Vegatopia Forum

Kruidenrek

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Kruidenrek
« Gepost op: 12 juni 2007, 13:48:24 »
Totaal niet gerelateerd aan vegetarisch eten, maar ben toch heel benieuwd. Ik zoek al tijden een kruidenmolen/carousel waar veel potjes in kunnen. In Amerika worden ze wel verkocht, maar ik weet dat ik een hele tijd geleden een soortgelijk rek ergens heb gezien hier in Nederland. Weten de kruidenliefhebbers waar ik zo'n rek kan vinden??

https://www.jkadams.com/images/spicerack1.jpg

(met 48 potjes)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2007, 13:49:48 door blingda »

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Kruidenrek
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2007, 14:19:25 »
hm ik vind alleen voor 16 potjes, en achterlijk duur: http://www.kooktoppers.nl/assets/s2dmain.html?http://www.kooktoppers.nl/
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2007, 14:41:43 »
hm ik vind alleen voor 16 potjes, en achterlijk duur: http://www.kooktoppers.nl/assets/s2dmain.html?http://www.kooktoppers.nl/

Hmm, je link doet het niet.

Ziet er leuk uit dat kruidending, ik zou er ook wel een willen hebben.  :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kruidenrek
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2007, 14:56:34 »
Deze bedoelde ze en die is inderdaad achterlijk duur.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Kruidenrek
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2007, 14:59:16 »
He bedankt
,,,,فلافل

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2007, 19:49:56 »
Hoi allemaal, ik had een mail gestuurd naar de fabrikant (J.K Adams) in Amerika of ze ook verzenden naar Nederland of verkooppunten hebben in Europa, dat laatste was niet het geval dus verzenden zou komen op 212 euro nog wat (*valt flauw*) dus tja, dat heb ik er dan weer net niet voor over.

Ik vind die andere voor 16 potjes erg mooi, maar vond die houten zo goed omdat er 48 potjes in kunnen en dan kun je dus bijna alle kruiden in kwijt (aangezien ik zowel Italiaanse, Indiase Indische kruiden heb enzo) samengeteld meer dan 30 denk ik, vandaar dat die me zo aansprak.

In ieder geval bedankt voor de link, mocht iemand nog een vondst hebben laat het me alstjeblieft weten!

 

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kruidenrek
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2007, 02:15:18 »
Ja, een profi-kruidenrek zou ook in onze nieuwe keuken een uitkomst zijn. Liefst ook met plaats/potjes voor buitenmaatse kruiden, zoals kardemom (die koop je toch niet als poeder...). Ongemerkt heb ik ook een grote variëteit aan kruiden verzameld, ergens richting de vijftig. Ik kruidenheks.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2007, 07:42:11 »
Ja, een profi-kruidenrek zou ook in onze nieuwe keuken een uitkomst zijn. Liefst ook met plaats/potjes voor buitenmaatse kruiden, zoals kardemom (die koop je toch niet als poeder...). Ongemerkt heb ik ook een grote variëteit aan kruiden verzameld, ergens richting de vijftig. Ik kruidenheks.

hij is inderdaad mooi ...
wij overwogen een aantal potjes met de deksel aan een plank vast te maken zodat ze eraan hangen, maar toch vanaf gezien. Zou wel minder ruimte innemen
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kruidenrek
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2007, 09:57:51 »
Ja, een profi-kruidenrek zou ook in onze nieuwe keuken een uitkomst zijn. Liefst ook met plaats/potjes voor buitenmaatse kruiden, zoals kardemom (die koop je toch niet als poeder...). Ongemerkt heb ik ook een grote variëteit aan kruiden verzameld, ergens richting de vijftig. Ik kruidenheks.

Maar daarom is zo'n rek toch helemaal niet handig? Er zijn kruiden die in grote potjes moeten, omdat ze groot zijn (laurier, kemiries, kaneel, nootmuskaat) of omdat je er veel van gebruikt (basilicum, marjolein) en andere verdwalen juist in grote potten (saffraan, gemalen dingen). En daarom zeg ik: een kruidenla, met verschillende grootten potjes waarbij de potjes in de la kunnen staan en je op de deksels schrijft wat erin zit.

