Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #100 Gepost op: 17 juli 2009, 20:07:46 »
Voor wat het waard is: ik vind het goed hoor, dat je bloed geeft. Niks minderwaardigs aan.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #101 Gepost op: 18 juli 2009, 00:58:04 »
dat weet ik ook wel  ;)  maar toch bedankt!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

« Reactie #102 Gepost op: 18 juli 2009, 18:53:53 »
Ik ben wel makkelijk te prikken (althans in mijn linkerarm), dus plasma geven is voor mij geen probleem. Alleen is mijn hb de laatste tijd vaak te laag.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #103 Gepost op: 18 juli 2009, 19:57:34 »
Dat moest ik dus nog opzoeken. Plasma geven en HB gehalte!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #104 Gepost op: 18 juli 2009, 21:03:10 »
Dat moest ik dus nog opzoeken. Plasma geven en HB gehalte!

Eigenlijk is het heel simpel.  Het ijzer in het bloed zit hoofdzakelijk in de hemoglobine, de stof die de rode bloedplaatjes rood kleurt en die voor de transport van zuurstof en CO2 in het bloed zorgt.

Plasma is het bloed waar o.a de bloedplaatjes en andere bloedcellen uit zijn gehaald.  De overschot (dus o.a de rode bloedcellen) worden teruggegeven aan de donor (dit gebeurt door één naald).  Het verlies van ijzer zal van de plasmadonor dus verwaarloosbaar zijn.  Gezien plasma voornamelijk uit water, antistoffen, stollingsmiddelen (als ik me niet vergis, maar dit weet ik niet zeker), vitaminen en mineralen, hormonen, ... bestaat - allen stoffen die voor een normale gezonde mens zeer snel terug aan te vullen zijn - mag men zeer regelmatig plasma geven.  Veel regelmatiger dan bloed omdat het vervangen van de bloedcellen wel enige tijd vraagt.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #105 Gepost op: 18 juli 2009, 22:34:48 »
Jaaa dat dacht ik dus!
Dus ga me weer aanmelden.
Maar hebben ze dan niet harder bloeddonors nodig dan plasma donors?

Kiwi

« Reactie #106 Gepost op: 19 juli 2009, 00:08:05 »
Ik schreef het laatst ergens anders; ze hebben heel hard plasmadonoren nodig. Ik heb me daar een tijd geleden voor aangemeld toen ik die oproep las, maar omdat ik bloedgroep 0-negatief heb (erg gewild, want die kunnen ze aan iedereen geven) hebben ze liever dat ik alleen bloed blijf geven. Anders was ik nu plasmadonor geweest.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #107 Gepost op: 19 juli 2009, 13:08:19 »
idd bij ons hingen briefjes op dat ze a,b, ab en 0+ plasmadonors zoeken...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

« Reactie #108 Gepost op: 19 juli 2009, 14:25:04 »
Ik was eerst volbloeddonor (B+), maar werd zelden opgeroepen. Toen ik eens informeerde hoe dat kwam, werd mij verteld dat er relatief veel donoren met B of AB zijn (juist omdat die bloedgroepen minder vaak voorkomen, kiezen die mensen er al snel voor om te gaan doneren), terwijl de vraag naar B of AB relatief klein is. Mij is toen aangeraden om plasma te gaan doneren, trouwens niet omdat ik B-plasma heb, maar omdat ik relatief hoge hoeveelheden tetanus-antistoffen in mijn bloed heb, waarvan anti-tetanusinjecties worden gemaakt.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #109 Gepost op: 19 juli 2009, 14:50:51 »
A-
En wordt de laatste jaren veel vaker opgeroepen dan vroeger.
Maar volgens mij mocht je vroeger ook maar max 2x per jaar volbloed geven toch?

Zo raar dat mij nooit gevraagd is plasma donor te worden.

Schanulleke

« Reactie #110 Gepost op: 19 juli 2009, 22:20:31 »

Volgens mij is dat nog steeds zo. En voor mannen drie keer per jaar geloof ik.

Zo raar dat mij nooit gevraagd is plasma donor te worden.

Kan te maken hebben met je resusfactor. A- is al weer een stuk zeldzamer dan A+. Maar je kan het natuurlijk het beste navragen bij de bloedbank.

Kiwi

« Reactie #111 Gepost op: 19 juli 2009, 22:32:08 »

Mannen vijf keer en vrouwen drie keer per jaar.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #112 Gepost op: 19 juli 2009, 23:47:41 »

Mannen vijf keer en vrouwen drie keer per jaar.

Het blijft me verbazen dat het systeem van bloed geven in Nederland zo verschilt van in België.  Dat er verschillen zijn is op zich logisch, maar ik zou toch denken dat b.v het aantal keer dat iemand bloed mag geven een wetenschappelijke basis heeft.  Maar bij in België is het aantal keer - zowel voor vrouwen als mannen - beperkt tot 4 keer per jaar en dient er minimum 2 maand tussen twee achtereenvolgende bloedgiften te zitten.

