Vegatopia Forum

De Oude Plek - Rotterdam

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
De Oude Plek - Rotterdam
« Gepost op: 28 november 2002, 22:24:00 »
Rotterdam heeft sinds kort een Chinees vegetarisch restaurant met ruime keus voor vegetariërs en veganisten. De Oude Plek heet 't, het zit in Rotterdam Lombardijen aan de Pliniusstraat 18 en er staan wel een stuk of honderd gerechten op de kaart.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2005, 08:04:25 door Sånder »
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Rozemarijn

Heerlijk verzorgd in Chinees Restaurant De Oude Plek
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2003, 14:24:00 »
Als winnares van de verloting voor een diner voor twee bij Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek, heb ik gisteren heerlijk gedineerd in Rotterdam. Ik werd als een eregast onthaald, de bediening is er bijzonder vriendelijk en het eten erg lekker. Heerlijk en gezond eten met vleesvervangers die afwijken van de bekende tofu en tahoe. Veel minder vet en zwaar dan bij de "vlees-Chinees", dus ook voor niet-vegetariers een echte aanrader. Het restaurant ligt niet echt in het centrum, maar is heel goed bereikbaar in Rotterdam Lombardijen. Na afloop werden we zelfs door de gastvrouw met de auto naar het station gebracht omdat het zo koud was!! Ze bestaan nog maar 4 maanden en zijn 1 van de 2 vegetarische restaurants in Nederland. Ik zou zeggen: allemaal naar toe gaan om lekker te eten en dit goeie initiatief te steunen!!
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2003, 14:50:30 door Sander »

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Heerlijk verzorgd in Chinees Restaurant De Oude Plek
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2003, 21:21:00 »
Vegetarische Chinese restaurants bedoel je? Volgens mij zijn er drie. Want naast de Oude Plek in R'dam en Yuan in Lelystad is er ook nog een vegetarische Chinees aan de Zeedijk in Amsterdam: Di Shui Fang, aan het begin van de Zeedijk, direct naast de boeddhistische tempel. Het zag er heel Zeedijk-Chinees uit: formica-tafeltjes, tegels op de vloer, witte muren en volgens mij zelfs orgineel TL-licht. Heeft iemand daar al eens gegeten? Ze hadden een oorkonde van Wakker Dier aan de muur met een hele trits sterren vanwege vergaande diervriendelijkheid.

Overigens: als een van de bezoekers van de Oude Plek 't restarant nog zou willen aanmelden voor de Vegatopia Restaurantgids: dat kan hier.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2003, 14:52:17 door Sander »
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heerlijk verzorgd in Chinees Restaurant De Oude Plek
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2003, 11:15:32 »
Afgelopen vrijdag ben ik ook geweest en het eten is inderdaad prima!

Wat mij vooral beviel is dat alle vleesvervangers lekker niet naar vlees smaken!  ::)

Mijn twee vleesetende tafelgenoten vonden het ook heerlijk en de prijs is ook alleszins redelijk. Wij gaan dus nog wel eens terug.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Heerlijk verzorgd in Chinees Restaurant De Oude Plek
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2003, 22:19:02 »
Je werkt er toch niet toevallig, ofwel?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

NNXIII

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2003, 22:01:10 »
Vanavond samen met Maud hier wezen eten. Erg vriendelijke en behulpzame bediening, nette uitstraling en absoluut de beste reclame voor vegetarisch en veganistisch eten die ik ken. Weliswaar stukken duurder dan het gemiddelde eetcafeetje, maar daar krijg je dan een fantastische maaltijd om bij te watertanden (niet kwijlen, Maud) terug. :D

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2004, 12:41:21 »
en er staan wel een stuk of honderd gerechten op de kaart.

Overigens staan (nog) niet alle gerechten op de menukaart, zoals bijvoorbeeld de babi pangang.

Verder kan ik nog melden dat je er één keer per maand onbeperkt kan buffetbuffelen voor nog geen 18 euro. Ik geloof dat het nieuwjaarsbuffet op 17 januari wordt gehouden, maar pin me daar niet op vast.

Als laatste:  :yummie: :vork: :hungry: :kwijl: :yummie: :vork: :hungry: :kwijl: :yummie: :vork: :hungry: :kwijl:
“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2004, 07:44:10 »
Ik ben er nog nooit geweest, maar na onderstaand artikel wil ik er zeker een keer gaan eten!!
Uit het Rotterdams Dagblad van vorige week dinsdag:
Citaat

Creatief met tofu
 
Babi pangang, koe loe yuk en kip niet van echt te onderscheiden
 
Door Ellen Scholtens
 
Op het eerste gezicht lijkt het een Chinees zoals alle Chinezen. Ook als de gerechten op tafel komen, is De Oude Plek niet van andere restaurants met een Shanghai-, Peking-, Kantonese en Szechuan-keuken te onderscheiden. Er zijn zelfs mensen die niet in de gaten hebben dat ze geen vlees of vis eten. Op de kaart staat 'gewoon' nasi met saté, mihoen met kip, babi pangang en koe loe yuk - overigens met dezelfde mierzoete saus.

