Vegatopia Forum

Veganistische baby sterft aan ondervoeding

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #60 Gepost op: 24 mei 2007, 23:10:41 »
Bij mij ook erfelijk. Mijn vader heeft allerhande voedselallergiën (maar geeneen zo erg als ik), hooikoorts, wasmiddelallergie, kan ook niet tegen zeep en deo enzo. Mijn moeder is alleen allergisch voor insectenbeten.

In mijn vaders familie is bijna iedereen allergisch voor melk, een aantal mensen voor nog meer dingen, bij mijn moeder een aantal mensen voor insektenbeten en peniciline.
Broer en ik lijken geluk gehad te hebben, want tot nog toe heeft geen van ons ooit gereageerd op een insectenbeet, zelfs minder nog dan gewone mensen. Maargoed, ik heb wel alle allergiën die mijn vader ook heeft, en sommige daarvan beduidend erger. Als kind had mijn broer een hele erge wasmiddelallergie, hoe het nu is weten we niet, want mijn vader en ik zijn erger, dus wassen we sowieso met Neutral. Sinds dit jaar heeft ie wel hooikoorts (kreeg ik ook pas heel laat).

Volgens de allergoloog is het ook in eerste instantie een erfelijke aanleg, die zich dan ontwikkeld door je omgeving, maar niet door het ontwijken van dingen, maar júist door met potentiele allergenen in aanraking te komen. Dus bij was het misschien wel beter geweest als ik wel superhygienisch was opgegroeid.

Ooh, en wat Bambi zegt, ik word geen boer, daar word ik hartstikke ziek van.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #61 Gepost op: 25 mei 2007, 00:01:21 »
Het hygiene verhaal vind ik vooral een voorbeeld van laten we ziekte lekker eigen schuld zijn... ik ben echt niet uberhygienisch opgegroeid.

Dat maak jij er van, ik niet.  Je redenering is heel kort door de bocht en onterecht en eigenlijk vind ik het grof dat je daarmee suggereert dat ik (of anderen die hygiëne als één van de mogelijk factoren zie) de schuld in de schoenen van de zieke wil schuiven.

Ik zeg zeker niet dat overdreven hygiëne de enige mogelijk verklaring is en  evenmin dat het in alle gevallen de oorzaak is, ik weet wel zeker dat er meerderen mogelijk oorzaken zijn.

Er van uit gaan dat de overdreven hygiënische maatschappij mogelijk een rol speelt in de toename van allergieën betekend nog niet dat iemand die allergisch is, dat is door overdreven hygiëne of daar op een andere manier zelf schuld aan heeft.

(Maar dat een overdreven hygiënische opvoeding ongezond is, daar twijfel ik niet aan.)

Erfelijkheid wordt als verklaring gegeven.  Hoewel erfelijkheid ongetwijfeld een belangrijke rol speelt kan erfelijkheid niet verklaren waarom het aantal allergieën de laatste decennia zo sterk is toegenomen en dat allergieën een kwaal zijn van de 'moderne maatschappij'.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2007, 00:05:39 door Ligfietsertje »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #62 Gepost op: 25 mei 2007, 02:32:09 »
Dat maak jij er van, ik niet.
Nou ja, waarom zou je anders een algemeenheid als antwoord aandragen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #63 Gepost op: 25 mei 2007, 09:31:28 »
Zonder hygiene zouden meer kinderen astma hebben en ik heb gelezen in de wetenschapsbijlage dat de hygienetheorie ook al grondig is weerlegd.

Het gaat mij om het principe, de laatste 2500 jaar had je eerst god en toeval als je ziek wordt, en nu moet het altijd aan het gedrag liggen .... Bij longkanker en roken is daar een aanleiding toe, maar het komt op mij over als: Shit, die-en-die heeft longkanker, erg hoor, maar hij rookte en ik niet, daarom heeft hij het (en impliciet bezweer je het voor je zelf).

We hebben het elders al over de missers gehad (maagzweer, maak je niet zo druk), ik wil niet terug naar Jupiter of een andere God, maar ik hou het ten dele wel op toeval, bv genetica. Wie zegt bijvoorbeeld dat diabetes 2 een direct gevolg is van overgewicht, het kan theoretisch ook zijn dat er een oorzaak is die én gevoeliger maakt voor overgewicht én voor diabetes. Natuurlijk eten die mensen wel alles zelf op, maar echt, niemand leeft zonder zonden.