Kiwi

« Reactie #113 Gepost op: 19 juli 2009, 23:54:11 »
In Nederland is het voor vrouwen lager dan voor mannen omdat vrouwen tussentijds ook bloed verliezen tijdens de menstruatie. Dat klinkt als een logisch onderscheid.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #114 Gepost op: 20 juli 2009, 11:20:08 »
Dat is toch juist onzin? Je verliest geen loslopend bloed, je verliest bloed dat tijdelijk al ergens bewaard werd om een eventuele baby in op te vangen. Dat bloed was dus al uit je systeem (want het kan niet tegelijk door je aderen zwemmen en een baby vangen). Dus ik neem aan dat vrouwen relatief veel nieuwe bloedcellen aanmaken, omdat dat tekort zowiezo moet worden opgevangen.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat mannen gemiddeld gezien meer bloed hebben dan vrouwen, en dat het herstellen van een het verlies van een half litertje bij mannen daarom gemiddeld gezien minder lang duurt.

Enne, voor plasma geven gelden dezelfde HB-eisen als voor bloed geven: het wordt weliswaar teruggepompt, maar dat kan misgaan, en dan ben je het dus alsnog kwijt. Legden ze mij uit, toen ik vroeg of ik met mijn steeds net te lage HB geen plasma kon gaan geven. (En bovendien wilden ze dolgraag mijn nul-negatief hebben. Helemaal.)
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #115 Gepost op: 20 juli 2009, 11:58:02 »
In Nederland is het voor vrouwen lager dan voor mannen omdat vrouwen tussentijds ook bloed verliezen tijdens de menstruatie. Dat klinkt als een logisch onderscheid.

Dat zelf veel vrouwen dat geloven blijft me toch wel verbazen.

Dat is toch juist onzin? Je verliest geen loslopend bloed, je verliest bloed dat tijdelijk al ergens bewaard werd om een eventuele baby in op te vangen. Dat bloed was dus al uit je systeem (want het kan niet tegelijk door je aderen zwemmen en een baby vangen).

Dat klopt.  Maar bovendien is het gemiddelde bloedverlies bij een menstruatie zo'n 50 mm. In vergelijking met de 350-500 ml bloed die men afneemt bij het geven van bloed is dat totaal verwaarloosbaar.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat mannen gemiddeld gezien meer bloed hebben dan vrouwen, en dat het herstellen van een het verlies van een half litertje bij mannen daarom gemiddeld gezien minder lang duurt.

In België is de hoeveelheid bloed enkel afhankelijk van het gewicht (binnen bepaalde grenzen dus).

De mogelijke argumenten die men in Nederland gebruik om een onderscheid te maken tussen man en vrouw ken ik niet, net zomin als de exacte medische verklaring waarom vrouwen veel vaker last hebben van ijzertekort.  Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het verschil in ijzeropnamen - o.a door hormonale verschillen - maar weet het niet zeker.  Met het verwaarloosbare bloedverlies tijdens de menstruatie heeft het in ieder geval niet te maken.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #116 Gepost op: 20 juli 2009, 13:09:25 »

Waarom verbaast het je meer dat vrouwen dat geloven dan mannen? Ik ken weinig methoden om er een beetje redelijk achter te komen hoeveel je verliest, het is nou niet zo dat ik met eetlepels of een weegschaal aan de slag kan of wil.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #117 Gepost op: 20 juli 2009, 13:18:52 »

Waarom verbaast het je meer dat vrouwen dat geloven dan mannen? Ik ken weinig methoden om er een beetje redelijk achter te komen hoeveel je verliest, het is nou niet zo dat ik met eetlepels of een weegschaal aan de slag kan of wil.

Het verbaast me omdat vrouwen door de band genomen toch veel meer bezig zijn met menstruatie dan mannen en daar dan ook over het algemeen veel beter over ingelicht zijn.

Natuurlijk is het zelf meten niet de enige optie om te achterhalen dat het gemiddelde bloedverlies maar gering is.  Ik heb me nooit intensief verdiept in bloedverlies bij menstruatie, maar het kost me weinig moeite om gegevens te vinden over de hoeveelheid bloedverlies bij menstruatie.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #118 Gepost op: 20 juli 2009, 13:23:04 »
Da's waar, maar dan zou je er dus in geïnteresseerd moeten zijn.
Enne, volgens mij geldt voor mannen én vrouwen, dat als ze zelf bloeden (waar dan ook) dat het dan altijd líters lijken ;)

Offline Eefje1976

• 225
« Reactie #119 Gepost op: 20 juli 2009, 15:12:55 »
Sommige vrouwen hebben serieus een laag Hb dankzij menstruatie, in dat geval begrijp ik het. Beter een Mirena nemen.. ;)
Ik weet niet eens hoe dat in zijn werk gaat, bloed geven, klinkt zo heftig.
Zijn jullie slap/duizelig na afloop??