Vegatopia Forum

School brengt vegetarisme in diskrediet

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
School brengt vegetarisme in diskrediet
« Gepost op: 03 april 2006, 22:23:39 »
Vooraf even de volgende informatie over mijn oude basisschool, voordat ik tot de werkelijke zaak over ga:

Mijn vroegere school geeft iedere week een nieuwsbrief uit. Nou is dat op zich niet zo bijzonder, maar onderaan die brief staat iedere week een 'Spreuk van de week'. Dat is vaak een (serieuze) spreuk die een signaal moet geven, mensen tot nadenken zet en tot beter gedrag. Redelijk positief dus. Als het goed is worden ze overgenomen uit een spreukenboekje. Omdat mijn broertje nog op die school zit, krijgen we nog iedere week die nieuwsbrief. Ik lees dat ding zelden nog, maar gelukkig maakte mijn moeder me attent op de spreuk van deze week, waar ik helemaal versteld van stond:  :o :o


"Als vegetariërs zo van dieren houden, waarom eten ze dan hun eten op?"


Een gevoel van díepe BELEDIGING kwam in me op, en ik werd ontzéttend kwaad.>:( Vérbijsterd was ik. :'( Ik kon me echt niet voorstellen waar ze het lef van halen om zoiets te plaatsen.  ??? ??? Een BASISSCHOOL nog wel, die zouden nota bene een voorbeeldfunctie moeten hebben. Op deze manier laat men blijken dat men minderwaardig over het vegetarisme denkt. En het érgste is nog, dat het zo geplaatst wordt dat het voor mensen lijkt alsof de spreuk uit waarheden bestaat. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het nog geloven ook. Terwijl het gewoon tótale onzin is, en die spreuk echt tótaal nérgens op gebaseerd is. :(

Allereerst wordt de conclusie getrokken dat alle vegetariërs zo van dieren houden. Alsof een vegetariër geen andere redenen voor zijn/haar levenswijze kan hebben. Verder weten wij allemaal dat er plantaardig voedsel in overvloed kan zijn, zodat mens en dier beiden genoeg te eten hebben. Door geen dieren te eten hebben we juist meer voedsel tot onze beschikking.

En natuurlijk eet een mens ook niet hetzelfde soort plantaardige voedsel als een varken (ik ga niet aan het krachtvoer (tapioca)), en een mens eet ook geen gras. ;) Op deze manier ziet de spreuk er nog onzinniger uit. Bovendien bestaat het grootste van de voeding van omnivoren ook uit plantaardig voedsel, en zouden zij als er iets van de spreuk zou kloppen in bijna net zo grote mate 'schuldig' zijn.

Hoe meer ik erover nadacht, hoe lachwekkender ik het vond worden en ik vraag me af of de maker van de nieuwsbrief hem zelf bedacht heeft.;) Nou had ik al niet zo veel met het schoolpersoneel daar (1 vervelende ervaring omtrend vegetarisme gehad) maar dit slaat echt werkelijk alles. Gelukkig deelt mijn moeder (omnivoor) deze mening met mij en gaan we er zeker wat van zeggen. Ik ga morgen even langs daar en duidelijk maken dat ik van dit soort kleinzielige uitspraken NIET gediend ben. Ik ga eisen om verontschuldigingen en een rectificatie in de volgende nieuwsbrief, en ik ga ze even duidelijk maken hoe de vork werkelijk in de steel zit. Dat een school die een groente-fruit-campagne voert zo totaal niet meer geloofwaardig is. En ik mag hopen dat ze zulke misselijke "grappen" niet nog een keer flikken.

Heeft er iemand nog iets aan toe te voegen of wil er iemand nog reageren? Ik wil wel weten hoe andere vegetariërs hierover denken. :)

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2006, 22:33:37 »
je kan  het thema aansnijden van "de vleeseters - wereldvoedselprobeem - 1 kilo vlees was 7 kilo graan en veel water .... etc"

niet verder vertellen dat dat ook voor valess schijnt te gelden! :gossip:
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2006, 22:37:38 »
Maar wat ik bedoel, zo spreek je toch niet over mensen uit?? Dit is in feite hetzelfde als met de cartoon-affaire: ook al is het een eigen mening dan is het toch zéér beledigend. En ook niet berustend op de feiten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2006, 22:43:05 »
Het gaat niet om de feiten, het gaat om je mening, en dat je die uit! En om de vrijheid van meningsuiting. Maar dat je dan wel tegen mensen met een andere mening kan zeggen dat ze hun mond houden omdat hun mening niet de gevestigde is.

Ofzo.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2006, 23:28:19 »
Ik zou gewoon beleefd vragen om wat ruimte in de volgende nieuwsbrief om duidelijk te maken waarom je het niet eens bent met de spreuk van de week. En er dan niet te hysterisch doen over 'beledigend', 'idioot' en 'nergens op gebaseerd', maar bijvoorbeeld gewoon dat ene punt van conversie van plantaardig naar dierlijk eiwit gebruiken. Of iets dergelijks. Met boos worden bereik je niet wat je wilt bereiken. Honing werkt beter dan azijn.


