Dat noem ik nog eens timing - of is het telepathie! Toevallig werd ik gistermiddag gebeld door een vriendelijke meneer van de Blutspendedienst. Omdat de contactpersoon met pensioen was gegaan, heeft mijn email daar twee maanden stof liggen verzamelen, waarvoor dus excuses en zo.
Meneer bedankte me uitvoerig voor mijn openhartige email en was ervan overtuigd dat ik een betrouwbare donor zou zijn. Helaas ben ik de uitzondering op de regel; er komen nogal wat HIV-positieve homo's naar de bloedbank, die zich niet meer melden als ze worden teruggeroepen vanwege een verdachte test. En tja, het is nu eenmaal zo dat de homoscene nogal losbandig is. En hij verwachtte dat ik of mijn vriend in onze 'monogame relatie' toch wel regelmatig een uitstapje zou maken - dat hoort erbij in de scene. Daarom staan de homoseksuelen in het handboek in één rijtje met drugsverslaafden, prostituees en gevangenen. 'Ik zou dat ook graag anders hebben geformuleerd, het klinkt zo stigmatiserend'. Nee, het ìs stigmatiserend, meneer.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb een aantal pogingen gedaan om meneers vooroordelen te ontkrachten, maar de argumenten vlogen gewoon het andere oor uit. Opvallend was ook dat meneer het woord 'homoseksueel' altijd fluisterend uitsprak.
Hoe dan ook, bij de Blutspendedienst loopt de klok een paar jaartjes achter. Jammer.