Vegatopia Forum

Wei(poeder)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Wei(poeder)
« Gepost op: 08 april 2002, 13:09:00 »
Ik ben er allang aan gewend dat er in kaas vaak dierlijk stremsel zit, en vermijd dit dus. Waar ik echter niet eerder bij stilgestaan had is dat bij kaasbereiding nog een tweede product ontstaat: wei. Wei wordt onder andere gebruikt in drankjes met vruchten, zoals Taksi, en ik heb ook weipoeder regelmatig op ingedientenlijsten zien staan. Altijd geweten dat het zuivel is, maar er te weinig bij nagedacht dat hier ws zelfs nog meer kalvermaag in zit dan in kaas. Ik baal hiervan.

Sam
« Laatst bewerkt op: 04 december 2005, 17:26:50 door Hizikigrrrl »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Wei
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2002, 16:38:00 »
Het zit ook in best veel koekjes.

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Wei
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2002, 20:56:00 »
Er zijn genoeg sapjes waar geen wei in zit hoor. Volgens mij zit er in Taksi trouwens ook melk.
Weipoeder wordt ook vaak gebruikt in chocolade en chocolade-aanverwante-lekkernijen. Repen, milkyways, etc. Maar bekijk het positief; de zomer komt eraan en zonder die lekkere maar zéér calorierijke dingen staat de bikini vast nog veel mooier!

Wimmy

Paar vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2004, 14:08:22 »
hallo iedereen. ik ben ook vegetarier (vandaar dat ik me hier heb aangemeld) en nu heb ik een paar vraagjes:

Is weipoeder vegetarisch?  
Zo ja, zit er in melk ook weipoeder?
Is de kaas in Pizza Crossa (van MMMora) vegetarisch?

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 14:35:00 door Sande® »

Offline Anne

Re:paar vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2004, 14:32:04 »
wei komt uit melk, het is zegmaar wat je overhoud als je alles uit melk haalt. een soort wit waterig goedje. ik vind het zelf heel smerig, het zit ook in taxi en rivella geloof ik.
weipoeder zal wel de gedroogde vorm zijn, net als dat je melkpoeder hebt. Het lijkt me dus dat weipoeder vegetarisch zal zijn, voor zover er geen foute e-nummers etc. bijgedaan zijn.

en over die pizza: ik zou er niet op rekenen, niet-vega kaas is eigenlijk altijd duurder, en mora zal vega of niet niks uitmaken en dus de goedkoopste variant kaas kiezen.
met kant-en-klare pizza moet je zowieso oppassen, misschien dat het meevalt hoor, maar ik heb altijd het idee dat er wel dierlijke vetten in het deeg of de saus zullen zitten, of anders foute e-nummers etc.

Elsbeth

Re:Wei
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2004, 15:24:37 »
Ik heb hierover met het Voedingscentrum gebeld en daar vertelden zij mij dat het erg onwaarschijnlijk is dat er stremsel in wei(poeder) zit. Het is dus wel van melk, maar niet met stremsel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2004, 15:30:59 »
Sowieso vind ik stremsel al een beetje een bijzaak voor een vegetariër. Mooi als je wel alleen "vegetarisch gestremde kaas" (handige marketingtruuk, zo dwing je de gedachten van vegetariers wel die kant op) eet, maar als je het niet doet ben je voor mij niet opeens geen vegetarier...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2004, 15:46:44 »
Is weipoeder vegetarisch?

Of wei-poeder vegetarisch is is niet met zekerheid te zeggen. Het kan zijn dat er bij het kaasmaken minieme hoeveelheden stremsel in de wei terecht komen.

Citaat
Zo ja, zit er in melk ook weipoeder?

Wei is eigenlijk het 'afvalproduct' van de kaasmakerij. Het is de vloeistof, die uit de kaaswrongel druipt, dus grof gezegd melk zonder de caseïne (een bepaald eiwit) en het vet.

Wei-poeder wordt dus als het ware gemaakt van melk.

Alles over wei en wei-poeder.

Citaat
Is de kaas in Pizza Crossa (van MMMora) vegetarisch?

Dat zal je toch echt aan de mensen van Mora zelf moeten vragen. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2004, 16:05:10 »
Sowieso vind ik stremsel al een beetje een bijzaak voor een vegetariër. Mooi als je wel alleen "vegetarisch gestremde kaas" (handige marketingtruuk, zo dwing je de gedachten van vegetariers wel die kant op) eet, maar als je het niet doet ben je voor mij niet opeens geen vegetarier...

