Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariėr

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #420 Gepost op: 05 mei 2020, 11:25:56 »
Stond op de website, maar verder niet op de oproepkaart o.i.d,

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #421 Gepost op: 05 mei 2020, 18:42:39 »
Zal wel echt nieuw zijn, want ik ben zowel door de verpleegkundige buiten als arts (hooikoortsmedicatie wordt altijd kort besproken) goedgekeurd, en ik heb ook de website van tevoren bekeken.

(Best lastig hoor, allergisch zijn in deze tijd, durf buiten nauwelijks te niezen of een zakdoek tevoorschijn te halen ;))
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 21:38:30 door LL de Ling »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #422 Gepost op: 15 juli 2020, 08:43:47 »
Was gisteren weer wezen bloedgeven, voor het eerst dit jaar. Veel handen wassen, en alle medewerkers hadden een mondkapje op.

Hb was voor mij weer hoog, 8.9, en ik was echt net ongesteld geweestm dus dat is mooi.

Alleen ging het prikken niet goed, toen de naald erin ging deed het al een beetje pijn, en hetbwilde niet gaan lopen. Ik denk dat ze de wand geraakt had. Het wilde niet goed op gang komen, als de naald goed zit ben ik altijd zo klaar, maar nu bleef ik net boven het minimum met veel bijknijpen.

Halverwege stopte het en moest de donatie afgebroken worden. Dat vind ik altijd zo'n zonde, maar ja. Gelukkig kreeg ik direct een ijspack.
Nu een flinke blauwe plek, ik denk dat er wat bloed intern gelekt heeft.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #423 Gepost op: 27 november 2020, 22:09:13 »
Nou, ik geloof dat er niet veel gedoneerd wordt?

Dinsdag weer geweest, vond het wel spannend vanwege de vorige keer. Ging gelukkig goed.

Mijn hb van 9,5! Nog nooit zo hoog gehad zonder extra Floradix. Mijn vermoeden is nog steeds dat dit komt omdat ik beter op het vermijden van eten met histamine let (of niet teveel teglijk  ;) ). Maar kan ook komen omdat ik nu veel traploop, mijn conditie is wel verbeterd.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #424 Gepost op: 27 november 2020, 22:41:40 »
Nou, ik geloof dat er niet veel gedoneerd wordt
Nee, ik ben nog steeds niet overdreven gemotiveerd  :-\.

Fijn dat het goed is gegaan!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #425 Gepost op: 27 november 2020, 23:10:00 »
Ik mag nog niet vanwege een te laag ferritine gehalte (maar prima hb).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #426 Gepost op: 28 november 2020, 13:03:01 »
Nou, ik geloof dat er niet veel gedoneerd wordt
Nee, ik ben nog steeds niet overdreven gemotiveerd  :-\.

Fijn dat het goed is gegaan!

Oh, ik had alleen gezien dat plasma nu mag, niet dat je daarvoor geen seks meer mag hebben. Is nog steeds niet ok.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #427 Gepost op: 28 november 2020, 13:04:18 »
Ik mag nog niet vanwege een te laag ferritine gehalte (maar prima hb).

Hoe lang duurt dat ongeveer?
Ik weet niet of ze dat bij ons al meten? Niets over gehoord in ieder geval, dus neem aan dat het goed is.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #428 Gepost op: 28 november 2020, 13:26:06 »
Duurt een jaar, dus verwacht wel weer een oproep over een maand ofzo, laatste donatie was december vorig jaar. Ze testen ferritine ad hoc, niet elke keer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #429 Gepost op: 28 november 2020, 15:54:51 »
Nou, ik geloof dat er niet veel gedoneerd wordt?


Ik heb het alweer een paar keer uitgesteld vanwege snotterigheid of drukte, maar heb weer een oproepkaart liggen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #430 Gepost op: 12 februari 2021, 15:31:07 »
Nou, ik geloof dat er niet veel gedoneerd wordt?


Ik heb het alweer een paar keer uitgesteld vanwege snotterigheid of drukte, maar heb weer een oproepkaart liggen.