Mijn ouders waren eerder slordig, hadden elk meerdere banen en besturen en hobbies, dus zo schoon was het niet, en zodra ik kon lopen spaarde ik spinnen en slakken, dus ik heb wel genoeg bacterien gezien, anders wel via de moestuin.

Dus, ik ben het hygiene-gelul zat.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #64 Gepost op: 25 mei 2007, 10:16:00 »
Dus, ik ben het hygiene-gelul zat.

Je lijkt er aardig allergisch voor te zijn. 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #65 Gepost op: 25 mei 2007, 10:20:44 »
Dus, ik ben het hygiene-gelul zat.

Je lijkt er aardig allergisch voor te zijn. 8)


zeker, maar meer door over-exposure dan dat ik er te weinig mee in contact kom ....  ::)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Harry

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #66 Gepost op: 25 mei 2007, 11:06:38 »

Ooh, en wat Bambi zegt, ik word geen boer, daar word ik hartstikke ziek van.

Je mestcellen zouden overuren maken.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #67 Gepost op: 25 mei 2007, 11:58:33 »
Mijn ouders waren eerder slordig, hadden elk meerdere banen en besturen en hobbies, dus zo schoon was het niet, en zodra ik kon lopen spaarde ik spinnen en slakken, dus ik heb wel genoeg bacterien gezien, anders wel via de moestuin.

Sterk argument. De hypothese is daarmee wel weerlegd natuurlijk :P

Op http://www.adviesallergie.nl/hyg_hypo.html is men ook geen aanhanger van de theorie, en geeft men argumenten ertegen, zonder het meteen weerlegd te noemen. Dat de theorie onwaarschijnlijk is, zou best kunnen kloppen, maar een theorie afwijzen omdat je 'm niet fijn vindt lijkt me geen goede zaak.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #68 Gepost op: 25 mei 2007, 13:39:39 »
Voor zover ik weet is het niet direct erfelijk bepaald, maar is de kans wel groter dat je het krijgt als ouders iets hebben. En hang me er niet op vast,maar 75 procent t.o.v. 30 procent of zoiets. In ieder geval een significant hogere kans. Daarom wordt bij allergische ouders ook aangeraden te wachten met voedingsmiddelen waar een verhoogde allergiekans bestaat (melk, noten, etc.)
Ik ken dat hele hygiëneverhaal ook en dat zou bij mij wel kunnen kloppen, want mijn moeder stofte, zoog en dweilde elke dag. En dat doen wij dus niet  ;).Bij mij hebben de kinderen (nog) geen allergie ontwikkeld, dus ik kan er in mijn situatie geen uitsluitsel over geven.

Overigens is de tegenwoordig vaak genoemde koemelkallergie vaak een intolerantie, iets waar je vaak overheen groeit. En dat geldt met meer kinderallergiën.

Overigens bedenk ik me net dat hooikoorts en zonneallergie verergerd worden door (overmatig) gebruik van zuivel. Heb ik gehoord van een echtpaar op vakantie wiens zoon meedeed aan de universitaire studie en een keer in een reformhuis. Zelf natuurlijk uitgetest en bij mij werkt het. Zal niet bij iedereen werken, maar valt altijd te proberen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2007, 13:47:44 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #69 Gepost op: 25 mei 2007, 13:52:00 »
Overigens is de tegenwoordig vaak genoemde koemelkallergie vaak een intolerantie, iets waar je vaak overheen groeit. En dat geldt met meer kinderallergiën.

Volgens mij is het andersom:
Een lactose-intolerantie komt frequenter voor op latere leeftijd, en je groeit er niet over heen omdat je lichaam niet of verminderd in staat is lactase aan te maken.

Een koemelk-allergie kan bij zuigelingen voorkomen, maar kan weer verdwijnen naarmate de darmen zich ontwikkelen. De symptomen ervan althans, naarmate de koemelkeiwitten beter verteerd worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koemelkallergie
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2007, 13:55:42 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #70 Gepost op: 25 mei 2007, 15:28:11 »
Ik heb het een aantal keren gelezen in allergieinfo en de bekende kindertijdschriften (waarvan overigens 1 zwitserse). Dat het bij die kleine kinderen vaak een intolerantie is en geen allergie, juist omdat je over een allergie vaak niet heengroeit. Maar ik ben geen topexpert natuurlijk  :o.

En volgens mijn bronnen moet je wikipedia ook niet altijd geloven.
Hoor wie klopt daar kinders???