Ik vind het niet echt bijzaak hoor, maar eigenlijk ligt dat per persoon natuurlijk anders.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2004, 16:08:51 »
Ik vind het niet echt bijzaak hoor, maar eigenlijk ligt dat per persoon natuurlijk anders.
Ik dacht dat de hoofdzaak van vegetarisme was dat je geen dood beest eet.

Je kan in ieder geval niet zomaar zeggen dat wei niet vegetarisch is. Dan doe je een feitelijke claim op een gebied dat aan mijns inziens nog aan eigen oordeel over ligt. Dat in tegenstelling tot vegetariers die vis eten, dat is echt duidelijk niet vegetarisch.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2004, 16:15:54 »
Ik vind het niet echt bijzaak hoor, maar eigenlijk ligt dat per persoon natuurlijk anders.
Ik dacht dat de hoofdzaak van vegetarisme was dat je geen dood beest eet.
Of iets eet waarvoor een dier dood moet. Echter is de definitie van vegetarier een beetje uitgerekt. Daarom noemen mensen die vis eten zich ook vegetarier. Of mensen die nog wel eens gevogelte eten zich ook vegetarier.

Citaat
Je kan in ieder geval niet zomaar zeggen dat wei niet vegetarisch is.

Waarom niet? Het is volgens de vandale definitie iig niet vegetarisch:
1 iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen

Of iemand wei neemt zegt meer over de mate waarin iemand een vegetarier is en dit doorvoert.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2004, 16:22:41 »
Of iets eet waarvoor een dier dood moet. Echter is de definitie van vegetarier een beetje uitgerekt. Daarom noemen mensen die vis eten zich ook vegetarier. Of mensen die nog wel eens gevogelte eten zich ook vegetarier.
Ja okee, maar die kwestie van vis is toch wel heel wat duidelijker over de grens dan wei.

Op zich hoeft voor kaas ook geen dier doodgemaakt te worden. Het is zeker niet zo dat ze kalfjes slachten voor stremsel.

Citaat
Waarom niet? Het is volgens de vandale definitie iig niet vegetarisch:
1 iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen
Als je wil gaan mierenneuken, okee.

Is het stremsel voor kaas verkregen door dieren te doden? Dan is er ook veel voor te zeggen dat ook de melk die voor kaas verkregen wordt verkregen door dieren te doden.

Is dat kleine beetje stremsel genoeg om te zeggen dat iemand geen vegetarier is?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2004, 16:38:23 »
Ja okee, maar die kwestie van vis is toch wel heel wat duidelijker over de grens dan wei.

nou de 1 is een dood dier wat je direct kan zien en de andere is maar een product wat ontstaan is uit een ander proces.

Nou ik zie vooral dat het dan een gevoelskwestie betreft. Bij de ene is het duidelijk van een dier (of is het een dier) en de andere niet.

Citaat
Op zich hoeft voor kaas ook geen dier doodgemaakt te worden. Het is zeker niet zo dat ze kalfjes slachten voor stremsel.
Het hoeft niet. Maar de kalfjes worden volgens mij gewoon geslacht. Misschien niet direct voor de stremsel, wat dan alleen een afvalproduct is ofzo...maar toch ook daarvoor.

Citaat
Als je wil gaan mierenneuken, okee.

Is het stremsel voor kaas verkregen door dieren te doden? Dan is er ook veel voor te zeggen dat ook de melk die voor kaas verkregen wordt verkregen door dieren te doden.
Bij melk word het dier achteraf gedood (na 3 jaar ongeveer) en het dier leeft voor de melkproductie. Bij stremsel word het dier o.a. direct gedood voor dat stremsel. Lijkt me wel een verschil misschien voor vegetariers.

Citaat
Is dat kleine beetje stremsel genoeg om te zeggen dat iemand geen vegetarier is?

In de definitie wel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2004, 19:34:36 »
dus stremsel is meestal van gedode dieren, en weipoeder niet?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wei
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2004, 19:41:56 »
dus stremsel is meestal van gedode dieren

Stemsel kan uit de maag van kalveren komen. Er komt echter steeds meer stemsel dat synthetisch (zeg je dat zo? Nou ja in ieder geval vegetarisch stremsel dat dus niet uit kalveren komt) is. Soms staat ergens niet expliciet bij de het stemsel vegetarisch is, maar is het stemsel toch vegetarisch.
Ik denk niet dat Mora vegetarisch stemsel gebruikt, veel vegetariers eten echter wel kaas met dierlijk stemsel. Ook in restaurants wordt in vegetarische gerechten met kaas niet perse vegetarisch gestemde kaas gebruikt.
Die pizza van Mora staat niet op hun site vermeld.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 19:42:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2004, 19:43:32 »
Weipoeder wordt gemaakt van melk, stremsel van kalvermagen.

