Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #320 Gepost op: 06 oktober 2010, 23:08:06 »
Thee mocht geloof ik weer van het lijstje geschrapt worden.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #321 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:19:09 »
Destijds (maar dat is alweer jaren terug) heb ik van de beenmergdonatieartsmeneer te horen gekregen dat thee inderdaad belemmerd, maar daar was hier al een discussie over geweest en de conclusie was volgens mij dat het niet (veel) uitmaakte.
Toch?

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #322 Gepost op: 13 oktober 2010, 21:03:30 »
Vanmiddag weer bloed gegeven, werd toen de naald eruit werd gehaald ineens heel naar. Gek, maar gelukkig was het ook weer snel oké.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Sascha90

« Reactie #323 Gepost op: 25 oktober 2010, 16:44:49 »
Pffff, een vrouw zijn en je regels hebben is veel meer vragen om bloedarmoede dan veggie zijn.

Volgens mij is Maartje! het hier niet mee eens. ;D

Maartje wil het graag geloven, maar wil dan wel graag weten hoe dat komt.
(Ten eerste omdat ze denkt dat het altijd gaat om het relatieve Hb-gehalte, en ze niet denkt dat er bij regels ijzerrijker bloed dan in de rest van het lijf aanwezig wordt afgestoten. Bovendien meent ze te weten dat er bij regels iets wordt afgestoten dat eerder werd vastgehouden, dus ook al buiten de 'normale' bloedbaan, en dat het dus zowiezo geen invloed heeft op de beschikbare hoeveelheid bloed.)

Ik weet wel hoe het komt dat mestruatie zorgt voor een lager Hb. Als je menstrueert verlies je (een beetje) bloed. Je hebt gelijk dat hier niet meer ijzer in zit dan in de rest van je bloed. Wel komt dit bloed uit je lichaam en dus uit de normale bloedbaan. Wat er dus gebeurd: je bloed en zowel rode bloedcellen als de rest van het bloed in gelijke mate. Je Hb blijft dus gelijk. Tot het moment dat je lichaam gaat compenseren door extra interstitieel (weefsel)vocht naar je bloedbaan te verhuizen. Dit zorgt ervoor dat je bloed een beetje 'oplost' waardoor je Hb lager wordt. Je lichaam kan dus sneller vocht in je bloedbaan krijgen, dan ervoor zorgen dat er weer genoeg rode bloedcellen zijn.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #324 Gepost op: 28 januari 2011, 01:52:33 »
Ik las 'bloeddorst & vegetariër'. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #325 Gepost op: 28 januari 2011, 02:16:20 »
Ik las 'bloeddorst & vegetariër'. :P

Tip: zet het beeldscherm ook op 125%  :dork:

;)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #326 Gepost op: 28 januari 2011, 12:14:27 »
De vampierenrage dringt door tot op vegatopia! -countdraculasmiley-

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #327 Gepost op: 07 februari 2011, 19:50:58 »
Voor het eerst sinds 2 jaar ofzo weer bloed gegeven (ik had een piercing gezet, dus dan mag je even niet). Was een eitje, ging erg vlot.

HB 8,7. Bloeddruk ook prima in orde.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #328 Gepost op: 17 augustus 2011, 16:20:37 »
*Schop!*

Net weer bloed gegeven, mijn bloeddruk was prima (105/65) en ook mijn hb-gehalte was goed (8).

Het doneren zelf ging helaas iets minder goed. Na 200 ml stopte het wilde het niet meer, na een tijd purren en duwen aan de naald en het drukmanchet flink aan te trekken ging het wel weer, maar prettig was het niet. Mijn arm voelt nog steeds beurs aan.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #329 Gepost op: 23 december 2011, 16:02:47 »
Kreeg een oproep om voor de feestdagen nog even te komen, dus vandaag geweest.

Ging prima. Bloeddruk goed, HB 9,1 en een vlotte afname.

