Vegatopia Forum

Franse hapjes?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Glutonavis

Franse hapjes?
« Gepost op: 02 juni 2007, 10:29:23 »
Hoi!
Ik ben uitgenodigd voor een Franse barbeque (barbe-au-cul  :P) en de bedoeling is dan dat ik zelf ook iets Fransigs meeneem, maar ik vind het moeilijk te bedenken wat ik eens kan maken dat ook een treinreis van 1,5 uur overleefd zonder koeltas.
Hebben jullie nog ideeën? Merci d'avance!~ ;)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Franse hapjes?
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2007, 11:18:50 »
aardappels is aluminiumfolie en dan op de kolen leggen, daarna wat boursin erover.

iets met bladerdeeg (of ander deeg) en kaas, bv camembert of geitenkaas... maar dat zal dan wel in de oven moeten en niet op de barbecue. erg lekker om er daarna iets van bosbessensaus/jam overheen te doen.

tofu of andere blokjes marineren in een mosterddressing en er dan spiesjes van maken.

champignons a l'escargot: met heel veel kruidenboter en knoflook onder de grill zetten om te gratineren.


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Franse hapjes?
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2007, 13:42:46 »
Pesto portobello
Vul de binnenkant van een grote portobello-paddestoel met kant en klare of zelfgemaakte basilicum-pesto. Wikkel de paddestoel in alumiumfolie, maar laat de bovenkant een beetje open, zodat het vocht kan verdampen. Laat een minuut of 10 tot 20 op de barbecue.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Franse hapjes?
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2007, 18:49:04 »
Pesto portobello

pistou dan toch wel  :P

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Franse hapjes?
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2007, 19:44:33 »
jajaja.
Ook lekker: portabello gevuld met zwarte-olijven pesto/pistou
,,,,فلافل

Glutonavis

Re:Franse hapjes?
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2007, 15:32:42 »
Yum, ik krijg er helemaal zin in  :D Bedankt voor de lekkere suggesties!
Eigenlijk bedoelde ik niet persé iets voor op de barbecue, maar meer gewoon iets te eten wat ik thuis in Leeuwarden al zou kunnen maken, en dan naar Groningen zou kunnen vervoeren, weten jullie daar ook iets mee? Of vraag ik nu teveel?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Franse hapjes?
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2007, 15:47:17 »
Yum, ik krijg er helemaal zin in  :D Bedankt voor de lekkere suggesties!
Eigenlijk bedoelde ik niet persé iets voor op de barbecue, maar meer gewoon iets te eten wat ik thuis in Leeuwarden al zou kunnen maken, en dan naar Groningen zou kunnen vervoeren, weten jullie daar ook iets mee? Of vraag ik nu teveel?
Anderhalf uur treinreis tussen Leeuwarden en Groningen? Wat is er gebeurd met het boemeltje dat er slechts 50 minuten over doet?  ;)

Hoe uitgebreid, creatief, gekocht of Frans moet het zijn? In geval van nood kun je bij de Konmar (of hoe heettie tegenwoordig) achter het station vin, pain en boursin kopen voor je in het boemeltje springt. Aardappels met boursin klinkt ook goed. Of een pan Franse uiensoep, goed verpakt meenemen en daar opwarmen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Franse hapjes?
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2007, 16:23:13 »
Yum, ik krijg er helemaal zin in  :D Bedankt voor de lekkere suggesties!
Eigenlijk bedoelde ik niet persé iets voor op de barbecue, maar meer gewoon iets te eten wat ik thuis in Leeuwarden al zou kunnen maken, en dan naar Groningen zou kunnen vervoeren, weten jullie daar ook iets mee? Of vraag ik nu teveel?
Anderhalf uur treinreis tussen Leeuwarden en Groningen? Wat is er gebeurd met het boemeltje dat er slechts 50 minuten over doet?  ;)


Met 20 minuten voortransport en 20 minuten natransport zit je al op anderhalf uur.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Franse hapjes?
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2007, 18:31:33 »
Yum, ik krijg er helemaal zin in  :D Bedankt voor de lekkere suggesties!
Eigenlijk bedoelde ik niet persé iets voor op de barbecue, maar meer gewoon iets te eten wat ik thuis in Leeuwarden al zou kunnen maken, en dan naar Groningen zou kunnen vervoeren, weten jullie daar ook iets mee? Of vraag ik nu teveel?

Salade met haricot verts en zwarte olijven dressing
Vegetarische salade nicoise
Spinazie quiche met walnoten
Crepes gevuld met ratatouille
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Franse hapjes?
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2007, 22:25:53 »
je kunt paprika's of courgettes vullen met ratatouille

pasteitjes met champignon/rozemarijn ragout

Glutonavis

Re:Franse hapjes?
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2007, 22:59:31 »
Jullie zijn geweldig! Mijn dank is groot!  :cheer:
En inderdaad, eigenlijk is het niet in Groningen, maar in omstreken en om bij het boemeltje te komen heb ik ook even tijd nodig... Plus nog 10 minuten overdrijven, zit je makkelijk op 1,5 uur

Eelco, wat ben je op de hoogte! Woon je in de buurt of zo? Ik heb altijd gedacht dat je uit Vlaanderen kwam...
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2007, 23:01:29 door Glutonavis »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Franse hapjes?
« Reactie #11 Gepost op: 05 juni 2007, 00:37:03 »
Je had het over een treinreis van anderhalf uur  :P

En ja, oorspronkelijk kom ik uit Leeuwarden - mijn ouders wonen in de wijk Aldlân. Eelco is volgens mij ook een typisch Friese voornaam. Ik ben echter via Enschede nogal oostelijk in Hannover/Hildesheim terecht gekomen.

En, wat voor Franse hapjes worden het?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Franse hapjes?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2007, 16:10:28 »
voor echt op de bbq aubergine roosteren met plakjes geitenkaas er tussen.. eerst de aubergine roosteren en dan de plakjes geitenkaas er nog even tussen smelten
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Glutonavis

Re:Franse hapjes?
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2007, 16:46:56 »
@Eelco: Helemaal vergeten te antwoorden... sorry!
Ja oké, treinreis, hele reis, wist niet dat je zo kritisch was :P
Ik ben een kersverse importFries dus ik ken de plaatselijke naamgeefcultuur nog niet zo goed, maar nu je het zegt... Leuk, 't Aldlân ken ik wel een beetje, want de NHL zit daar nu.
Mijn keuze is een beetje standaard, maar denk ik wel succesvol: quiche.
Volgens mij is dat echt zo'n gerecht dat iedereen wel lekker vindt. Ook handig omdat er een stel vlees-extremisten komt en als ik het vegagerecht verpak ik quiche accepteren ze het denk ik makkelijker  ;)

@lijntje: Klinkt geweldig!  :D Ga ik zeker proberen
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 16:49:53 door Glutonavis »