Wat leuk dat je gaat doneren, vind je het spannend?
De ondergrens van HB is 7,8 voor het doneren van bloed, dus mocht je de volgende keer weer eronder zitten, dan mag je niet doneren. Dat is meer voor je eigen gezondheid dan de kwaliteit van je bloed. Dus daar moet je mee uitkijken.
Dat is ook de reden waarom je geen bloed mag geven als je onder de 50 kilo zit, want dan hebje minder bloed dan iemand die bijvoorbeeld 65 kilo weegt. Je geeft dan in verhouding te veel bloed weg en je lichaam zal dan meer moeite hebben om alles weer aan te maken.
Ik merk zelf dat als mijn HB net rond de 7,8 zit, dat ik na het bloedgeven een tijdje moeier ben, en dat je af en toe je bloed a.h.w. naar je voeten voelt stromen. Ik houd altijd netjes de waardes bij in mijn agenda, dus ik kan zien dat bijna elke keer als ik gedoneerd heb, mijn ijzergehalte een stukje omlaag is gegaan. Als ik zie dat het weer richting de 7,8 gaat, dan ga ik weer meer op ijzer letten.
Meestal doe ik daarom eens in de één a twee jaar een ijzerkuurtje met Floradix, dat werkt altijd erg goed bij mij.
Heb je al genoeg tips om je ijzer op te krikken? Succes ermee