Aiko

Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2006, 23:36:18 »
Precies. Met strakke zakelijkheid heb je veelal een grotere treffer dat met persoonlijke emotie.

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2006, 23:37:43 »
Het is een redelijk bekende zin, 33 hits op Google. Ik vind het verder niet beledigend, zo erg is de suggestie niet dat vegetariers van dieren houden. Grappig of zo is het ook niet, maar het zal wel zo bedoeld zijn.

Ik ben het met J@n eens dat je niet zo moet reageren zoals je hier reageert: daar bereik je denk ik alleen mee dat je vegetariers een slechte naam geeft. Als je wilt reageren, zou ik het semi-grappig doen, iets als 'Ik wil even reageren op de spreuk. Ik ben vegetarier, maar ik eet helemaal geen gras..." Dan snappen de kinderen wel dat ze die spreuk niet serieus moeten nemen.


Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2006, 23:47:24 »
Het is een redelijk bekende zin, 33 hits op Google. Ik vind het verder niet beledigend, zo erg is de suggestie niet dat vegetariers van dieren houden. Grappig of zo is het ook niet, maar het zal wel zo bedoeld zijn.
Die hits die de zin oplevert zijn vooral websites met 'onzinnige vragen die mensen bezig houden', je kent ze wel. Dat is pure humor en mag ook wel kunnen. Maar zoals het op deze manier gebruikt wordt, vind ik het niet humoristisch.

Bedankt voor de reacties. Ik zal ook niet zo verhit gaan reageren als leek in m'n bewoording, zo hard ben ik ook weer niet van aard. Ik ga het gewoon even rustig uitleggen en niet emotioneel overkomen. :)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2006, 07:37:00 »
Die hits die de zin oplevert zijn vooral websites met 'onzinnige vragen die mensen bezig houden', je kent ze wel. Dat is pure humor en mag ook wel kunnen.

Ik wil mezelf niet beschuldigen van enig gevoel voor humor, maar volgens mij is er ergens iets misggegaan bij het vertalen van de grap uit het Engels of zo, want het klopt gewoon niet. Als er nou zou staan: waarom eten ze hun eten dan NIET op, dan kon ik er nog een touw aan vastknopen. Nu begrijp ik gewoon niet waar de grap zit.

Overigens bedenk ik me nu: een grap kun je het best met een grap beantwoorden. Bedenk maar eens een vegetarische witz :)
« Laatst bewerkt op: 04 april 2006, 07:38:23 door J@n »

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2006, 11:48:13 »
Ik wil mezelf niet beschuldigen van enig gevoel voor humor, maar volgens mij is er ergens iets misggegaan bij het vertalen van de grap uit het Engels of zo, want het klopt gewoon niet. Als er nou zou staan: waarom eten ze hun eten dan NIET op, dan kon ik er nog een touw aan vastknopen. Nu begrijp ik gewoon niet waar de grap zit.

Laat ik me proberen in te leven in de bedenker van de stelling:  ;)
1. Er wordt vanuit gegaan dat (alle) dieren plantaardig voedsel eten.
2. Vegetariërs eten vooral plantaardig voedsel.
3. Een vegetariër eet dus het plantaardige voedsel op, dat eigenlijk voor het dier bedoeld is. We pakken het eten dus van de dieren af.
4. Als vegetariërs dus echt zoveel van dieren houden, kunnen ze beter gewoon dieren eten (zodat er minder dieren zijn die honger lijden). Of ze kunnen nog beter helemaal niks eten, dan bewijzen ze de andere dieren echt een dienst.

Je moet het verwijswoord 'hun' in de stelling zien als een verwijzing naar 'dieren'. Als 'hun' op 'mensen' zou slaan, zou het een heel andere stelling worden.

Als er nou zou staan: waarom eten ze hun eten dan NIET op, dan kon ik er nog een touw aan vastknopen. Nu begrijp ik gewoon niet waar de grap zit.

Ik begrijp de stelling dan juist niet. Kun je uitleggen waarom je hem dan wel snapt?

Overigens bedenk ik me nu: een grap kun je het best met een grap beantwoorden. Bedenk maar eens een vegetarische witz :)
Ja, daar dacht ik al aan. :D Weet iemand een goede grap die op vleeseters slaat, zonder dat die grap op onwaarheden berust?

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2006, 21:43:36 »
Ik vond 'm eigenlijk wel grappig...
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2006, 22:15:46 »
Als er nou zou staan: waarom eten ze hun eten dan NIET op, dan kon ik er nog een touw aan vastknopen. Nu begrijp ik gewoon niet waar de grap zit.

Ik begrijp de stelling dan juist niet. Kun je uitleggen waarom je hem dan wel snapt?


