klinkt als interessant experiment!
,,,,فلافل

willem1940

« Reactie #145 Gepost op: 07 augustus 2003, 21:57:16 »
Ik vermoed dat munt-glazuur het zal winnen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #146 Gepost op: 07 augustus 2003, 22:02:02 »
Glazuur op brownies. Nee, dat lijkt mij nou niks.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

femke

« Reactie #147 Gepost op: 08 augustus 2003, 11:57:51 »
Glazuur op brownies. Nee, dat lijkt mij nou niks.

Waarom doe je er dan gewoon geen fijngehakte munt door het deeg? Of zou dat heel vies worden  :) ? Over een chocolade taart is glazuur natuurlijk wel heel lekker.

Over aparte combi´s gesproken: op de Parade had ik aardbeienijs met peper. Was erg lekker! Ook was er limoenijs met basilicum, die moet ik nog proberen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #148 Gepost op: 08 augustus 2003, 11:59:37 »
Het is sowieso wel lekker om een beetje peper over aardbeien te doen.

willem1940

« Reactie #149 Gepost op: 08 augustus 2003, 13:59:49 »
Madame-Janet-pepers zijn onwijs lekker bij aardbeien(jam). Maar kijk uit: ze branden pas na ca 6 seconden. Het is een pepertje dat je echt moet leren kennen, begin met een stuk brood bij de hand en dan een héél klein snippertje peper zeer grondig kauwen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #150 Gepost op: 08 augustus 2003, 15:01:21 »
Over aparte combi´s gesproken: op de Parade had ik aardbeienijs met peper. Was erg lekker! Ook was er limoenijs met basilicum, die moet ik nog proberen.

Welk tentje? Ik ga er vanavond heen  :D
,,,,فلافل

femke

« Reactie #151 Gepost op: 08 augustus 2003, 17:05:48 »
Het is een aparte ijskraam, met verschillende smaken sorbetijs en roomijs.

Hij zit vrij achterin (ik dacht een beetje aan de rechterkant), naast die tent waar je alleen koffie kan krijgen.

Veel plezier! :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #152 Gepost op: 08 augustus 2003, 17:39:56 »
Het is een aparte ijskraam, met verschillende smaken sorbetijs en roomijs.

Hij zit vrij achterin (ik dacht een beetje aan de rechterkant), naast die tent waar je alleen koffie kan krijgen.

Veel plezier! :)

Thanks, ik ga er nu heen (dat is, naar de Parade, ik snel niet direct naar de ijskraam  ;D
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #153 Gepost op: 08 augustus 2003, 23:26:42 »
hmm dit gaat niet meer over taart, maar ik ben bij de ijswinkel op de parade geweest, en het chiliaardbeien ijs was helaas op, maar ik heb limoenbasilicumijs gehad, en dat was errug lekker!
,,,,فلافل

Elsbeth

« Reactie #154 Gepost op: 09 augustus 2003, 12:57:05 »
tip: kruidcake van Atlanta. Kost geen kont, is hardstikke lekker, helemaal als je zelf noten en rozijnen toevoegd.

Ingredienten:
Bloem (tarwe, rogge, soja), suiker, rijsmiddel (E 450, E 500), gemengde specerijen, emulgator (lecithine, E 482), zout, verdikkingsmiddel (E 412).

Kweenie offie vegan is, wel vega

:kwijl:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #155 Gepost op: 09 augustus 2003, 17:58:02 »
tip: kruidcake van Atlanta.

Ingredienten:
emulgator (lecithine, E 482)

Kweenie offie vegan is, wel vega

E482: Natrium/Calcium-stearoyllactylaat (Mengsel van melkzuur en stearinezuur, een vetzuur.)
http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #156 Gepost op: 09 augustus 2003, 18:17:37 »

ilse_

« Reactie #157 Gepost op: 11 augustus 2003, 19:44:56 »
Ja die kruidcake mix van atlanta is echt heel erg lekker, en zoals je zegt t kost haast niets.

Eva

Recept voor worteltjestaart
« Reactie #158 Gepost op: 27 augustus 2003, 17:42:24 »
Worteltjestaart

1 kopje zelfrijzend bakmeel
1 tl kaneel
1/2 tl zout
door elkaar roeren

Bijna een volle kop zonnebloemolie toevoegen.

2 eieren klutsen met een kop suiker (of rijststroop, dadelstroop, minder suiker...), roer er een halve kop gehakte walnoot doorheen en 1 1/2 kop geraspte wortel.

Ales bij elkaar doen, mengen en in een ingevette taartvorm doen. Ongeveer 1 1/2 uur laten bakken.

Dit recept is heel snel, makkelijk en goedkoop. Op deze wijze maak ik ook bv. dadeltaart, notentaart of vijgentaart.

ipv ei kun je ook een banaan gebruiken.

(ben nieuw hier, dus weet niet of dit berichtje op de goede plaats staat...)
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2003, 08:34:01 door Sander »

marieketje

Re:Recept voor worteltjestaart
« Reactie #159 Gepost op: 29 augustus 2003, 10:22:46 »
Ik denk dat vegatopia van het principe is: "placeer alles ergens neer waar je een plaatsie vindt, dus ik denk dat uw recept wel goed sta.... ;)
Ik heb ook nog een receptje van "poolse worteltaart"

nodig: 125ml honing of tarwestroop ofzo, 40g zonnebloemolie, 75g rozijnen (of gedrookgde abrikozen ofzo), 250g geraspte worteltjes, geraspte schil van 1 (onbespoten!) citroen, 150ml witte yoghurt, 2 eieren, 170g volkorenmeel, 1 en half theelepel bakpoeder, 40g maanzaad, 1theel. kaneel
voor de "glazuur": 125g platte kaas (= "verse kaas"), 2 theel. honing, 2druppels vanille-essence

1)oven op 180°, vorm invetten
2)honing verwarmen,olie en rozijnen erbij
3)van het vuur halen, wortel, citroenschil, yoghurt en eieren erdoor.( eventueel vervangen door yofu en paar lepels sojameel ofzo )
4)meel en bakpoeder erdoor, en maanzaad en kaneel, goed mengen
5) 1 uur bakken op 180°,  dan nog een half uur op 150°
6)wat laten afkoelen, uit de vorm halen en verder laten afkoelen
7)maak ondertussen de glazuur: alle ingrediënten mengen en over de taart smeren. eventueel nog versieren met lijnzaadjes,rozijnen of iets anders.
bewaar in een gesloten doos in de koelkast, eet binnen de 4 dagen. Ik heb hem is gemaakt en ik vond persoonlijk dat hij het lekkerste was na twee dagen. de taart ziet er wel wat raar uit dus niet opdienen aan mensen die enkel de "er-zo-mooi-uitziende-koekies-uit-de-supermarkt" gewoon zijn of  op de eerste kennismaking met je schoonouders ofzo ;D