(Zoals ik heb, zeg maar, ware het niet dat niet alle potjes in mijn la kunnen staan en schroefdeksels bovendien het handigst zijn voor potjes die wél kunnen staan en ik er daar ook nog te weinig van heb, nu ik erover nadenk moeten het vierkante potjes met schroefdeksel zijn, maar waar je die nou weer in grote hoeveelheid (en het liefst dus verschillend formaat) vandaan haalt weet ik ook niet...)
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.627
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kruidenrek
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2007, 10:16:24 »
Ja, een profi-kruidenrek zou ook in onze nieuwe keuken een uitkomst zijn. Liefst ook met plaats/potjes voor buitenmaatse kruiden, zoals kardemom (die koop je toch niet als poeder...). Ongemerkt heb ik ook een grote variëteit aan kruiden verzameld, ergens richting de vijftig. Ik kruidenheks.

Maar daarom is zo'n rek toch helemaal niet handig? Er zijn kruiden die in grote potjes moeten, omdat ze groot zijn (laurier, kemiries, kaneel, nootmuskaat) of omdat je er veel van gebruikt (basilicum, marjolein) en andere verdwalen juist in grote potten (saffraan, gemalen dingen). En daarom zeg ik: een kruidenla, met verschillende grootten potjes waarbij de potjes in de la kunnen staan en je op de deksels schrijft wat erin zit.
Dat is ook een idee  :). Na de verhuizing zal ik de mogelijkheden eens inventariseren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2007, 12:10:16 »
ik heb dit soort dingen van de ikea, een stel van die laatjes onder planken en twee van die kastjes. Daar kan ik alles wel in kwijt (maar zoek me soms wel een ongeluk, in welk laatje ligt dat ene potje toch?)

Het idee van Maartje is ook wel een goede. Alleen heb ik geen la waar dat zou kunnen, ik heb 2 lades in de keuken en die zijn al in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2007, 12:10:37 door Nevyn »

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Kruidenrek
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2007, 22:24:49 »
Ik had vroeger een hele ondiepe (diepte van een potje) kruidenkast van anderhalve meter bij een meter. Best leuk. Maar niet handig in mn nieuwe keuken. Nu staan de veel gebruikte kruiden in een hangend houtencdkastje van Xenos (horizontaal) en de weinig gebruikte staan achter. Veel plek in dat Xenos ding.
,,,,فلافل

mjets

Re:Kruidenrek
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2007, 00:16:23 »
Hoi allemaal, ik had een mail gestuurd naar de fabrikant (J.K Adams) in Amerika of ze ook verzenden naar Nederland of verkooppunten hebben in Europa, dat laatste was niet het geval dus verzenden zou komen op 212 euro nog wat (*valt flauw*) dus tja, dat heb ik er dan weer net niet voor over.

Ik vind die andere voor 16 potjes erg mooi, maar vond die houten zo goed omdat er 48 potjes in kunnen en dan kun je dus bijna alle kruiden in kwijt (aangezien ik zowel Italiaanse, Indiase Indische kruiden heb enzo) samengeteld meer dan 30 denk ik, vandaar dat die me zo aansprak.

In ieder geval bedankt voor de link, mocht iemand nog een vondst hebben laat het me alstjeblieft weten!

Hier heb je natuurlijk al lang  ::) aan gedacht maar: Ken je niemand die handig is of een hobby zoekt. Het lijkt me voor een doorgewinterde doe-het-zelvert best goed te doen. Potjes bij de Xenos, 4 langwerpige plankjes (laten) zagen en daar gaten in (laten) boren. Twee vierkante plankjes voor boven en onder (laten) zagen... lijmen, schroeven, verven. Kan je wel zelf bepalen hoe hoog je de toren wilt (naar gelang je kruidenverzameling).  :hammer:
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2007, 16:46:23 door mjets »

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2007, 15:54:06 »
En als je geen handige mensen in je kennissenkring hebt, kun je ook bij een houtzagerij vragen of ze het voor je op maat willen zagen. Dan hoef je zelf alleen nog te lijmen/timmeren :)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2007, 01:15:47 »
ik heb er een gescoord! Van hout en voor 16 potjes, wel weinig potjes maar wel hele grote. Via marktplaats voor 10 euro!

