Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #440 Gepost op: 11 maart 2021, 19:05:18 »
Het werd tijd!  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #441 Gepost op: 10 juni 2021, 22:55:15 »
Ik had vanavond weer bloed gegeven na een pauze wegens boompollenallergie. Ik was een beetje gespannen, omdat het niet altijd goed gaat. Maar gelukkig geen problemen.

HB was 9,5, dus prima. Omdat het de 50e keer was, mocht ik iets uitzoeken, dus ik heb een puzzel. Geen idee wat er nog meer was, ik had niet in de vitrine gekeken voor de keuring   ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #442 Gepost op: 11 juni 2021, 15:51:33 »
Dat is een mooie waarde!

Ik heb een uitnodiging liggen, heb net een vaccinatie gehad. Moet dan wel eerst een weekje wachten tot ik mag geven.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #443 Gepost op: 11 juni 2021, 16:25:10 »
Ja, heel blij met die hb waarde. Ik moet het nog eens uitzoeken wanneer het structureel omhoog is gegaan.

Ik heb jarenlang last gehad van dat ik net boven de 8 zat (zelfs soms net eronder), dus het was altijd even spannend of het genoeg was om te migen doneren.

Maar sinds een jaar of twee, anderhalf (?) is mijn hb structureel boven de 9! Het enige wat ik kan bedenken is dat ik ben gaan letten op niet te veel histamine-rijke voeding binnen te krijgen.
Anders is het misschien minder overbelast zijn door het rustige thuiswerken. Ik denk niet dat het door het vele traplopen komt, nu ik de lift zoveel mogelijk vermijd. )

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #444 Gepost op: 26 juni 2021, 13:38:41 »
Nu toch ook een brief gehad dat mijn ferritine te laag is. 15 microgram ipv 30. Dst verbaaste mijn wel een beetje omdat juist mijn Hb hoger is dan ooit de laatste tijd.

Ik zat daarom even terug te zoeken wanneer mijn Hb van net rond de 8 naar boven de 9 is gegaan, en dat was 2019, dus voor thuiswerken wegens Corona. Ik dacht dat mijn hogere HB misschien door minder stress en meer traplopen zou komen, maar dat lijkt het dus niet hoofdzakelijk te zijn.

Ik vermoedde toen dat het wellicht door het verminderen van histamine-rijke voeding was, dus dat lijkt misschien wel te zijn.

Grote kans dat ik dus vroeger vaker een laag ferritine gehalte heb gehad voordat ze dat gingen meten. Ik was toen vaak moe, maar had grote stress (studie, werk) en het duurde evn voordat ik goede allergiepillen had.

Ik voel mij nu fitter dan vroeger. Zou veel traplopen gelijk staan aan lange afstanden lopen? Dat gaven ze als een van de mogelijke redenen voor laag ferritine.

Maar dit is voor mij wel een extra reden om dan nu toch maar te gaan stoppen met doneren. Ik wilde in ieder geval de 50 volmaken, en dat heb ik nu gedaan. 25 liter bloed  ;)

Andere reden waarom ik al aan het twijfelen was: het kost meer moeite om bij de locatie te komen. Mijn aders zijn lastig te prikken en dan is het nog vervelender als het een keer misgaat.

Nu geeft mijn lichaam ook aan dat het een extra belasting is, dus is de beslissing weer wat makkelijker.

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #445 Gepost op: 27 juni 2021, 07:31:00 »
Wat balen meisbaer. Gek he, mijn hb is ook prima en toch die lage ferritine. Ik wist niet dat veel (trap)lopen er mee te maken zou kunnen hebben. Hoeveel trappen loop jij per dag? Mijn fitbit hoist geen trappen bij helaas maar in het verleden had ik 20 per dag als gemiddelde.

Maar jij hebt je steentje wel bijgedragen hoor met 50 donaties!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #446 Gepost op: 27 juni 2021, 12:32:02 »
Ze gaven lange afstanden lopen als een reden, dus doe ik dus niet echt  ;) Ook veganistisch eten en dat het erfelijk bepaald kan zijn. En vrouw zijn kan natuurlijk ook tegenwerken.

Het kan zijn dat mijn ferritine gehalte wel vaker laag of nog lager was, maar dat ik dat gewoon niet wist. Dus misschien is die 15 wel hoog voor me en komt het volgend jaar wel goed. Ik zag trouwens dat normale waarden tussen de 20 en 100 is voor een vrouw, dus als je daar onder komt, is het inderdaad wel erg laag.