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #71 Gepost op: 25 mei 2007, 15:34:29 »


Ik vond dat Wikipedia-artikel wel voldoende aannemelijk, temeer daar ze ook niet impliceren dat de allergie zelf verdwijnt , maar dat de allergenen buiten de bloedbaan worden gehouden. Anders gezegd: de allergie verdwijnt dan (wellicht) niet, maar de symptomen ervan wel.

Verder dacht ik dat het ook algemeen bekend was dat een lactose-intolerantie juist op latere leeftijd ontstaat vanwege die afnemende lactaseproduktie. Of bedoel je een andere intolerantie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #72 Gepost op: 25 mei 2007, 15:42:02 »
Ja, je kunt een kind vegan voeden zonder dat het doodgaat, maar ik blijf bij mijn mening dat een kind dan toch snel mineralen/eiwitten en weet ik al niet meer tekort zal komen als je kijkt naar het aantal volwassen vegans dat de adh niet binnenkrijgt.

Je blijft beweren dat veganisten tekorten aan essentiële voedingsstoffen oplopen. Ik vraag me toch af waar je die onzin vandaan haalt (en ik niet alleen, gezien de eerdere reacties in deze draad). Ik ben er namelijk van overtuigd dat er meer onmivoren zijn die een tekort van het een of ander hebben dan veganisten, omdat die meestal veel bewuster omgaan met wat ze wel of niet in hun mond stoppen. Of, zoals Sander al zei: je mag best wel een mening hebben, maar laat dat dan wel een gefundeerde zijn.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #73 Gepost op: 25 mei 2007, 18:23:12 »
Overigens bedenk ik me net dat hooikoorts en zonneallergie verergerd worden door (overmatig) gebruik van zuivel.
Da's dan weer typisch, voor veel mensen met zonneallergie (niet zoals de mijne, maar andere mensen) helpt het juist als ze in de weken voordat de zon echt schijnt flink wat extra calcium nemen.

Nu zal er wel weer iets zijn met melk en calciumopname, maar echt slecht lijkt me dat in zo'n geval niet. Maar als je zonneallergie een uiting is van een aanwezige erg milde allergie voor melk, ja, dan helpt het natuurlijk als je geen zuivel neemt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #74 Gepost op: 25 mei 2007, 23:49:34 »
Mijn ouders waren eerder slordig, hadden elk meerdere banen en besturen en hobbies, dus zo schoon was het niet, en zodra ik kon lopen spaarde ik spinnen en slakken, dus ik heb wel genoeg bacterien gezien, anders wel via de moestuin.

Sterk argument. De hypothese is daarmee wel weerlegd natuurlijk :P

Op http://www.adviesallergie.nl/hyg_hypo.html is men ook geen aanhanger van de theorie, en geeft men argumenten ertegen, zonder het meteen weerlegd te noemen. Dat de theorie onwaarschijnlijk is, zou best kunnen kloppen, maar een theorie afwijzen omdat je 'm niet fijn vindt lijkt me geen goede zaak.

citaat uit het artikel:

in het kader van homeopathie:
Het actief roken, dat ongezond is, heeft er toe geleid dat nu ook passief meeroken overal wordt bestreden. Het is de vraag of dit juist is daar men ook de theorie kan volgen dat een beetje gif in de vorm van rook, juist gezond voor de mens is. Vanzelfsprekend moet het afweersysteem niet overgestimuleerd worden met teveel gif of door een  chronische infectie, want dan wordt men echt ziek

hahaha, klinkt echt gezond ja
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #75 Gepost op: 26 mei 2007, 00:10:05 »
Ik denk dat allergien komen door deels onnatuurlijke voeding en te veel slecht voedsel. Ook allemaal kunstmatige troep enzo. Door hoe wij leven krijgen we als mens afwijkingen in ons DNA en daardoor ontstaan de allergien.

Ook de deeltjes die in de lucht zitten (roken, verkeer, etc) zorgt voor hevige reacties en impact op je lichaam.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #76 Gepost op: 26 mei 2007, 08:18:00 »
Ik denk dat allergien komen door deels onnatuurlijke voeding en te veel slecht voedsel. Ook allemaal kunstmatige troep enzo. Door hoe wij leven krijgen we als mens afwijkingen in ons DNA en daardoor ontstaan de allergien.

