Het aan te prijzen product doet er wel degelijk toe. Voor voedingswaren gelden andere regels dan voor videospelletjes of tabak. Voor zoetwaren gelden bijvoorbeeld ook nog weer allerlei aanvullende bepalingen, onder meer over de afbeelding van een tandenborstel.
Er zijn wel een aantal punten waarop de bijlage op de grens zit van het toelaatbare. Zo moet "reclame (..) duidelijk als zodanig herkenbaar (..) zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd." Er dient minimaal in een 12 punts letter boven te staan dat het om een advertentie gaat. Daar is net wel of net niet aan voldaan, want of het woord 'Advertentiebijlage' groot genoeg is... ik heb er zo m'n twijfels bij. Verder wordt in niets duidelijk dat het gesponsord is.
Verder mag volgens de Reclame Code "een kinderidool niet actief een voedingsmiddel en/of daaraan gerelateerde premiums en diensten aanprijzen." Maar dat geldt voor tv- en radio-reclame, niet voor tijdschriften. Bovendien valt te betwisten of Donald Duck en de andere striphelden vlees 'actief aanprijzen'.
Volgens de PvdD worden er ook nog gezondheidsclaims gedaan en zouden die alleen zijn toegestaan wanneer ze voorzien zijn van wetenschappelijke onderbouwing.
Dat is een niet helemaal juiste weergave van de werkelijkheid. Zou ook van de zotte zijn, want dan kun je alleen nog reclame maken als je een wetenschappelijke bijlage bijvoegt. De Reclame Code zegt: "In een reclame-uiting voor een voedingsmiddel mag alleen een gezondheidsclaim worden gebezigd, indien wetenschappelijk materiaal beschikbaar is dat de gebezigde claim onderbouwt." Nou, dat lijkt me niet zo ingewikkeld, want dat vlees belangrijke voedingsstoffen bevat zal niemand betwisten, daar is ook genoeg over geschreven.
Verdere punten:
Bovendien moeten getoonde maaltijden compleet zijn en voldoen aan de Richtlijnen Gezonde Voeding van de Voedingsraad (de advertorial toont hamburgers zonder meer).
Het kookboekje bevat geen maaltijden, maar alleen losse componenten die op zich redelijk voldoen aan de Richtlijnen Gezonde Voeding. Voor kinderen zijn de hoeveelheden vlees wat aan de hoge kant. Daar hebben ze wel een punt.
Bovendien mag reclame gericht op jongeren niet de indruk wekken dat de consumptie van een specifiek voedingsmiddel hun populariteit onder leeftijdsgenoten zou kunnen vergroten en de ‘vleeskeuring’ op www.lekkerfitmetvlees.nl doet dat wel, evenals de advertorial in Donald Duck.
Voor wat betreft de advertorial lijkt me dat klinkklare nonsens. Het is een kookboekje met stripjes en wat feitelijke info. Hoe je daar als jongere je populariteit onder andere jongeren mee zou kunnen verhogen is me een volstrekt raadsel.
Ook bevat de advertorial onjuiste informatie. Zo zou vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomen.
Ben benieuwd in welke niet-dierlijke bronnen betrouwbare B12 dan gevonden kan worden. Gaan ze dan met het bacterie-verhaal aan komen zetten? Lijkt me een vrij zwak argument.