Niet van echt te onderscheiden zijn de schotels van chef Li Wang; zelfs de stukjes ham (die geen ham is) ontbreken niet in de nasi. De kunst van het kopiëren heeft hij zodanig onder de knie dat hij bijna alle soorten vis of vlees kan nabootsen - alleen de garnalen, waarvan zelfs de kleur natuurgetrouw is, koopt hij kant en klaar in.

De jonge uit Shanghai afkomstige Chinees werkt uitsluitend met tarwegluten, gemaakt van tarwebloem en water, en sojabonenproducten. Tofu ofwel sojabonenkaas is het basismateriaal in zijn keuken. Twee soorten heeft hij in zijn koelruimte; één geïmporteerd uit Taiwan die fijn van smaak is, de andere soort, die wat grover is, afkomstig van zijn vaste leverancier in Nederland. Beide soorten zijn smaakloos legt hij uit. Tofu neemt het aroma over van elk ingrediënt waarmee het wordt bereid, zoals zwarte bonenpasta, soja of verse gember.

En dan is er nog sojabonenpoeder waarmee Wang een van zijn meest bewerkelijke ingrediënten maakt: intkvis. Eerst wordt sojapoeder gemengd met water. De daardoor verkegen massa wordt vervolgens gestoomd en in de gewenste vorm gesneden. ,,Dat kost veel tijd,'' zegt hij, want de witte, glibberige substantie die uit het poeder ontstaat, moet alleen al 6 à 7 uur rusten.

,,Maar het is het waard,'' lacht eigenaresse Zhou Aizhen. ,,Onze inktvis is veel minder taai dan de echte.''

De gastvrouw van De Oude Plek ('Shanghai of Peking als naam vond ik niet passen; we zijn toch anders dan de anderen') is sinds vier, vijf jaar vegetarisch. ,,Ik voel me veel fitter sinds ik geen vlees en vis meer eet,'' zegt ze, al speelt het geloof ook een rol. Op besliste toon: ,,Ik wil niet dat er dieren voor mij sterven.''

Bang voor een tekort aan dierlijke eiwitten is ze niet. ,,Sojabonen of de producten die daarvan worden gemaakt, zijn een perfecte vervanger. Tofu is zelfs heel gezond omdat het licht verteerbaar is. ''

Ook de rest van het personeel is afgestapt van een dierlijk menu. ,,Dat moet,'' vindt ze, ,,dan weet je precies hoe iets moet smaken.''

Met deze formule heeft De Oude Plek in korte tijd een vaste groep gasten aan zich weten te binden, ondanks de ligging in een weinig horecarijke wijk. Mevrouw Zhou heeft ook gemerkt dat steeds meer Chinezen de Pliniusstraat weten te vinden. ,,Dat komt omdat het boeddhisme steeds meer navolging krijgt. Er zijn ook Chinezen die één keer in de twee weken geen vlees of vis eten, net als Hindoestanen die rond de feestdagen, bij geboorten, bruiloften, maar ook begrafenissen, vegetariër zijn.''

Speciaal voor landgenoten hanteert de gastvrouw van De Oude Plek een aparte kaart; 90 procent van de Chinese gerechten komt niet voor op de Nederlandse kaart. Er wordt weliswaar tofu gegeten, maar dan héél anders. Bijvoorbeeld in combinatie met zwart haarmos dat net als zeewier tot de familie van de algen behoort, maar dan op het land wordt gevonden.

De beroemde tv-kok Ken Hom heeft eens gezegd dat een gerecht met fa-t'sai eruit ziet alsof iemand zijn toupetje erin heeft laten vallen. Dat is ook de reden waarom mevrouw Zhou het uit Noord-China afkomstige haarmos, dat groeit op vochtige rotsen, niet aan Nederlanders voorzet.

Chinezen eten het gedroogde mos, dat voor gebruik 1 à 2 uur in warm water moet worden geweekt, met nieuwjaar. Maar fa-t'sai wordt ook gegeten wordt bij feest- en hoogtijdagen ('Als een kind één jaar wordt bijvoorbeeld').

Tot de favorieten behoren ook rolletjes (nep)ham, omwikkeld met zeewier, tofupasteitjes en inktvis met zwarte bonen. Krokant gebakken Chinese champignons met sesamzaadjes en honing is nog zo'n geliefd gerecht.

Tofu is volgens haar keukenchef niet moeilijk om mee te werken. Hij adviseert de witte blokken, gemaakt van sojabonenkaas, in stukjes te snijden en te bakken in een pan met anti-aanbaklaag. Stomen kan ook, net als frituren, al past hij die laatste techniek niet toe voor zijn Nederlandse gasten. ,,Omdat de buitenkant krokant is en de binnenkant zachtromig vinden veel mensen het te sponsachtig.''