Ook de deeltjes die in de lucht zitten (roken, verkeer, etc) zorgt voor hevige reacties en impact op je lichaam.

maar die mutaties moeten dan op spermanivo gebeuren anders verandert er niks aan je DNA wat je hele systeem kan beinvloeden volgens mij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #77 Gepost op: 26 mei 2007, 19:15:15 »
Weet je, ik verbaas me echt over dit verhaal! Ik ga er echt van uit dat je niet zomaar veganist wordt! Dit verreist een bepaalde levensvisie, ideeen, intelligentie etc. Je word toch niet zomaar even veganist. Juist dit soort mensen zouden heel goed moeten weten wat je wel en niet binnen moet krijgen om gezond te leven. Dat het anno 2007 in de westerse wereld nog mogelijk is dat nieuwe ouders niet weten dat je een baby borstvoeding of babyflesvoeding geeft vind ik echt ongelooflijk!

In Amerika heb je zoveel meer keuze in flesvoeding! Je hebt een aantal bekende merken die allemaal een variant op soja basis hebben en zo heeft een bekend merk zelfs een biologiche (koemelk) versie. Waar je hier in Nederland nog voor naar een natuurwinkel zou moeten!

Sojamelk is erg populair in Amerika. Er wordt al jaren reclame voor gemaakt op t.v. Iets dat hier in Nederland nog niet zo lang gaande is. Ook heb je zoveel meer varianten. Daar drinken/gebruiken dan ook heel veel vlees/vis eters sojamelk. Hier is het echt nog iets alternatiefs maar daar is het al veel geaccepteerder!

Verder hoorde ik ooit dat een mens de calcium uit koemelk nauwelijks kan opnemen door de dierlijke vetten die in melk zitten. Die zouden dat verhinderen. Is daar iets van waar?

Ow en Hausfrau, ik vind 6 maanden echt te jong voor koemelk! Volgens mij word er hier in Nederland aangeraden om daar mee te beginnen als kinderen 1 jaar zijn. In Amerika overigens ook! Wel gek dat Zwitserland daarvan afwijkt. Eigenlijk zou hier toch 1 gezamelijk Europees advies over moeten zijn?!!
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2007, 19:17:39 door Anna »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #78 Gepost op: 27 mei 2007, 13:48:47 »
Bij mij zijn ze niet direct met 6 maanden overgegaan naar koemelk, maar dat was meer uit gemakzucht. Als ze dan eens slecht eten... Maar je moet ze volgens de verpakking volgens mij nog 3x per dag een fles geven zo rond een jaar en dat was in dit huis toch met 1 hooguit 2 flessen wel klaar. Je moet natuurlijk wel rekenen dat ze bij mij gewoon met 7 maanden volledig meeëten (brood, fruit, warme maaltijd). Die speciale kindertoetjes vonden ze niet lekker (en ik vond ze te duur), dus gewoon volle yoghurt en vla enzo. Geeneen heeft tot nu toe een allergie, dus volgens mij gaat het best goed. En zolang ze zich in Nederland nog vooral door Nutricia laten leiden volg ik maar gewoon mijn gezonde verstand. Hier zei de kinderarts trouwens dat babies het eerste jaar geen vlees/vis nodig hebben omdat ze nog voldoende stoffen in het lichaam beschikbaar hebben.

En over die melk en zonneallergie/hooikoorts: voor de grap proberen: een paar dagen veel zuivel gebruiken en dan een paar dagen geen zuivel gebruiken. Echt, bij mij maakt het een wereld van verschil (en gezien mijn zuivelgebruik van 10 tot 25 ben ik echt niet allergisch/overgevoelig voor melk). En het was een studie van een universiteit, wat natuurlijk niets garandeerd, maar het was met mensen die ernstige zonneallergie hadden.

En voor de veganisten zonder kinderen: de meeste kinderen eten niet alles. Die van mij zou je wellicht vegan op kunnen voeden, want die eten vrijwel alles, maar de meeste kinderen die ik ken eten bijna geen groenten/fruit, proberen niks nieuws, drinken ook nog het liefste water/melk en het enige wat er makkelijk ingaat zijn chemische snoepjes. En dat zijn echt geen kinderen van ouders met een snackfobie. Die ouders koken 's avonds 'normaal'  eten en eten dat zelf op, geven niet overdreven veel snoep etc. Voor de meeste kinderen wordt het zo met zuivel/vlees al moeilijk, laat staan zonder.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #79 Gepost op: 27 mei 2007, 16:49:36 »
En voor de veganisten zonder kinderen

Een pleonasme, zou ik bijna zeggen.  :)