Ik zie nu ook een extra op marktplaats staan onder de titel "Zeer mooie kruidenmolen van Küchenprofi met 16 verschillende kruiden. Helemaal nieuw!" die is van metaal en wordt verkocht voor 40 euro, mocht iemand er nog een zoeken, en ik zag ook nog een van 20 euro ook van hout op marktplaats.

Bedankt voor de input!

Linda

Re:Kruidenrek
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2007, 22:30:06 »
Niet helemaal een t soort kruidenrek wat jij bedoelt, maar misschien een tip voor anderen.
Mijn moeder heeft onder haar keukenkastjes een soort plankje hangen met een opstaand randje en zo diep dat er de meeste kruidenpotjes oppassen.  Daar hangt dus zeker 2 meter kruidenpotjes. ;)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruidenrek
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2007, 21:25:32 »
Ik heb ook een kruidenla maar daar past ook niet alles in. Dus op de bakjes met potjes zijn nog een onbekend aantal zakjes met kruiden gestapeld waarvan ik te lui ben om ze uit de zakjes in een potje te doen, omdat ik geen goed potje voor die zakjes heb.

Gevolg: ik kan nu diverse curry achtige kruiden niet zo goed uit elkaar houden en doe dus maar wat met Aziatisch koken...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kruidenrek
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2007, 21:59:24 »
In de binnenkant van een deur van een keukenkastje, zie je ook wel eens smalle plankjes, met een chromen stangetje of iets ervoor. Mijn kruidenpotjes liggen in een kunsstof mandje. Dat pak ik als ik ga koken. Allemaal door elkaar...zoals alles hier als ik niet uitkijk. Nu gebruik ik niet zoveel soorten. Ik koop geen dingen die ik zeer zelden gebruik. Dan verzin ik wel een alternatief.
Er staat ook een en ander in de tuin, he.
Ik vraag mij af: zou het kwaad kunnen je kruiden in zo'n kunststof kastje te bewaren voor schroeven en moertjes en zo, of iets dergelijkes? Ik heb er eentje die amper kiert.
Ik heb ook wel eens tig jaar geleden een plankje gezien, waar de schroefdeksels aan vastgelijmd waren. De potjes hingen dus en je moest de potjes losschroeven en niet de dekseltjes.
Je zou de dekseltjes dus aan de onderkant van je keukenkastjes vast kunnen lijmen. Maar ik geloof dat dat nu typisch iets is wat ik doe. Want die dekseltjes er weer af...ooit...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2007, 22:05:18 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kruidenrek
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2007, 22:30:38 »
Ik vraag mij af: zou het kwaad kunnen je kruiden in zo'n kunststof kastje te bewaren voor schroeven en moertjes en zo, of iets dergelijkes? Ik heb er eentje die amper kiert.

Kunststoffen kunnen behoorlijke hoeveelheden giftige stoffen (o.a. zware metalen) afgeven.  Het is dan ook niet raadzaam om voedingswaren te bewaren in kunststof dat er niet speciaal voor bedoeld is.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kruidenrek
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2007, 10:02:28 »
Ik heb ook wel eens tig jaar geleden een plankje gezien, waar de schroefdeksels aan vastgelijmd waren. De potjes hingen dus en je moest de potjes losschroeven en niet de dekseltjes.
Je zou de dekseltjes dus aan de onderkant van je keukenkastjes vast kunnen lijmen. Maar ik geloof dat dat nu typisch iets is wat ik doe. Want die dekseltjes er weer af...ooit...

Jamie Oliver had dat ook in één van z'n tv-series.
This is between me and the vegetable!