Vegatopia Forum

Olie

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Olie
« Gepost op: 28 mei 2007, 19:58:12 »
Waarom moet je van granen de volkoren variant eten, is het beter om vruchten te eten en niet vruchtensap te drinken, maar wordt dat bij vet niet aangeraden? Bv avocado, noten en zaden ipv olie?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Olie
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2007, 19:59:58 »
Waarom moet je van granen de volkoren variant eten, is het beter om vruchten te eten en niet vruchtensap te drinken, maar wordt dat bij vet niet aangeraden? Bv avocado, noten en zaden ipv olie?
Omdat je moeilijk je veganburgertje in een avocado kan bakken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2007, 20:07:32 »
Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.

En ik vroeg niet of het handig was, ik vroeg naar of het gezond was. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Olie
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2007, 20:20:09 »
Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.
O god, je hebt toch niet dat http://www.fatfree.com/ ontdekt? ::) Vond ik wel zo idioot, zo'n vrouwtje dat je dan in water wil laten aanfruiten omdat dat dus een beetje olie spaart. Dat gaat niet meer over gezondheid, tenzij je echt een enorm overgewicht hebt. En zelfs dan.

Als het over brood gaat raden ze aan om volkoren te eten, zeg je. Als het om vitamientjes binnenkrijgen gaat denken mensen dat een glaasje sap het ook wel doet. Daarom wordt fruit aangeraden.

Maar mensen gebruiken geen olie om in te bakken of in hun dressings omdat ze daar de juiste vetzuren mee binnenkrijgen, maar omdat het lekker is. Je gooit niet in plaats van een scheut olijfolie opeens een handje hazelnoten door je salade.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2007, 20:33:11 »
Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.
O god, je hebt toch niet dat http://www.fatfree.com/ ontdekt? ::) Vond ik wel zo idioot, zo'n vrouwtje dat je dan in water wil laten aanfruiten omdat dat dus een beetje olie spaart. Dat gaat niet meer over gezondheid, tenzij je echt een enorm overgewicht hebt. En zelfs dan.
Euh, nee, daar heb ik het niet van. En mijn vraag gaat juist over gezondheid, niet om afvallen oid.

Maar mensen gebruiken geen olie om in te bakken of in hun dressings omdat ze daar de juiste vetzuren mee binnenkrijgen, maar omdat het lekker is. Je gooit niet in plaats van een scheut olijfolie opeens een handje hazelnoten door je salade.
Maar daar heb ik het nu dus even niet over. Ik vraag me alleen af, waarom altijd zo veel mogelijk volkoren ed aangeraden wordt, maar dan wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt (olie en vetten staan toch in de schijf van vijf/vier/hoe die tegenwoordig ook heet?). Los van of het lekker of handig is.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Olie
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2007, 20:59:53 »
wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt
Geraffineerds? O jemig jij zit echt in de geitenwollensokkenhoek :P

Citaat
(olie en vetten staan toch in de schijf van vijf/vier/hoe die tegenwoordig ook heet?).
Ja. Volgens mij zeggen ze dat het verstandig is zo min mogelijk te gebruiken en dan liever onverzadigd dan verzadigd.

Maar kom op zeg, dat scheutje olie om je uien in te fruiten, dat is niet wat ongezond is. Dat handje chips!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2007, 21:07:13 »
wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt
Geraffineerds? O jemig jij zit echt in de geitenwollensokkenhoek :P
Tuttut, weet je wel hoe veel dierenleed er aan geitenwol zit?!

Citaat
Ja. Volgens mij zeggen ze dat het verstandig is zo min mogelijk te gebruiken en dan liever onverzadigd dan verzadigd.
Maar zou het, theoretisch gezien, gezonder zijn om helemaal geen olie (maar wel natuurlijk vette producten) te eten?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Olie
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2007, 21:23:35 »
Maar zou het, theoretisch gezien,
Je bedoelt hypothetisch, in een gedachtenexperiment, als proefballonnetje? :devil:

* Christiaan wil nu graag van de fokkeschoot af.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Olie
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2007, 10:12:12 »
Fokkenschoot.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

sammie

Re:Olie
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2007, 20:00:54 »
quote]
Maar daar heb ik het nu dus even niet over. Ik vraag me alleen af, waarom altijd zo veel mogelijk volkoren ed aangeraden wordt, maar dan wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt (olie en vetten staan toch in de schijf van vijf/vier/hoe die tegenwoordig ook heet?). Los van of het lekker of handig is.

