Vegatopia Forum

Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richard1984

Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Gepost op: 26 juni 2007, 19:21:35 »
Sinds een aantal weken eet ik steeds meer vegetarisch, ik eet ook weinig dierlijke productten. maar na een aantal dagen merk ik altijd dat me concentratie achteruitgaat. hebben mensen hier ervaring mee, of weten mensen hoe dit komt? want als ik namelijk vis ofzo eet dan is het altijd meteen weer goed met de concentratie. Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen. Ik merk het nu ook weer dus ik denk dat ik maar ff wat vis ga eten.

alvast bedankt

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2007, 23:09:31 »
Misschien gezonder eten? Het kan een tekort aan B-vitamines zijn, maar als je na een paar dagen al last krijgt van concentratieverlies, dan lijkt het me dat je sowieso al een erg laag gehalte hiervan in je lichaam hebt.


Zjest en Zjaar

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2007, 23:19:49 »
Sinds een aantal weken eet ik steeds meer vegetarisch, ik eet ook weinig dierlijke productten. maar na een aantal dagen merk ik altijd dat me concentratie achteruitgaat. hebben mensen hier ervaring mee, of weten mensen hoe dit komt?

Ja wij hebben dat ook
vandaag was onze concentratie zo hard achteruitgegaan
dat we vergaten dat we vegetariërs waren
maar na een meloentje parmaham  :hungry: kregen we abrupt ons geheugen terug  :bonk:

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2007, 07:51:46 »
Je eet 'steeds meer vegetarisch'? Je eet dus wel vlees of vis en dan ga je verschijnselen vertonen die je toeschrijft aan vegetarisch eten? Vreemd. Als je na een paar dagen vlees minderen al merkt dat je geheugen daarvan achteruitgaat, dan lijkt me dat nog het meest op een gevalletje van 'het zit tussen de oren'. Volgens mij moet je in therapie. :)

Harry

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2007, 08:19:36 »
Bij concentratieverlies denk je toch eerder aan domweg te weinig of niet op tijd eten.

Monique

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2007, 08:33:26 »
lijkt me dat nog het meest op een gevalletje van 'het zit tussen de oren'.

Ik wilde het niet zeggen...

richard1984

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2007, 10:10:45 »
Dit is een verschijnsel wat ik heb sinds ik vegetarisch eet, en als ik na een week weer wat vis ofzo eet wordt de condcentratie weer beter. Iemand schreef net iets over een mogelijk tekort aan vitamine B. Weet iemand waar dat inzit? ik eet wel centrum vitamine pillen elke dag. en ik eet ook geen zuivel producten, omdat ik heb begrepen dat dat gezonder is.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2007, 10:14:18 »
Werkt dat écht wel zo snel?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

brenda_lelie

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2007, 10:31:31 »
een tekort aan vitamine B merk je toch pas na een hele tijd? Kan me niet voorstellen dat het dat is.

richard1984

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2007, 11:01:54 »
Nee ik denk zeker dat dat het is, als ik kijk naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dan krijg ik dat lang niet binnen.  Waar halen jullie je aanbovelen dagelijkse Vitamine B12 vandaan?

richard1984

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2007, 11:05:05 »
Volgens mij moet je in therapie. :)

Doe ff normaal joh

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2007, 11:08:06 »
Nee ik denk zeker dat dat het is, als ik kijk naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dan krijg ik dat lang niet binnen.  Waar halen jullie je aanbovelen dagelijkse Vitamine B12 vandaan?

je kunt even in de draad kijken die daar over gaat, daar staat veel informatie!!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2007, 11:10:01 »
Nee ik denk zeker dat dat het is, als ik kijk naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dan krijg ik dat lang niet binnen.  Waar halen jullie je aanbovelen dagelijkse Vitamine B12 vandaan?

Maar een tekort aan vit B12 merk je echt pas na een hele tijd, als je daar echt een tekort aan heb los je dat niet op door 1 keer vis te eten ofzo.
Ik let er nooit op of ik wel aan kom, maar ik had er bij bloedonderzoek geen tekort van dus het is wel goed. Maar ik eet wel kaas, daar zal het wel vandaan komen bij mij.

