Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.
Mag ik bij deze verzoeken om een 'schilderen met nummertjes'-handleiding tot het maken van desem (en desembrood)?
1: koop volkorenmeel bij albert en wacht tot het bezorgd is. Koop ook een grote pot mayonaise.
2: eet de mayonaise op en bewaar de pot.
3: bestel vaak sushi en bewaar de gratis eetstokjes.
4: doe de mayonaisepot in de vaatwasser
5: neem een roze shirtje met een lintje en een vlek die er niet meer uitwil en was het goed
6: spoel de mayonaisepot om met heet water een een schep soda, goed naspoelen
7: neem een maatbeker of een ander handig ding waaruit je kunt scheppen en schenken en doe er lauw water in
8: doe 8 eetlepels volkorenmeel in de mayonaisepot (dit is nu de desempot)
9: schenk er een beetje water bij en roer door met een gratis eetstokje
10: doe er nog maar een beetje water bij, je wil eerst een papje zoals je hebt wanneer je roti maakt, en dat verdun je dan, zodat je een beslagje krijgt
11: knip het shirtje aan stukken, maak een stukje nat, en doe het over de pot, en maak het vast met het lintje
12: roer het de volgende dag een keer of drie (als je 's ochtends begint, moet je waarschijnlijk dezelfde dag al gaan roeren)
13: na een dag lijkt het spul gescheiden, maar staat er wel schuim op, doe 3 eetlepels volkorenmeel en 3 eetlepels lauw water erbij
14: weer drie keer roeren op deze dag
15 volgende dag, weer 3 keer roeren en voeden. Het kan nu weer gescheiden lijken
16: op dag 3 wordt het bubbelen wat heftiger en scheidt het spul niet meer, gewoon doorgaan met voeden en roeren. Het spul ruikt nu wat zurig, naar yoghurt, katten vinden dit een zeer verleidelijke geur, zorg dat zij niet alle desem opeten.
17: het gaat steeds heftiger bubbelen, en het spul wordt een elastisch beslag (ik geloof dat er dan gluten ontstaan, maar dat zou ik moeten navragen, je kunt iig vliesjes trekken, die zie je over de bubbels zitten), gewoon doorgaan met voeden en roeren
18: Op dag 7 is je pot voor driekwart gevuld, en tussen het roeren door bubbelt de desem over de pot, dit tot grote vreugde van je katten die nu makkelijk bij de desem kunnen (volg dus niet Koekjes tip om hem in een keukenkastje te zetten, want dan zit je kastje onder), gooi ongeveer 1/3 tot 1/2 in een beslagkom en doe hier wat koud water en wat zout bij. Roer er langzaam 500 gram volkorenmeel bij, en doe er steeds koud water bij tot je een mooi elastisch deeg hebt. Laat 2 uur rijzen onder een natte doek. Kneed nog een keer door, leg op een bakplaat en doe die natte doek er weer over, de volgende ochtend moet het deeg in de oven en een brood worden.
19: de desem die nog over is moet je weer voeden
Of, je wacht tot ik de mayonaisepot die ik in de tussentijd heb leeggegeten heb gewassen (overmorgen), en je komt een keer iets ophalen, als je toch hier in de buurt werkt ofzo.
Volgens mij broer gaat het starten het beste met volkoren- of roggemeel, maar als het op is ga ik gewoon over op wat er dan in de kast ligt, en dat is waarschijnlijk patentbloem, ook via albert.