Vegatopia Forum

Producten mee op reis! Welke..?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Noortje

Producten mee op reis! Welke..?
« Gepost op: 27 mei 2007, 14:37:37 »

Ik ga over een paar weken op vakantie naar zuid spanje en nood-afrika. en nou vroeg ik me af of er nog vegetarische vleesvervangers zijn die ik mee kan nemen (in de bus) en waar ik niet bang voor hoef te zijn dat ze gaan bederven! producten zoals bijv. quorn kunnen natuurlijk niet mee in mn koelboxje  :'( en het lijkt me ook niet slim om weken op alleen groete en fruit te leven  ;)

well let me know  :D

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2007, 14:50:50 »

Ik ga over een paar weken op vakantie naar zuid spanje en nood-afrika. en nou vroeg ik me af of er nog vegetarische vleesvervangers zijn die ik mee kan nemen (in de bus) en waar ik niet bang voor hoef te zijn dat ze gaan bederven! producten zoals bijv. quorn kunnen natuurlijk niet mee in mn koelboxje  :'( en het lijkt me ook niet slim om weken op alleen groete en fruit te leven  ;)

well let me know  :D

- Sojabrokken zijn gedroogd en die zijn dus goed houdbaar. Niet ieders favoriete eten, maar wel praktisch. Je weekt ze terplekke en dan bak je ze mee in een tomatensaus of aziatische roerbak. Je hebt fijne en grove. De fijne zijn goed als een soort 'gehakt' de 'grove' echt grote, daar kun je sate van maken. Te koop bij toko en Natuurwinkel.

- Seitan: daar zijn in de natuurwinkel glazen potten (wel de kleine potten nemen) van en die zijn houdbaar (je moet dus niet die uit de koeling nemen). Zwaar, maar ik neem aan dat je bedoelt met bus dat je zelf een bus hebt waar je mee rondtourt en op campings staat, dus dan heb je wel wat plek. Bij voorkeur eet je reisgenoot daar ook van mee, want 1 kleine pot eet je niet in je eentje op, en eenmaal open in de hitte zou ik het wel meteen op eten. Seitanrecepten kun je wel googlen, maar het is lekker met paprika en courgette en ananas en rijst en wat chilisaus.

- Vetara heeft ook nog worstjes en een soort gehaktballen in pot, ook weer in de natuurwinkel. Ziet er niet echt geweldig uit, maar voor de afwisseling wellicht best okee en die worstjes kunnen weer makkelijk op de barbeque.

- Er is ook burgermix te krijgen bij de Natuurwinkel maar dat lijkt me nogal bewerkelijk om op de camping daar een burger van te staan maken, als je in een huisje zit is dat wel weer ideaal.

- Quinoa is een graan met veel eiwit waar je ongeveer hetzelfde mee kan doen als couscous. Ook weer te koop in de natuurwinkel.

- Kikkererwten en linzen hebben ook veel eiwit, dus daar zou ik ook wat van meenemen.

- Ter plekke kun je natuurlijk kaas en yoghurt en eieren kopen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2007, 14:56:48 »
Oh en
dit
en dit dit zijn wellicht nog draden waar je iets aan hebt en hier is nog een interessant stukje over kampeerkoken door Maartje.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2007, 14:57:03 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2007, 15:11:05 »
Ik neem meestal zelf in ieder geval sojabrokken mee en verder tartex, omdat je daar van die handige kleine verpakkingen van hebt.
Die seitan die Selly noemt is ook wel een goed idee maar misschien is het handiger om dan die blikjes van de Toko mee te nemen, die zijn kleiner (Mock Duck enzo, ziet er heel eng uit maar je kunt er met wat kruiden nog best wat leuks van fabriceren).

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2007, 15:25:33 »
Die seitan die Selly noemt is ook wel een goed idee maar misschien is het handiger om dan die blikjes van de Toko mee te nemen, die zijn kleiner (Mock Duck enzo

Oh ja da's slim!
En je hebt bij toko's ook wel van die gedroogde dingen, gedroogde tofu enzo.
,,,,فلافل

Macka

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2007, 16:11:31 »
Ze hebben daar vast wel eieren (als je die eet) en noten, toch? In het ergste geval ga je zo af en toe naar de lokale markt om een zakje noten te halen. En hoe lang ga je eigenlijk?
En natuurlijk: veel plezier!

Noortje

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2007, 16:19:27 »
bedankt voor de reacties, ik ga dinsdag meteen naar de toko en natuurwinkel en kijken of ik iets in dit "gat" kan vinden.  ;D

ik ga trouwens zo'n 4 weken en met de bus bedoel ik 'n touringcar  :-\ we hebben namelijk iets te laat geboekt en de vliegtickets zijn wel erg duur op t laatste moment.

eieren eet ik eigenlijk niet en noten.. jah vind ik toch n beetje te calorierijk, dus veel kan je daar niet van hebben.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2007, 16:27:55 »
Oh! Maar zit je dan in een appartement en kun je wel zelf koken? Maar dan heb je ook een koelkast! Dat scheelt. Of heb je een hotelkamer? Maar dan eet je toch in resto's? Daar is toch wel genoeg te krijgen voor een vakantie, zeker als je nog af en toe een yoghurtje bij koopt? Meestal is het eten, zeker in Noord-Afrika, niet megacalorierijk dus dan kun je best wat noten eten of je eet na terugkomst weer wat magerder of je laat iets anders calorierijks staan.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2007, 16:30:04 door Selly »
,,,,فلافل

Noortje

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2007, 16:43:16 »
tijdens de vakantie hebben we inderdaad wel een koelkastje, maar ik ben er al eerder geweest en weet dus uit ervaring dat er gewoon een heel beperkt assortiment is aan voedsel dat ik mag hebben (ben ook lactose-intolerant). en t lijkt ook wel of ze daar nog nooit gehoort hebben van "mager" eten, want het voedsel in de meeste mediteriaanse landen is erg calorierijk (naar mijn ervaring).