Van olijfolie weet ik dat de goedkopere vaak geraffineerd zijn. Je hebt ook extra vierge olijfolie, deze is verkregen bij eerste persing, zonder chemisch proces. De geraffineerde olie is de olie die na de eerste persing wordt verkregen door toevoeging van chemische stoffen. Veel van de olijfolie die te koop is bestaat uit zowel eerste als volgende persing. Vaak wordt niet op de fles aangegeven wat de verhoudingen zijn.

sammie

Re:Olie
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2007, 20:06:36 »
Volkorenpasta bevat zemelen van de tarwekorrel. Dit product is rijk aan voedingsvezel, vitaminen en mineralen. Voedingsvezel zijn essentieel voor een evenwichtige voeding en helpen heel wat zogenaamde 'welvaartsziektes' als hart- en vaatziektes voorkomen. Bovendien krijg je van volkorenproducten een meer 'voller' gevoel en heb je dus minder snel honger. Denk maar aan het verschil tussen het eten van wit en bruin brood.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2007, 14:06:12 »
quote]
Maar daar heb ik het nu dus even niet over. Ik vraag me alleen af, waarom altijd zo veel mogelijk volkoren ed aangeraden wordt, maar dan wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt (olie en vetten staan toch in de schijf van vijf/vier/hoe die tegenwoordig ook heet?). Los van of het lekker of handig is.

Van olijfolie weet ik dat de goedkopere vaak geraffineerd zijn. Je hebt ook extra vierge olijfolie, deze is verkregen bij eerste persing, zonder chemisch proces. De geraffineerde olie is de olie die na de eerste persing wordt verkregen door toevoeging van chemische stoffen. Veel van de olijfolie die te koop is bestaat uit zowel eerste als volgende persing. Vaak wordt niet op de fles aangegeven wat de verhoudingen zijn.

Ik bedoelde bewerkt, en dat is alle olie, of het nou van de eerste persing is of niet.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2007, 14:28:57 »
Waarom moet je van granen de volkoren variant eten, ...

Je 'moet' dat niet, maar het is wel gezond omdat het meer verschillende stoffen bevat (o.a. meer vezels) en daarom gezonder is.  Maar volkoren betekend nog niet onbewerkt.  Volkorenbrood, volkorenpasta, ... groeit nu eenmaal niet aan bomen.  Wij eten bijna allemaal producten die wel zijn gebakken, gemaald, gezeefd, gesneden, ... of op een andere manier bewerkt zijn.


... is het beter om vruchten te eten en niet vruchtensap te drinken ...

Dat wordt beweerd maar onlangs heb ik weer iets anders vernomen.  En ik ben geneigd om te geloven dat het verschil tussen een vers fruit of het vers geperst sap van datzelfde fruit bijna even gezond is en het grootste verschil hem in de hoeveelheden vezels zit.  Je moet een appel natuurlijk niet vergelijken met het mierenzoete heldere drankje dat de meeste mensen kennen als appelsap.

maar wordt dat bij vet niet aangeraden?

Hoewel variatie heel belangrijk is en bepaalde voedingsstoffen beter opgenomen worden in combinatie met anderen (of net slechter opgenomen worden) is een lichaam niet zo 'slim' dat het een stof beoordeeld op zijn 'graad van bewerking'.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2007, 14:31:40 »
Van olijfolie weet ik dat de goedkopere vaak geraffineerd zijn. Je hebt ook extra vierge olijfolie, deze is verkregen bij eerste persing, zonder chemisch proces. De geraffineerde olie is de olie die na de eerste persing wordt verkregen door toevoeging van chemische stoffen. Veel van de olijfolie die te koop is bestaat uit zowel eerste als volgende persing. Vaak wordt niet op de fles aangegeven wat de verhoudingen zijn.

