Snap je wat ik bedoel?
Jawel, ik snap jou prima, maar ik snap PETA niet. Die gebruiken volstrekt irrelevante feiten om hun boodschap voor het voetlicht te brengen. Over de rug van een documentairemaker die het over een heel andere kwestie heeft.
Maar wat bedoel je nou eigenlijk met "Een hond kan best een flinke schop verdragen"? Als ik iemand een hond zie schoppen krijgt ie gewoon van mij persoonlijk een goeie rotschop! Of hij het schoppen van honden wel of niet "bepleit", doet niet zoveel terzake.
Maar dat is precies wat ik bedoel! Michael Moore kan best een flinke schop verdragen, maar dat doet helemaal niet ter zake. Als ik iemand Michael Moore zie schoppen, krijgt ie van mij persoonlijk een goeie rotschop. Het parafraseren is niet om flauw te doen, maar ter verheldering. Ik vind het onethisch om, zoals Peta doet, je punt te maken ten koste van een buitenstaander.
Ik heb best bewondering voor de creatieve en onorthodoxe manier van campagnevoeren van Peta, maar waar het ze in die contreien volkomen aan ontbreekt, is het vermogen om kritiek te incasseren en het eigen ongelijk toe te geven. Zal misschien wel in de Amerikaanse cultuur ingebakken zitten.
Het gaat erom dat hij alle ophef over dierenrechten maar gezanik vindt en kennelijk helemaal niet om dieren geeft. Anders zeg je zulke dingen niet. Het zou bijv. nooit bij mij zijn opgekomen. En zijn uitlating is gewoon niet volwassen. En daar mag ik hem dus best over "affakkelen", vind ik.
Nee, het gaat helemaal niet om dierenrechten of het schoppen van honden: Michael Moore stelt in 'Sicko' de tekortschietende gezondheidszorg aan de kaak, de dierenrechten worden er door Peta met de haren bijgesleept. Ze gebruiken die film als actueel haakje om hun dierenrechtenverhaal aan op te hangen. Omdat het onderwerp zich daar eigenlijk niet goed voor leent, besluiten ze het maar in de persoonlijke aanval te zoeken en het op Moore's zwaarlijvigheid te gooien. Dat is een minne streek, een tactiek die doorgaans wordt gebruikt door mensen die geen argumenten kunnen verzinnen. "Ja, ik ben tegen het kabinetsbeleid, want die kop van Balkenende staat me niet aan." Dat niveau is het.
En om het dan recht te breien, zegt ze: hij kan er wel tegen en hij is tegen dierenrechten? Zo krom heb ik het nog nooit gehoord. Als iemand tegen dierenrechten is moet je hem beschimpen omdat ie dik is? Weer wat nieuws geleerd.
En wat ik nog veel erger vind dan de lafhartige Moore-bashing is dat dat PETA-mens in haar open brief eigenlijk zegt: ja, er moet wel gezondheidszorg zijn voor arme mensen, maar het is natuurlijk ook wel grotendeels hun eigen schuld dat ze ziek zijn hè? Hadden ze maar vegetariërtje moeten worden, dan heb je 20% minder kans op dikkigheid en hoef je niet zo te klagen dat je geen toegang hebt tot de gezondheidszorg.
je wilt uiteindelijk toch iets bereiken. Amnesty International schrijft voortdurend beleefde brieven aan politieke moordenaars om gevangen vrij te krijgen. Dat vergt inderdaad zelfbeheersing. Als je alleen maar op je (overigens terechte) verontwaardigde gevoel afgaat, bereik je helaas helemaal niks. It'll make everything rather futile, really.
Ik denk eigenlijk dat we het helemaal eens zijn.