Vooraf even de volgende informatie over mijn oude basisschool, voordat ik tot de werkelijke zaak over ga:
Mijn vroegere school geeft iedere week een nieuwsbrief uit. Nou is dat op zich niet zo bijzonder, maar onderaan die brief staat iedere week een 'Spreuk van de week'. Dat is vaak een (serieuze) spreuk die een signaal moet geven, mensen tot nadenken zet en tot beter gedrag. Redelijk positief dus. Als het goed is worden ze overgenomen uit een spreukenboekje. Omdat mijn broertje nog op die school zit, krijgen we nog iedere week die nieuwsbrief. Ik lees dat ding zelden nog, maar gelukkig maakte mijn moeder me attent op de spreuk van deze week, waar ik helemaal versteld van stond:
"Als vegetariërs zo van dieren houden, waarom eten ze dan hun eten op?"Een gevoel van díepe BELEDIGING kwam in me op, en ik werd ontzéttend kwaad.
Vérbijsterd was ik.
Ik kon me echt niet voorstellen waar ze het lef van halen om zoiets te plaatsen.
Een BASISSCHOOL nog wel, die zouden nota bene een voorbeeldfunctie moeten hebben. Op deze manier laat men blijken dat men minderwaardig over het vegetarisme denkt. En het érgste is nog, dat het zo geplaatst wordt dat het voor mensen lijkt alsof de spreuk uit waarheden bestaat. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het nog geloven ook. Terwijl het gewoon tótale onzin is, en die spreuk echt tótaal nérgens op gebaseerd is.
Allereerst wordt de conclusie getrokken dat alle vegetariërs zo van dieren houden. Alsof een vegetariër geen andere redenen voor zijn/haar levenswijze kan hebben. Verder weten wij allemaal dat er plantaardig voedsel in overvloed kan zijn, zodat mens en dier beiden genoeg te eten hebben. Door geen dieren te eten hebben we juist meer voedsel tot onze beschikking.
En natuurlijk eet een mens ook niet hetzelfde soort plantaardige voedsel als een varken (ik ga niet aan het krachtvoer (tapioca)), en een mens eet ook geen gras.
Op deze manier ziet de spreuk er nog onzinniger uit. Bovendien bestaat het grootste van de voeding van omnivoren ook uit plantaardig voedsel, en zouden zij als er iets van de spreuk zou kloppen in bijna net zo grote mate 'schuldig' zijn.
Hoe meer ik erover nadacht, hoe lachwekkender ik het vond worden en ik vraag me af of de maker van de nieuwsbrief hem zelf bedacht heeft.
Nou had ik al niet zo veel met het schoolpersoneel daar (1 vervelende ervaring omtrend vegetarisme gehad) maar dit slaat echt werkelijk alles. Gelukkig deelt mijn moeder (omnivoor) deze mening met mij en gaan we er zeker wat van zeggen. Ik ga morgen even langs daar en duidelijk maken dat ik van dit soort kleinzielige uitspraken NIET gediend ben. Ik ga eisen om verontschuldigingen en een rectificatie in de volgende nieuwsbrief, en ik ga ze even duidelijk maken hoe de vork werkelijk in de steel zit. Dat een school die een groente-fruit-campagne voert zo totaal niet meer geloofwaardig is. En ik mag hopen dat ze zulke misselijke "grappen" niet nog een keer flikken.
Heeft er iemand nog iets aan toe te voegen of wil er iemand nog reageren? Ik wil wel weten hoe andere vegetariërs hierover denken.