Vegatopia Forum

Zuurdesem

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #100 Gepost op: 06 juli 2011, 17:09:54 »
Wijlen onze Jip was dol op (de geur van) eieren en mais.
L houdt niet van gekookt eiwit, dus die deelde zijn ei vaak met Jip.
This is between me and the vegetable!

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #101 Gepost op: 07 juli 2011, 11:54:17 »
De zuurdesem is nog niet echt heftig aan het schuimen of bubbelen, maar een beetje schuim begint wel te komen. Hij ruikt wat zurig, maar niet onprettig. En we hebben 'm Hector genoemd.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #102 Gepost op: 07 juli 2011, 18:53:57 »
Die van mij ruikt toch wel een beetje chemisch. Terpenen, denk ik.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #103 Gepost op: 07 juli 2011, 20:29:22 »
Heb je hem in een afgesloten bakje? Tijdens het gistingsproces wordt tussen de suikers en de kooldioxide ook aceton gevormd. Als je de desem in een afgesloten pot hebt staan, dan kan dat niet weg, en dat ruik je als je de deksel opendoet. Dat moet weg kunnen en wordt gedeeltelijk afgebroken tot koolstofdioxide. Of heeft het zuurstof nodig? Dat weet ik niet, maar in de praktijk komt het er op neer dat je daarom je desem in een niet-afgesloten pot moet zetten, met tegen de vliegjes een doek er op, zodat het nog wel lucht.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #104 Gepost op: 20 juli 2011, 19:59:47 »
Alcohol, denk ik dan toch.

Ik heb zondag roggebrood gebakken. Ik denk dat ik bij het volkorenbrood blijf.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #105 Gepost op: 20 juli 2011, 20:50:12 »
Het ruikt naar aceton. Maar je kunt best gelijk hebben.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #106 Gepost op: 25 juli 2011, 13:53:09 »
Ik heb het weer opgegeven. Het begon heel raar en vies te ruiken, dat kon nooit goed zijn. De fruitvliegjes vonden het wel lekker ruiken, de pot zat helemaal vol met die krengen (en ze zijn er nog steeds, hoe kom ik daar nou weer van af?)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #107 Gepost op: 25 juli 2011, 14:11:04 »
Stofzuiger?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #108 Gepost op: 25 juli 2011, 14:21:35 »

Was dat niet iets met een overrijpe pruim op een schoteltje leggen, waar die dingen zich op/in verzamelen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #109 Gepost op: 25 juli 2011, 14:40:09 »
Met de stofzuiger ga ik maar niet proberen, de keuken is vrij klein en ik ben redelijk onhandig, dat levert vast een hoop troep op.
Ik heb nu een schaaltje water met azijn en zeepsop staan. Da's niet zo aardig voor de vliegjes, maar ik begin ze ook goed zat te worden.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #110 Gepost op: 27 juli 2011, 10:31:53 »
In een poging minder stroom te gebruiken (broodbakmachine...) heb ik nu ook weer een potje staan met het begin van een zuurdesem. Vandaag is de derde dag, dus over twee dagen kan ik mijn eerste broodje bakken.

Ik heb wel fruitvliegjes in de keuken maar niet op de zuurdesem, trouwens! Raar :)

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #111 Gepost op: 05 augustus 2011, 17:21:34 »
Okay het blijkt dat je beter niet je potje zuurdesem naast een fles rode wijn kunt bewaren... De zuurdesem rook vanmorgen echt heel scherp zuur, naar azijn of appels die aan het gisten waren, dus ik heb het weggedaan. Nu drink ik een glaasje wijn en ineens ruik ik dezelfde soort geur! Raar... Maar, goed om te weten XD

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #112 Gepost op: 06 augustus 2011, 06:29:53 »
Mijn zuurdesem woont al jaren ongeveer 50 centimeter van mijn azijnpot (waar ik restjes rode wijn in doe om er azijn van te maken) en heeft nergens last van. Jammer dat je niet nog een poging gedaan hebt hem te redden door er nog wat bloem bij te doen. Misschien was het niet erg. Wel jammer dat zowel je wijn als je zuurdesem weg hebt moeten gooien.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #113 Gepost op: 29 augustus 2011, 10:49:08 »
Oh ik heb gelijk nieuwe zuurdesem gemaakt, het gaat eigenlijk nooit mis hier dus da's niet zo'n probleem. Ik ben een arme sloeber dus heb me toch dapper door het laatste glaasje wijn heen gewerkt (ja drank is drank, toch? XD Had het ook pas heel laat door eigenlijk.)

Er staat nu weer een pan vol deeg te rijzen. Zuurdesem brood is eigenlijk toch het lekkerste :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #114 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:51:35 »
Het lijkt ons, het redactieteam, erg leuk om op de voorpagina aandacht te besteden aan zelf zuurdesembrood maken. Daarom zouden we het fijn vinden als jullie foto's instuurden van jullie starters, ook de mislukte, en eventueel de broden!

Dus, Fem, Nevyn, Haantje, Christiaan, Basje, Wombat en alle andere zuurdesemers: stuur foto's en eventuele bijbehorende info (over hoe je starter heet, of heten ze allemaal Herman?, en hoe je er aan bent gekomen) naar redactie@vegatopia.com

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #115 Gepost op: 31 augustus 2011, 15:07:52 »
Gedaan.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #116 Gepost op: 31 augustus 2011, 15:13:40 »
Idem.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #117 Gepost op: 31 augustus 2011, 16:14:57 »
Het lijkt ons, het redactieteam, erg leuk om op de voorpagina aandacht te besteden aan zelf zuurdesembrood maken. Daarom zouden we het fijn vinden als jullie foto's instuurden van jullie starters, ook de mislukte, en eventueel de broden!

Dus, Fem, Nevyn, Haantje, Christiaan, Basje, Wombat en alle andere zuurdesemers: stuur foto's en eventuele bijbehorende info (over hoe je starter heet, of heten ze allemaal Herman?, en hoe je er aan bent gekomen) naar redactie@vegatopia.com

Oh, ik heb de mijne laten sterven, had even geen tijd om brood te bakken en had toen veels te veel, en na weken in de koelkast stond ie in de weg. Ik ga binnenkort wel weer beginnen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #118 Gepost op: 05 september 2011, 07:24:37 »
Ik heb ook geen zuurdesem meer, ik heb het (voorlopig?) opgegeven en bak weer gewoon brood.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #119 Gepost op: 05 september 2011, 08:05:02 »
Ik heb ook geen zuurdesem meer, ik heb het (voorlopig?) opgegeven en bak weer gewoon brood.
Ik zou het woord 'gewoon' voor gistbrood niet gebruiken. Ik bak ook gewoon brood. En af en toe, in noodgevallen, gistbrood.  ;D