Het zal je in België erg veel moeite kosten om in een winkel olijfolie te vinden die niet van eerste persing afkomstig is en volgens mij is het in Nederland niet anders.

De goedkopere oliën worden zo goed als enkel gebruikt in de (voedings)-industrie.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2007, 21:40:43 »
Je 'moet' dat niet, maar het is wel gezond
Dat snap ik wel hoor. ;)
 
omdat het meer verschillende stoffen bevat (o.a. meer vezels) en daarom gezonder is.  Maar volkoren betekend nog niet onbewerkt.  Volkorenbrood, volkorenpasta, ... groeit nu eenmaal niet aan bomen.  Wij eten bijna allemaal producten die wel zijn gebakken, gemaald, gezeefd, gesneden, ... of op een andere manier bewerkt zijn.
Toen ik de reactie van Sammie las, besefte ik ook al dat ik dat niet goed geformuleerd had. Geen goede vergelijking. En 'bewerkt' klopt ook al niet: het hele product (hele vrucht, hele graankorrel, etc).


Hoewel variatie heel belangrijk is en bepaalde voedingsstoffen beter opgenomen worden in combinatie met anderen (of net slechter opgenomen worden) is een lichaam niet zo 'slim' dat het een stof beoordeeld op zijn 'graad van bewerking'.
Dat snap ik. Maar zou het niet logischer zijn om toch het 'hele' product te eten omdat je dan ook alle andere gezonde stoffen die daar in zitten binnenkrijgt, zodat je eten maar nutrient-dense is?* Maar hmm, die kunt je natuurlijk ook op een andere manier krijgen.

*Misschien moet ik het hier maar bij laten, want ik kan volgens mij niet echt uitleggen wat ik bedoel.  ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

sammie

Re:Olie
« Reactie #15 Gepost op: 02 juni 2007, 22:46:02 »

Het zal je in België erg veel moeite kosten om in een winkel olijfolie te vinden die niet van eerste persing afkomstig is en volgens mij is het in Nederland niet anders.

De goedkopere oliën worden zo goed als enkel gebruikt in de (voedings)-industrie.

Daar kunnen ze in Nederland dan nog wat van leren  :). Helaas worden hier nog redelijk veel (gedeeltelijk) geraffineerde olien verkocht. Zo zijn onder andere een aantal van de olijfolien van het AH huismerk, bertolli, lidl en aldi niet 100% eerste persing

brenda_lelie

Re:Olie
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2007, 22:50:29 »
Ik heb ook wel gehoord dat het onzin is dat ze erop zetten dat het van eerste persing is omdat je helemaal geen tweede persing kan kopen (in Nederland). Ik heb ook nog nooit een fles gezien waar het NIET opstond volgens mij.

sammie

Re:Olie
« Reactie #17 Gepost op: 02 juni 2007, 23:00:18 »
Als je naar onderstaande site gaat en de 7e, 8e en 9e olijfolie bekijkt, staat erbij dat er onder andere geraffineerde olie inzit.

http://www.albert.nl/process?search_parameter=olijfolie&catalog=AH&action=albert_noscript.modules.build

Waarom zouden ze dat erbij zetten, als het niet zo is ??? Is niet echt aantrekkelijk om het er op te zetten.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2007, 08:37:02 door Sander »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Olie
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2007, 16:33:38 »
Over de vraag waarom je hypothetisch olie wel kunt laten staan:
minstens twee vitamines zijn vetoplosbaar, A en D. Dit is belangrijk voor de opname door het lichaam van deze vitamines. Als je geen vet gebruikt wordt de opnamecapaciteit drastisch minder.  
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Olie
« Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2007, 16:59:46 »
Ok, nog een keer: ik zeg dus niet geen vette/oliehoudende producten, ik zeg alleen geen olie.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call