Gwennepen

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2007, 11:15:07 »
Wil je eigenlijk wel graag vegetariër zijn? Want ik vind het een beetje lijken of je een argument zoekt om het beter maar niet te zijn. Ik let niet echt op B 12 en ik kan me prima concentreren.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 11:15:32 door Gwennepen »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2007, 11:21:50 »
een tekort aan vitamine B merk je toch pas na een hele tijd? Kan me niet voorstellen dat het dat is.

ja normaal wel. Maar als je constant schommelt rond 'net aan' genoeg, dan kan ik me indenken dat je het misschien wel eerder merkt.

Maar dan is je dieet al niet goed geweest. Probeer eens vitamineB12 pillen te halen en kijken of dat ook werkt voor je concentratie.

Of ga gewoon je bloed prikken om te testen.
Stem op de Partij voor de Dieren

brenda_lelie

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2007, 11:24:00 »

Of ga gewoon je bloed prikken om te testen.

sowieso natuurlijk niet onverstandig even naar de huisarts te gaan als je last hebt van concentratiestoornissen

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2007, 11:24:53 »
een tekort aan vitamine B merk je toch pas na een hele tijd? Kan me niet voorstellen dat het dat is.

ja normaal wel. Maar als je constant schommelt rond 'net aan' genoeg, dan kan ik me indenken dat je het misschien wel eerder merkt.

Maar dan is je dieet al niet goed geweest. Probeer eens vitamineB12 pillen te halen en kijken of dat ook werkt voor je concentratie.

Of ga gewoon je bloed prikken om te testen.

Ik zou inderdaad gewoon bloed laten prikkken, dan weet je wat er aan de hand is. Wellicht was het overstappen op vegetarisch 'de druppel' voor je tekort. dat houdt niet in dat je geen vega kan zijn en maar weer vis  zou moeten gaan eten, maar dat je je dieet aan moet passen, wat je dan ook had moeten doen mocht je wel vlees en vis blijven eten.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2007, 11:41:24 »
een tekort aan vitamine B merk je toch pas na een hele tijd? Kan me niet voorstellen dat het dat is.

ja normaal wel. Maar als je constant schommelt rond 'net aan' genoeg, dan kan ik me indenken dat je het misschien wel eerder merkt.

Maar dan is je dieet al niet goed geweest. Probeer eens vitamineB12 pillen te halen en kijken of dat ook werkt voor je concentratie.

Of ga gewoon je bloed prikken om te testen.

Ik zou inderdaad gewoon bloed laten prikkken, dan weet je wat er aan de hand is. Wellicht was het overstappen op vegetarisch 'de druppel' voor je tekort.  

zoals ieder weet op dit forum heb je vegetarisch en vegetarisch. Als vegetarisch betekent dat je goed gevarieerd eet dan kan het niets uitmaken voor je gezondheid. Integendeel. Maar als vegetarisch betekent dat je (zoals het vooroordeel van Hollandse poteters bevestigt) groente en aardappelen eet, omdat je het vlees weglaat, dan heb je wel een probleem
Overigens kweek je een B12 tekort in 5 tot 8 jaar bij elkaar. Dus in een week is inderdaad nogal onverklaarbaar snel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

richard1984

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2007, 11:52:23 »
Wil je eigenlijk wel graag vegetariër zijn? Want ik vind het een beetje lijken of je een argument zoekt om het beter maar niet te zijn
                 

Ik wil wel vegetarisch eten, maar  aleen als dat gezonder is, ik doe het niet omdat ik tegen het slachten van dieren voor voedsel ben ofzo.

Waar halen jullie vitamine B vandaan?

brenda_lelie

Re:Concentratie gaat achteruit met vegetarisch eten
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2007, 12:09:01 »

Waar halen jullie vitamine B vandaan?

Kaas