Dat is nieuw en gaan ze in gedeeltes invoeren, ik weet niet of mijn locatie dit al heeft. Nu ben ik benieuwd naar mijn eigen ferritinegehalte, omdat ik normaal altijd maar net boven de 8 hb zit.
Geef je al lang bloed? Heb je verder geen advies gekregen, behalve een tijd niet doneren?
Ik weet niet of het aanvullen van ferritine op dezelfde manier gaat als het aanvullen van je hb gaat. Hier heb ik wel ervaring mee, omdat ik ooit mijn hb flink heb moeten opkrikken voor een beenmergdonatie.
Zelf heb ik goede ervaringen met Floradix, een ijzerdrankje met allerlei groente- en fruitextracten dat goed wordt opgenomen. Als je ijzerrijke voeding eet (zoals volkoren producten), neem je het beter op als je dit combineerd met vitamine c, maar niet met melk of thee. Dus bij je lunch een salade of wat fruit is een goed idee. Verder zijn bijvoorbeeld kiemgroenten (taugé, alfalfa) ook verrassend hoog aan ijzer èn vitamine c.
Maar op zich klinkt even geen bloed geven een goed startpunt om je lichaam zelf de voorraad aan te laten vullen. Hopelijk helpt het!