Gargamel

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2007, 20:54:04 »
Als je sojabrokken eerst 20 minuten kookt in groentebouillon (tablet) kun je ze daarna makkelijk, en lekker(!) verwerken tot een pastasaus. Seitan gebruik ik om goulash of hachee mee te maken.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2007, 21:13:44 »
Als je sojabrokken eerst 20 minuten kookt in groentebouillon (tablet) kun je ze daarna makkelijk, en lekker(!) verwerken tot een pastasaus. Seitan gebruik ik om goulash of hachee mee te maken.

sojabrokken wel even thuis proeven voordat je ze meesleept, ze zijn wel apart, vind ik ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2007, 22:48:34 »
Volgens mij is het geheim dat je nadat je ze gekookt hebt in de boullion, een beetje marineren met iets zoetigs of verwerken in een gerecht waar iets zoetigs inzit. Laatst had ik het in een gerecht waar ananas en alle ananassap uit dat blikje inzat en dat was heerlijk.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2007, 22:57:30 »
Volgens mij is het geheim dat je nadat je ze gekookt hebt in de boullion, een beetje marineren met iets zoetigs of verwerken in een gerecht waar iets zoetigs inzit. Laatst had ik het in een gerecht waar ananas en alle ananassap uit dat blikje inzat en dat was heerlijk.

Ik vond ook de structuur (of het gebrek daaraan) niet zo lekker denk ik. Voor de liefhebber in Delft heb ik dus nog wel wat liggen ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2007, 23:50:02 »
Shoarma van sojabrokken is echt geniaal vind ik, dat is eigenlijk bijna het enige wat ik ermee maak. Verder weleens door de soep ofzo, ook lekker.
Er zijn trouwens vele soorten te krijgen en ook de textuur kan varieren. Dus als je 1 soort hebt geprobeerd zegt dat nog niks!

Die van de Natuurwinkel vind ik persoonlijk het minste, maar als je bij de toko koopt moet je wel even kijken of het GMO vrij is (als dat je iets uitmaakt natuurlijk).


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2007, 00:09:08 »
Shoarma van sojabrokken is echt geniaal vind ik, dat is eigenlijk bijna het enige wat ik ermee maak. Verder weleens door de soep ofzo, ook lekker.
Er zijn trouwens vele soorten te krijgen en ook de textuur kan varieren. Dus als je 1 soort hebt geprobeerd zegt dat nog niks!

Die van de Natuurwinkel vind ik persoonlijk het minste, maar als je bij de toko koopt moet je wel even kijken of het GMO vrij is (als dat je iets uitmaakt natuurlijk).



ik had die van de natuurwinkel, maar voel nog geen behoefte aan een nieuw experiment ... Dan maar elke dag kaas ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2007, 07:48:08 »
Shoarma van sojabrokken is echt geniaal vind ik, dat is eigenlijk bijna het enige wat ik ermee maak.



Maak jij dan deze? Of heb je er misschien een ander recept voor? En mag ik dat dan hebben? :)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2007, 09:13:48 »
Nee ik maak het niet volgens een recept, ik kan wel even opschrijven wat ik doe maar ik rommel meestal maar wat dus het is niet heel precies.

Ik kook eerst de sojabrokken met wat zout, alvast wat shoarma kruiden en evt. bouillon gaar (ong. 20 minuten dus). Ik gebruik voor shoarma trouwens meestal de fijne sojabrokken, dan kun je het beter kruiden enzo.
De sojabrokken uit laten lekken en ondertussen een ui en een rode paprika in stukjes snijden. In principe is het daarna het lekkerst om de ui, paprika en sojabrokjes een tijdje te 'marineren', ik doe dan alles bij elkaar in een bak en doe daar een klein scheutje olie bij om het wat vettig te maken (zodat de kruiden goed plakken) en daarna de kruiden eroverheen en het geheel goed mengen. Meestal ben ik hiervoor te lui en begin ik dus meteen met bakken, is ook heel lekker hoor.

Voor erbij maak ik trouwens altijd knoflooksaus van naturel yofu, erg lekker en fris!
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2007, 09:14:58 door Marla »

Gwennepen

Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2007, 09:25:39 »
Dank je. :) Ga ik ook een keer maken.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2007, 10:40:09 »
Waarom zou je voeding meenemen op reis? Ook in Zuid Spanje vind je in de grote supermercado's vegaspul. Ik krijg hier weer visioenen van Ollandse busjes en caravans overvol gepropt met eten en drank.  ;D

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Producten mee op reis! Welke..?
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2007, 10:45:20 »
Die zonder wegenvignet over autostrades door België rijden en enkel stoppen op picknick-plaatsen en bij toiletten. ;D