Vegatopia Forum

Olie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Olie
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2007, 11:15:06 »
Zitten in oliën niet juist dingen die je nodig hebt??

Vetten/oliën heb je nodig voor een gezonde voedingsbalans. Bijvoorbeeld patat gebakken in (verse) zonnebloemolie is prima, het is de mayonaise die het fout maakt.

Overigens zit bijvoorbeeld in ketchup (afgezien van de suiker) een stof die alleen in tomaten vrijkomt als ze verhit zijn. Die stof is goed voor je darmen geloof ik. Dus bewerkt is niet per definitie fout.

Ik ga voor het adagio: met mate is niets slecht voor je, behalve roken :rasta:. Vrij vertaald van Hillary Clinton die het hele Congres met die opmerking stil kreeg tijdens de Health Care presentatie.

Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Olie
« Reactie #21 Gepost op: 05 juni 2007, 14:03:45 »
O god, je hebt toch niet dat http://www.fatfree.com/ ontdekt? ::) Vond ik wel zo idioot, zo'n vrouwtje dat je dan in water wil laten aanfruiten omdat dat dus een beetje olie spaart.

Ik ken iemand die van de dietist moest bakken en braden in sevenup-light.
,,,,فلافل

sammie

Re:Olie
« Reactie #22 Gepost op: 05 juni 2007, 14:37:15 »
Ik ken iemand die van de dietist moest bakken en braden in sevenup-light.
Citaat

Weet je ook wat de gedachte daarachter was?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #23 Gepost op: 06 juni 2007, 09:07:38 »
Bijvoorbeeld patat gebakken in (verse) zonnebloemolie is prima

Bakken in zonnebloemolie is nooit prima, zonnebloemolie verandert teveel van structuur bij verhitten.

“it's strange how life makes sense in time...”

Harry

Re:Olie
« Reactie #24 Gepost op: 06 juni 2007, 09:12:11 »
Arachideolie  is de beste optie om in te frituren.

Gwennepen

Re:Olie
« Reactie #25 Gepost op: 06 juni 2007, 14:46:07 »
Mag je dat eigenlijk in de friteuse gooien of alleen maar in een pan?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #26 Gepost op: 06 juni 2007, 16:46:56 »
Zitten in oliën niet juist dingen die je nodig hebt??
Maar die kun je ook vast wel uit oliehoudende producten halen neem ik aan.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Olie
« Reactie #27 Gepost op: 06 juni 2007, 17:53:22 »
Mag je dat eigenlijk in de friteuse gooien of alleen maar in een pan?

voor zover ik weet kan dat prima.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #28 Gepost op: 06 juni 2007, 18:12:17 »
Ik heb het wel eens gedaan en de mijne leeft nog. Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom het niet zou kunnen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re:Olie
« Reactie #29 Gepost op: 06 juni 2007, 18:14:03 »
Mag je het meerdere malen verwarmen eigenlijk?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #30 Gepost op: 06 juni 2007, 18:56:00 »
Ik heb het wel eens gedaan en de mijne leeft nog. Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom het niet zou kunnen.

De friteuse zal er geen probleem met hebben.  Maar de vraag was of het gezond is om het in de friteuse te gebruiken.  Oliën in de friteuse wordt immers meermaals verhit, en bij sommige oliën ontstaan dan allerlei giftige stoffen.

Zo is standaard olijfolie uitstekend geschikt om in te bakken, maar niet geschikt voor de friteuse.

Harry

Re:Olie
« Reactie #31 Gepost op: 06 juni 2007, 21:37:59 »
Arachideolie kan juist heel goed tegen hoge temperaturen.

Gwennepen

Re:Olie
« Reactie #32 Gepost op: 06 juni 2007, 21:39:13 »
Ja, maar kan je het ook meerdere keren verhitten? Of moet je het na elke frituurbeurt weer uit de friteuse kiepen?

Harry

Re:Olie
« Reactie #33 Gepost op: 06 juni 2007, 21:43:22 »
Nou, je kunt er wel een aantal keren mee frituren dacht ik. En anders bel je Rob van de Smaakpolitie. die kan je zo vertellen of je olie kansloos is of niet. ;) Maar serieus, je kunt er zeker een keer of zes a zeven in frituren.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2007, 21:47:22 door Meneer de Uil »

Gwennepen

Re:Olie
« Reactie #34 Gepost op: 06 juni 2007, 21:47:02 »
Die Rob zit bij  www.smulweb.nl. Die denkt dat klapstuk en kip en ansjovis wel iets voor ons is. ::) Hoe moet ik die dan nog vertrouwen? :P

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Olie
« Reactie #35 Gepost op: 07 juni 2007, 10:35:18 »
Dat van die zonnebloemolie: getest bij de Keuringsdienst van Waarde door een lab --> patatje Bram Ladage was inderdaad een patatje gezond.

Overigens wokken aziaten ook vaak in zonnebloemolie. En echt wokken is vergelijkbaar met frituren.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #36 Gepost op: 07 juni 2007, 11:21:10 »
En echt wokken is vergelijkbaar met frituren.

Toch niet.

De olie die voor wokken wordt gebruikt, wordt maar éénmaal verhit.  Olie in een friteuse dient tegen herhaaldelijk verhitten bestand te zijn.

Bovendien is de temperatuur bij 'echt wokken' zo'n 220 °C terwijl dit bij (gezond) frituren niet meer dan 180 °C mag bedragen.

Men mag er dus absoluut niet van uit gaan dat oliën die geschikt zijn om te wokken ook geschikt zijn om te frituren en omgekeerd.

Daarbij moet wel gezegd worden dat de meeste mensen die denken te wokken met het materiaal dat ze gebruiken in werkelijkheid niet de temperatuur halen die nodig is om van echt wokken te spreken.  Ze zijn dan eerder aan het stoven, bakken op temperaturen minder dan 200 °C, wat dan kan gebeuren met elke olie die geschikt is om te gebruiken in de friteuse.  (Omgekeerd daarom nog niet.)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2007, 11:30:13 door Ligfietsertje »

Gargamel

Re:Olie
« Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2007, 12:03:11 »
Wokken met sesamolie werkt ook perfect! Ermee frituren lijkt me niet zo handig. Ik ken alleen het merk Royal Mail met flesjes van 125 ml. Als je er een frituurpan mee wilt vullen, ben je zo een paar tientjes kwijt.  :o