Ik zal de komende tijd weer eens wat extra op ijzer gaan letten, en over een jaartje of zo eens langs de huisarts (sowieso kan af en toe een checkup geen kwaad).

Dat was altijd wel een leuk bijeffect van bloed geven, dat even je bloeddruk en Hb werden gemeten.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #447 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:58:16 »
Net weer geweest. HB 9.0, bloeddruk niet zo opgelet. Volgens mij als gebruikelijk. Moest een extra buisje geven omdat ik in Bunnik was geweest vanwege het Westnijlvirus.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #448 Gepost op: 11 augustus 2021, 10:21:46 »
Ik ben pas geleden voor de tweede keer naar Sanquin geweest en weer mocht ik geen bloed geven, het HB was te laag (7,4/7,6/7,4/7,2 -> 4x gemeten). Ergens was ik wel opgelucht want ik zie er best tegenop om te gaan doneren.
Maargoed, het ging dus echt niet door.

Tips om het omhoog te krijgen? (de eerste keer was mijn ferrinegehalte ook te laag maar heeft dat niet met HB te maken?)

Offline Sam

  • ******
  • 7.166
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #449 Gepost op: 11 augustus 2021, 15:14:54 »
Het verschil is ongeveer, zoals mij bij de bloedbank uitgelegd is: HB is de huidige hoeveelheid ijzer in je bloed, ferritine is de ijzervoorraad. Een lage ijzervoorraad is een voorloper van bloedarmoede zelfs als je HB nu nog goed is.

In beide gevallen is ijzersupplementatie aan te raden. Ik gebruik roosvicee ferro maar heb mijn ferritine daarmee wel verdubbeld maar nog niet hoog genoeg gekregen om twee keer per jaar te mogen doneren. Ben trouwens wat afgevallen dus mag nu sowieso niet meer doneren, balen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #450 Gepost op: 11 augustus 2021, 23:10:56 »
Ik ben altijd fan van Floradix geweest. Heb er een keer mijn hb van rond de 8 naar 10 opgekrikt!

Kiemgroenten zit veel vitamine c en ijzer in, dus mooie combi. Geldt dus ook voor taugé  ;)

Stress kan volgens mij ook slecht voor je ijzer zijn, dus het is niet alleen eten. Maar ook of je het wel goed opneemt. IJzerrijk eten bv niet combineren met zuivel. Ik merk dat sinds ik minder histamine-rijk voedsel eet, mijn hb flink omhoog is gegaan. Maar ik heb ook blijkbaar een histaminegevoeligheid.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #451 Gepost op: 12 augustus 2021, 21:03:35 »
Balen zeg neleH! Het is misschien ook deels aanleg / geluk. In al die tijd dat ik doneer was mijn HB goed genoeg om te doneren, maar ik ken ook meer vrouwen die vaak/ altijd te laag of op het randje zitten (de minimumwaarde bij de bloedbank is ook een relatief hoge drempel, omdat je de donatie aan moet kunnen). Ben slechts 1 keer afgekeurd op HB en dat was niet omdat het te laag was, maar wel flink lager dan de keer ervoor. Vond de arts toch opvallend. Daarna was het weer op hogere niveau.

Wel is mijn HB structureel hoger sinds ik regelmatiger leef (vaste baan enzo) en daarna nog hoger en sinds kind / coronacrisis. Let wel iets meer op gezond eten (ik eet de meeste ongezonde dingen stiekem ;)), beweeg niet extreem veel (heb ook tijden zwaar gesport) en ben wat zwaarder. Of dat er wat mee te maken heeft, weet ik niet. Mijn stressniveau is hoog genoeg door flinke periodes met weinig slaap en een drukke baan, dus dat heeft bij mij geen invloed ;)

Ik doneer eigenlijk nooit het maximum keer dat een vrouw mag doneren. Denk gemiddeld tussen 1 en 2 keer per jaar. Misschien scheelt dat. Ik heb nog geen melding gehad over te laag ferritine, maar tijdens mijn zwangerschap wel en toen ijzerpillen moeten slikken. Wellicht kan ik met die dosis nog even vooruit. Zou niet gek opkijken als dat ooit nog eens gebeurt, en dan zie ik wel wat ik doe.