En ga er maar vanuit dat de kaas op de Mora-pizza niet vegetarisch is.
De biologische kaas van AH toch wel? Dan zouden op de biologische pizza's van AH vegetarische kaas moeten zitten.

Ik let trouwens niet op het soort kaas wat ik eet. Ik koop altijd de goedkoopste en die is niet biologisch.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 19:45:42 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wei
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2004, 19:44:29 »
Waarom niet? Het is volgens de vandale definitie iig niet vegetarisch:
1 iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen


Die eerste is een veganist. Die tweede is dus iemand die wel dieren eet die zomaar dood zijn gegaan, bv uit ouderdom. Zie ik een vegetarier niet zo vlug doen. Weinig adequate definities.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2004, 19:47:46 »
Stremsel wordt verkregen uit een afscheiding uit de kalvermaag. Het wordt uit de maag van dode (dus geslachte) kalveren gewonnen. Of het uit de maag zelf of uit de maaginhoud is weet ik niet.

Het stremsel wordt aan de (warme?) melk toegevoegd waarna bepaalde vaste bestanddelen samenklonteren en neerslaan. Het neerslag heet de wrongel en wordt de kaas, het vloeibare restprodukt is de wei. In die wei zitten nog vaste bestanddelen opgelost, en als het water er afgekookt is (wat mis kan gaan en dan gore meuk oplevert) blijft er weipoeder over.

Neem van mij aan dat er geen kalf meer geslacht wordt om het stremsel. Ik denk zelfs dat het stremsel de slacht niet financieel aantrekkelijker maakt.

Joodse spijswetten (waarin vlees en melk nooit samen bereid mogen worden) behandelen overigens stremsel niet als een vleesprodukt, wat je toch wel zou verwachten van iets wat uit een gedood dier wordt gewonnen.

Kaas kan ook gestremd worden met een microbieël stremsel. Dan heet de kaas "vegetarisch gestremd". Zoals Selly zei wordt er ook veel kaas gestremd op deze manier zonder dat het zo genoemd wordt.

Met deze informatie moet je denk ik wel zelf een beslissing kunnen nemen of je wei en wei-produkten wel of niet vindt kunnen.


Wei en weipoeder zijn bijprodukten van de kaasproduktie, en zo spotgoedkoop dat het werkelijk overal in gemikt wordt. Ze hebben zelfs een drankje bedacht om er maar van af te komen: Rivella.

Hetzelfde gaat op voor gelatine, maar dat is veel duidelijker een slachtprodukt. Wei en kaas kan je niet echt zo noemen, gelatine (dat uit botten, bindweefsel en huid wordt gewonnen) wel.


Joodse spijswetten (waarin vlees en melk nooit samen bereid mogen worden) behandelen overigens stremsel niet als een vleesprodukt, wat je toch wel zou verwachten van iets wat uit een gedood dier wordt gewonnen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 19:57:55 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wei
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2004, 20:26:06 »


Joodse spijswetten (waarin vlees en melk nooit samen bereid mogen worden) behandelen overigens stremsel niet als een vleesprodukt, wat je toch wel zou verwachten van iets wat uit een gedood dier wordt gewonnen.

Oh nee? Interessant, ik ben een boek aan het lezen over de geschiedenis van de Joodse keuken, misschien kom ik er nog iets over tegen.
,,,,فلافل

Fabian

Re:Wei
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2004, 20:38:07 »
Kaas kan ook gestremd worden met een microbieël stremsel. Dan heet de kaas "vegetarisch gestremd". Zoals Selly zei wordt er ook veel kaas gestremd op deze manier zonder dat het zo genoemd wordt.

Voor zover ik eens gelezen heb is de reden dat men in Nederland kalvermaagstremsel gebruikt dat het authentieke receptuur is. Importeurs van de Nederlandse kazen zouden afhaken vanwege bacterieel stremsel. Ik denk niet dat het qua smaak echt wat zou uitmaken.