Vandaag dan eindelijk weer eens geweest! HB 9.7 ofzo en een prima bloeddruk. Afname ging vlot, en heb vooralsnog nergens last van.

Ik ben er wel met het OV icm de benenwagen naartoe gegaan omdat ik niet durf te fietsen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #431 Gepost op: 12 februari 2021, 15:53:16 »
Fijn LL! Mooie HB!

Ik heb na mijn donatie geen brief gekregen over een te laag ferritinegehalte dus ik neem aan dat dit bij mij weer goed op niveau is (HB was prima bij afname). 
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #432 Gepost op: 12 februari 2021, 19:39:18 »

Ik weet niet of ze dat bij ons al meten? Niets over gehoord in ieder geval, dus neem aan dat het goed is.

Volgens mij wordt iedere donor met enige regelmaat gecontroleerd, en als je geen brief krijgt, is het inderdaad ok :)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #433 Gepost op: 12 februari 2021, 19:40:20 »

Ik heb na mijn donatie geen brief gekregen over een te laag ferritinegehalte dus ik neem aan dat dit bij mij weer goed op niveau is (HB was prima bij afname).

:)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #434 Gepost op: 12 februari 2021, 22:29:58 »
Mooi! Fijn dat alles goed ging  :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #435 Gepost op: 19 februari 2021, 12:33:48 »
Ik heb na mijn donatie geen brief gekregen over een te laag ferritinegehalte dus ik neem aan dat dit bij mij weer goed op niveau is (HB was prima bij afname).
Helaas te vroeg gejuicht: vandaag brief in de bus. Vorig jaar zat ik op 10 ng/mL en dit jaar op 20, met een hb van 8,6. Alles boven de 20 is normaal, maar ze streven naar een ferritinegehalte boven de 30, dus daar zit ik nog ver van af. Ik ben nu op 1 maal per jaar doneren gezet.

Ik vind het toch een lastige wat ik hier nu aan moet doen (en of ik er iets aan moet doen). Ik gebruik elke dag Roosvicee Ferro voor extra ijzer, maar het is niet zeker dat het aan mijn eetpatroon ligt. De bloedbank zelf is hier ook nog niet over uit:
Uit de brief: Extra maatregelen zijn niet nodig.. Voeding speelt wel een rol maar met een gevarieerd en gezond eetpatroon krijgen de meeste mensen voldoende ijzer binnen om de voorraad aan te vullen.
Van de website: Een aantal oorzaken van een tekort aan ferritine: "Je eet te weinig ijzerrijk voedsel, bijvoorbeeld bij een vegetarisch dieet."
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #436 Gepost op: 20 februari 2021, 09:30:22 »
Als ik jou was, zou ik niks doen, omdat je waarden in principe ok zijn.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #437 Gepost op: 20 februari 2021, 13:14:38 »
Kan zijn dat je nu al alles goed doet, maar dat het langzaam gaat? Als je van waarde 10 naar 20 gaat, wat zonder bloedgeven normaal is, dan gaat het de goede kant op, toch?

Stress kan trouwens ook een factor zij n in hoeveel ijzer je nodig hebt. Wat ik bedoel is, er is meer dan alleen voeding wat een oorzaak kan zijn.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #438 Gepost op: 11 maart 2021, 18:04:52 »
Homo’s met monogame relatie mogen voortaan bloed doneren

Homo- of biseksuele mannen die een monogame relatie hebben met een andere man mogen vanaf 1 september bloeddonor worden. Dat heeft demissionair minister Tamara van Ark (VVD) van Medische Zorg donderdag bekendgemaakt. [...] Van Ark zegt in een verklaring dat ze vindt dat het gedrag van mensen bepalend moet zijn bij het wel of niet mogen doneren van bloed „en niet iemands geaardheid.” Ze voegde daar ook aan toe: „We zijn er nog niet, maar dit is een stap in de goede richting.”

 :cheer: :cheernerd: :cheer: :cheernerd: :cheer: :cheernerd:
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Bloeddonor & vegetariėr
« Reactie #439 Gepost op: 11 maart 2021, 18:12:59 »
Ha, eindelijk!