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 21:12:33 door LL de Ling »

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #452 Gepost op: 18 augustus 2021, 09:42:18 »
Dank! Ik eet dus wel tamelijk gezond, veel groente en ik slik sinds de laatste meting toch ook maar weer dagelijks een vitaminepil voor vegetariers.
We eten regelmatig vleesvervangers en ik dacht dat die wel aardig opgekrikt zijn met ijzer en vitamines. Heb eigenlijk ook geen klachten verder.

Ik ga die roosvicee eens kopen, dat kan geen kwaad.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #453 Gepost op: 18 augustus 2021, 20:18:29 »
Heb eigenlijk ook geen klachten verder.

Ik ben geen arts, maar aan de waarden te zien heb je nou ook geen vreselijke bloedarmoede.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #454 Gepost op: 12 december 2021, 15:13:28 »
Dank! Ik eet dus wel tamelijk gezond, veel groente en ik slik sinds de laatste meting toch ook maar weer dagelijks een vitaminepil voor vegetariers.
We eten regelmatig vleesvervangers en ik dacht dat die wel aardig opgekrikt zijn met ijzer en vitamines. Heb eigenlijk ook geen klachten verder.

Ik ga die roosvicee eens kopen, dat kan geen kwaad.

Hoe gaat het nu ermee?

Beetje laat maar kijk bij vkeesvervangers toch even op de verpakking. Er zijn best een boel merken (zoals bv Garden gourmet) die geen extra B12 en ijzer toevoegen, omdat hun doelgroep flexitariërs zijn.

Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #455 Gepost op: 12 december 2021, 15:37:10 »
Er zijn best een boel merken (zoals bv Garden gourmet) die geen extra B12 en ijzer toevoegen, omdat hun doelgroep flexitariërs zijn.

Dat lijkt mij wel een vreemd argument eerlijk gezegd. Zeker gezien het wel aan produkten als corn flakes wordt toegevoegd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #456 Gepost op: 12 december 2021, 22:06:08 »
Van hun eigen website:
https://www.gardengourmet.nl/veelgestelde-vragen

Citaat
Zijn de producten van Garden Gourmet verrijkt met vitamine B12 en ijzer?
Nee. De meeste van onze consumenten zijn flexitariërs die voldoende ijzer en vitamine B12 uit hun voeding halen als ze gevarieerd eten. IJzer zit van nature in brood en volkoren, peulvruchten, noten, fruit en groenten, zoals broccoli, courgette, postelein, witlof en snijbiet. Vitamine B12 is aanwezig in dierlijke producten, zoals kip, vis en (magere) melkproducten. Daarom lopen vegetariërs en veganisten een hoger risico op een tekort aan vitamine B12, vitamine D en ijzer. Als je helemaal geen dierlijke producten eet, kun je het beste je arts raadplegen - hij kan je aanraden om voedingssupplementen van deze micronutriënten te nemen.

Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #457 Gepost op: 13 december 2021, 19:02:18 »
Ja dat bedoel ik dus met 'vreemd argument'.

Wil ik nog aannemen dat een teveel aan ijzer in je voedsel niet erg gezond is (al lijkt me de kans niet groot dat nou net dat beetje toegevoegde ijzer het verschil uitmaakt voor flexitariërs, die naar ik aanneem toch ook niet een garden-gourmet-burger náást een biefstuk op het bord leggen), voor vitamine B12 lijkt me dat zeker geen valide argument.

En omdat het vooral door flexitariërs gekocht wordt, is het dus kennelijk vooral niet de bedoeling dat fulltime-vegetariërs het als vleesvervanger gebruiken? Als dat de logica is, nou vooruit dan zal ik niet ontkennen dat er misschien toch een vorm van logica in dat argument zit, al wordt dat er niet minder bizar op.

Misschien is het voor de fabrikant toch gewoon goedkoper om het niet toe te voegen? Zet dat dan ook gewoon eerlijk in het antwoord: "Anders wordt ons produkt (nog) duurder; let op: geen volwaardige vleesvervanger!"  8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.604
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #458 Gepost op: 13 december 2021, 23:44:43 »
Geen idee wat erachter zit. Maar wij kopen nu in ieder geval minder garden gourmet  (deden we al sowieso niet ontzettend veel).  ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #459 Gepost op: 30 december 2021, 17:06:24 »
Vandaag weer gedoneerd. HB 8.3; bloeddruk niet goed meegekregen, maar prima. Donatie ging goed! Het was er druk; op een gegeven moment moest men even buiten wachten omdat het binnen te druk werd.