Vleesreclame Donald Duck niet in de haak:
PINK! wint hoger beroep van weekblad Donald Duck en Productschappen Vee Vlees en Eieren
Amsterdam, 31 januari 2008 - Met succes is PINK!, de jongerenorganisatie van Partij voor de Dieren in beroep gegaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie (6-9-2007), over de advertentiebijlage in Donald Duck week 26 van de Productschappen Vee Vlees en Eieren (PVE).
Omdat uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds minder vlees eten, heeft PVE in samenspraak met Sanoma besloten tot een vleeskookboekje als bijlage in de Donald Duck, waarin Oom Donald en Kwik, Kwek en Kwak kinderen moeten overhalen tot het eten van meer vlees.
Volgens PINK! is de advertorial op tal van punten in strijd met de regels en uitgangspunten van de Reclame Code voor voeding en de voorschriften van op kinderen gerichte reclame.
Het College van Beroep acht in haar beslissing (op 29-1-2008) de brochure in strijd met hoofdstuk III van de Nederlandse Reclame Code en beveelt Sanoma en PVE aan “om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken”.
PINK! is verheugd met deze uitspraak. Het College van Beroep heeft geoordeeld dat de advertentiebijlage voor kinderen niet herkenbaar was als reclame. Het woord “advertentie” was niet herkenbaar genoeg boven de advertentie gezet en de bewering “Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten” wordt door het College “misleidend” geacht.
Deze reclame is nu veroordeeld, maar PINK! maakt zich ernstig zorgen. Tijdens de zitting ontkende PVE namelijk zelfs dat er sprake zou zijn van reclame en stelde zij dat zij alleen tot doel zou hebben kinderen eerlijk te willen “voorlichten”. Terwijl in het werkplan 2006 van het ‘Vlees Informatiepunt’ is te lezen dat PVE diverse activiteiten ontwikkelt zoals lespakketten voor scholen, om kinderen aan het vlees te krijgen. PINK! vreest dat dergelijke propaganda, voor een industrie vol van dierenleed en milieuproblematiek, zonder tegengas gewoon doorgang zal vinden.