(Er kwam wel eerst een vrouw die zei dat het haar eerste afname was. Ze klungelde behoorlijk, maar voor dat ze aan prikken toekwam nam een collage het over. Vond ik wel fijn, want zo makkelijk gaat het prikken niet bij mij).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #330 Gepost op: 19 juni 2012, 15:43:09 »
Weer geweest, iets lager HB dan de vorige keer zag ik nu: 8.6.

Leuke is ook dat mijn vriend zich nu ook heeft aangemeld!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #331 Gepost op: 19 juni 2012, 22:04:43 »
Leuk!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #332 Gepost op: 19 juni 2012, 22:58:00 »
Ik ben sinds kort ook weer bloed gaan geven, nu ik weer bij een donorcentrum in de buurt woon. HB was 8,2, net na mijn menstruatie, dus ik was best tevreden.

Mijn vriend is vanavond voor het eerst geweest. Zijn HB was 10,2.

Ze waren erg verbaasd om te horen dat we grotendeels veganistisch eten. Wat eet je dan? Waar haal je je voedingsstoffen vandaan? Leuk om te laten zien dat het zonder vlees en zuivel ook kan.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #333 Gepost op: 02 juli 2012, 21:14:58 »
Ha, 7.9 :D
This is between me and the vegetable!

Offline Ed Raket

• **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #334 Gepost op: 24 februari 2013, 18:33:53 »
Ik mag volgende week vrijdag weer doneren, en ik ben benieuwd of ze andere waardes meten nu ik obligaat vega ben...  :P
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #335 Gepost op: 26 februari 2013, 23:12:13 »
Laat het ons weten, Ed!  :)
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #336 Gepost op: 28 februari 2013, 11:53:59 »
ze hadden me van de week gebeld dat er te weinig donors met mijn bloedgroep waren.. omdat ik alleen die andere telefoon kan beantwoorden kon ik niet opnemen. Dus hadden ze ingesproken op mijn voicemail. Vervolgens vraag ik per mail (via adres dat ze noemt, dat ik telefonisch niet kan bereiken, uren conflicteren teveel) of ik geen oproepkaart nodig heb.. reageren ze niet :S morgen op mijn vrije dag nog maar eens terugbellen.

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Ed Raket

• **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #337 Gepost op: 02 maart 2013, 11:25:16 »
Laat het ons weten, Ed!  :)

Nou zo als ik al verwachte... prima! Mijn hemoglobine gehalte was gisteren 8.6 (heb "met" vlees eten geschommeld tussen 8.4 & 8.8) dus mijn gemiddelde is gewoon het zelfde gebleven  ;)
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

« Reactie #338 Gepost op: 23 april 2013, 21:35:38 »
Net weer bloed gegeven. HB was 8.1, nog steeds prima dus. Ik viel wel bijna flauw toen de naald eruit ging. Daar heb ik eerder ook wel eens last van gehad. Gelukkig voelde ik het dit keer aankomen en kon ik de verpleegster op tijd waarschuwen. Toen ze de stoel naar beneden had gekanteld met de voeten omhoog ging het al snel beter. Volgende keer vragen of ze dat meteen na de donatie kunnen doen voordat ik wegzak.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #339 Gepost op: 24 april 2013, 00:28:00 »
Of iets meer drinken? De laatste keer had ik ook een hb ruim boven de 8 (normaliter zit ik rond de 7,3 ofzo, ik schommel rond de afwijsgrens). Dat vond ik toen alleen maar prettig, maar toen ik iets te drinken stond te pakken viel ik wel om. Achteraf gezien had ik alleen bij het ontbijt gedronken en daarna niet meer. Dat levert dus enerzijds lekker dik bloed op (met een hoog hb) en anderzijds toch ook vrij veel tijdverlies (want ik moest best lang in verschillende stadia van met mijn hoofd omlaag blijven zitten...)
This is between me and the vegetable!