Lachend: ,,Maar er zijn nog genoeg andere tofugerechten te maken. Wel duizend!''

Chinees restaurant De Oude Plek, Pliniusstraat 18, Rotterdam (Lombardijen) is elke dag geopend van 16.00 tot 22.00 uur
 
« Laatst bewerkt op: 13 april 2004, 11:10:47 door Kiwi »

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2004, 15:06:54 »
Vanavond samen met Maud hier wezen eten. Erg vriendelijke en behulpzame bediening, nette uitstraling en absoluut de beste reclame voor vegetarisch en veganistisch eten die ik ken. Weliswaar stukken duurder dan het gemiddelde eetcafeetje, maar daar krijg je dan een fantastische maaltijd om bij te watertanden (niet kwijlen, Maud) terug. :D

Ik weet niet in welke eetcafeetjes jij allemaal komt, maar ik vind de prijs van de oude plek zeer meevallen!
:koffie: 35, nog steeds veg@

Kiwi

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2004, 11:19:23 »
Afgelopen vrijdag heb ik er gegeten. Het was inderdaad erg lekker en de bediening was ook heel attent en vriendelijk. Mijn vriend (100% vleeseter) vond de babi pangang (waarvan e een stukje aangeboden kregen om te proeven) de lekkerste die hij ooooooit gegeten had

Elke 3e zaterdag van de maand hebben ze lopend buffet. Lekker, eindelijk eens een buffet waar ik alles kan nemen, dat is héél lang geleden! En het kost maar € 13,50, dat is redelijk toch.
En daarom gaan we a.s. zaterdag weer! Met m'n moeder, nog zo'n verstokte vleeseter. Zij griezelt al bij het idee om tofu te moeten eten, maar heeft zich toch over laten halen.

Tijmetje

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2004, 18:16:04 »
Misschien zal ik daar ook eens gaan kijken. Ik heb helemaal honger gekregen. Een vriendin woont daar best wel in de buurt, misschien wil ze wel mee. Kan ze proeven dat vega eten ook erg lekker kan zijn.

TessaJane

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2004, 11:35:03 »
Hier ga ik vanavond eten. Heb er ontzettend veel zin in. Heb zoveel goeds gelezen over hun Babi Pangang dat ik die in elk geval moet proberen. Kan me niet heugen wanneer ik voor 't laatst Babi Pangang heb gegeten. Hmmmm.... En Goe lo Yok! Hmmmm!

Zal morgen laten weten hoe 't was.

TessaJane

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2004, 13:41:34 »
Zal morgen laten weten hoe 't was.

Goed, goed, GOED!

Lekker en veel. En supervriendelijke bediening. En heel makkelijk aan te rijden vanaf de snelweg. En gratis parkeren voor de deur.

En: LEKKER!

Heb 't voor de eerste keer simpel gehouden kwa gerechte. Vooraf Pangsit en als hoofdgerecht bami met FoeYongHi en een ander gerecht waarvan ik de naam niet meer weet. Was stukjes groente (lekkere bamoe!) en nep-kip. ERG lekker. Pittig, ook.

Hoe dan ook, voor spoedige herhaling vatbaar.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2004, 18:53:27 »
Ik ga er binnenkort ook heen. Moet ik reserveren? Staan de veganistische gerechten aangevinkt o.i.d?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2004, 21:13:32 »
Je hoeft daar gelukkig niet uit te leggen wat veganistisch eten is.
Je moet het gewoon zeggen en het wordt geregeld.
Bijna alles kan je veganistisch krijgen.
Ik heb er nu twee keer i.v.m. overwerken eten gehaald en het ging gewoon goed. Het smaakt echt goed en zelfs het ijs is veganistisch. (op basis ban kokosmelk, echt een aanrader)
Ook grotere groepen zijn daar veganistisch wezen eten.
Als lezer van het blad Vega! krijg je een leuke korting. Ik dacht 15%. Even de advertentie in het blad lezen.
En ze zijn echt aardig en vriendelijk!
Succes!
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2004, 22:35:01 »
Oei dat moet ik dan nog ff op kop tikken bij natuurwinkel.


Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

TessaJane

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2004, 12:58:07 »
Reserveren is niet nodig. Tenminste, toen wij er waren was 2/3e van de tent leeg.

Kiwi

Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2004, 07:10:09 »
Als er echter lopend buffet is (elke 3e zaterdag van de maand) is reserveren wel verstandig. Toen wij er waren zat het helemaal vol!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees vegetarisch restaurant De Oude Plek - Rotterdam
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2004, 12:25:27 »
Vanavond is het zover. Babi pangang here we come!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!