Doordat je de betekenis dan 'verengt' wordt het zelfspot en dat is in zekere zin wel lollig. Met 'als vegetariërs zoveel van dieren houden' wordt 'houden van' natuurlijk bedoeld als 'geven om', 'leuk vinden', 'lief vinden', maar uit de volgende zin blijkt dat de spreker 'houden van' alleen maar snapt als 'lekker vinden'. Hahaha. Wat is humor toch ontzettend leuk als je het probeert uit te leggen!


Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2006, 23:03:11 »
Nu snap ik hem. Die heeft wel een heel andere betekenis. Een vleeseter houdt van dieren, omdat hij het lekker vindt om ze op te eten. Zo'n uitspraak is nog wel grappig.
Maar de oorspronkelijke spreuk gaat over het plantaardig eten.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2006, 23:03:34 »
Misschien ligt het aan mij maar ik snapte deze zin niet echt meteen, en na al de andere reacties volgens mij nog steeds niet echt...

Zoals anderen al aangeven, zou ik het zakelijk en duidelijk brengen naar die school. Ik heb zelf ook altijd de neiging om emotioneel te reageren, weet niet waarom...waarschijnlijk omdat het vegetarier zijn gewoon zo belangrijk voor me is! Maar je bereikt inderdaad meer met een duidelijke, rustige, zakelijke en overtuigende actie...

Wel heel vervelend trouwens dat dit zo wordt gebracht op een plek in die nieuwsbrief die meestal een nadenkende, serieuse functie moet hebben. Ik hoop dat je succes hebt en er iets van een rectificatie kan komen. Wat je ook kan doen: is aanbieden om in alle klassen een soort van uurtje te spreken over dit onderwerp. Zodat kids meer te weten komen over wat het inhoud, dit lijkt me eigenlijk wel wat voor alles scholen!!

Laat je ons even weten hoe dit verder afloopt?
« Laatst bewerkt op: 06 april 2006, 23:05:34 door Anna »

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2006, 23:09:26 »
Hahaha, i'm sorry, ik lees m nu nog 1 keer over en snap de zin ineens, sorry weet niet waarom ik m nu pas door heb...

Weet je die zin vind ik eigenlijk niet echt erg, maar het is meer dat ze het op die plek in de nieuwsbrief hebben neergezet en dat er gewoon geen waarheid in zit....

Ik ben nog steeds voor meer uitleg over vegetarisme en veganisme op scholen, zo bereik je veel kids en kinderen zijn vaak veel puurder in dit soort zaken...volgens mij zou je met zo'n uitleg uurtje veel nieuwe vegetariers kunnen bijtellen!!  :D
« Laatst bewerkt op: 06 april 2006, 23:11:44 door Anna »

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2007, 13:46:28 »
ik vind het in ieder geval wel vreemd dat een basisschool zoiets plaatst, die zullen toch aanzienlijk vaak met kinderen te maken hebben die een ideologie/religie aanhangen die ze van huis uit bijgebracht worden. Als ze iets over moslims zouden plaatsen, of hindoestanen, ookal wordt dat als grapje bedoeld, kan ik me niet voorstellen dat dat gewaardeerd zou worden.
Ikzelf zou me niet erg beledigd voelen, maar ik vraag me toch af why?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:08:28 »
Deze draad is mij destijds ontgaan. Toch goed dat er nieuwe lezers zijn.
Ik zou zeggen dat het past in de lijst van grapjes over mensen die principes hebben. In dit kader vond iemand het heel erg grappig om het volgende te zeggen: is een vegetariër eigenlijk ook tegen een vleesetende plant.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #17 Gepost op: 07 november 2007, 12:58:09 »
ik moest hem ook echt wel 10 x lezen voordat ik het snapte, tenminste ik DENK nu dat ik hem snap... men 'beschuldigd'  vegetariers er toch van dat wij het eten van de dieren 'pikken'?

Ik ben toch beslist geen humorloos figuur, en kan tegen een grapje, maar dit is gewoon een hele slechte grap en beslist niet leuk ofzo... hoe is dit nog afgelopen eigenlijk, ben eigenlijk wel benieuwd wat voor oen die uitspraak in de nieuwsbrief heeft gezet en wat zijn motivatie hiervoor was?!

Kan je ook zeggen: als iemand zo van vlees eten houdt, waarom verzorgd ie de dieren dan zo slecht?!

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:School brengt vegetarisme in diskrediet
« Reactie #18 Gepost op: 07 november 2007, 16:21:17 »
Het is een redelijk bekende zin, 33 hits op Google. Ik vind het verder niet beledigend, zo erg is de suggestie niet dat vegetariers van dieren houden. Grappig of zo is het ook niet, maar het zal wel zo bedoeld zijn.

Zo bekijk ik het ook. Ik kan me er echt niet aan storen.

't Is vleesetershumor :-X ;D