Dan nog vind ik 'terrorisme' een groot woord voor deze dingen. Terrorisme heeft meer te maken met het ontwrichten van de maatschappij, de openbare orde.
Het karakter is minder grootschalig, maar reken maar dat het gezinnen en buurten ontwricht en dat er onder een deel van de bevolking angst heerst voor mensen in hooded sweaters wier gezicht grotendeels schuilgaat achter sjaals.
Ik vind terrorisme ook een nogal groot woord en dat moet zeker niet op grote groepen activisten worden geplakt. Maar als de terrorismewetgeving helpt om het extreem gewelddadige deel van de dierenrechtenbeweging te beteugelen, dan heb ik daar geen heel grote bezwaren tegen.
In het verleden zijn er ook workshops burgerlijke ongehoorzaamheid tegen het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers geweest (van Vluchtelingenwerk geloof ik), toen hoorde je niemand over terroristische activiteiten.
Activisten die zich met vluchtelingenkwesties bezighouden, hebben nog nooit 'vijandelijke doelen' in de as gelegd. In de dierenrechtenbeweging gebeurt dat geregeld. Dat maakt wel wat verschil.
Ook hier bedoel ik weer het programma in Appelscha. De workshops daar gaan niet over het in de as leggen van bepaalde doelen, maar over bijv. het versturen van anonieme emails en burgerlijke ongehoorzaamheid t.o. de politie (bijvoorbeeld het ketenen aan objecten, een front vormen als de politie wil ingrijpen). Dat laatste werd dus ook geleerd in die workshops voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
********* (ben nog niet zo thuis in quoten, wat hieronder staat slaat dus op de earste quote)
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, maar ik heb het over het specifieke geval in Appelscha. Het voorgenomen kamp is niet van het extreem gewelddadige deel van de dierenrechtenbeweging. In de beeldvorming wordt alles over 1 kam geschoren en onnodige paniek gezaaid.
Trouwens niet alle mensen in hooded sweaters met sjaals zijn dierenactivisten. Dan kun je ook bang zijn voor mensen in burka's. (ik bedoel dit allemaal niet aanvallend hoor, maar ik probeer een tegenpunt te geven