Nu toch ook een brief gehad dat mijn ferritine te laag is. 15 microgram ipv 30. Dst verbaaste mijn wel een beetje omdat juist mijn Hb hoger is dan ooit de laatste tijd.
Ik zat daarom even terug te zoeken wanneer mijn Hb van net rond de 8 naar boven de 9 is gegaan, en dat was 2019, dus voor thuiswerken wegens Corona. Ik dacht dat mijn hogere HB misschien door minder stress en meer traplopen zou komen, maar dat lijkt het dus niet hoofdzakelijk te zijn.
Ik vermoedde toen dat het wellicht door het verminderen van histamine-rijke voeding was, dus dat lijkt misschien wel te zijn.
Grote kans dat ik dus vroeger vaker een laag ferritine gehalte heb gehad voordat ze dat gingen meten. Ik was toen vaak moe, maar had grote stress (studie, werk) en het duurde evn voordat ik goede allergiepillen had.
Ik voel mij nu fitter dan vroeger. Zou veel traplopen gelijk staan aan lange afstanden lopen? Dat gaven ze als een van de mogelijke redenen voor laag ferritine.
Maar dit is voor mij wel een extra reden om dan nu toch maar te gaan stoppen met doneren. Ik wilde in ieder geval de 50 volmaken, en dat heb ik nu gedaan. 25 liter bloed
Andere reden waarom ik al aan het twijfelen was: het kost meer moeite om bij de locatie te komen. Mijn aders zijn lastig te prikken en dan is het nog vervelender als het een keer misgaat.
Nu geeft mijn lichaam ook aan dat het een extra belasting is, dus is de beslissing weer wat makkelijker.