Zonder hygiene zouden meer kinderen astma hebben en ik heb gelezen in de wetenschapsbijlage dat de hygienetheorie ook al grondig is weerlegd.
Het gaat mij om het principe, de laatste 2500 jaar had je eerst god en toeval als je ziek wordt, en nu moet het altijd aan het gedrag liggen .... Bij longkanker en roken is daar een aanleiding toe, maar het komt op mij over als: Shit, die-en-die heeft longkanker, erg hoor, maar hij rookte en ik niet, daarom heeft hij het (en impliciet bezweer je het voor je zelf).
We hebben het elders al over de missers gehad (maagzweer, maak je niet zo druk), ik wil niet terug naar Jupiter of een andere God, maar ik hou het ten dele wel op toeval, bv genetica. Wie zegt bijvoorbeeld dat diabetes 2 een direct gevolg is van overgewicht, het kan theoretisch ook zijn dat er een oorzaak is die én gevoeliger maakt voor overgewicht én voor diabetes. Natuurlijk eten die mensen wel alles zelf op, maar echt, niemand leeft zonder zonden.
Mijn ouders waren eerder slordig, hadden elk meerdere banen en besturen en hobbies, dus zo schoon was het niet, en zodra ik kon lopen spaarde ik spinnen en slakken, dus ik heb wel genoeg bacterien gezien, anders wel via de moestuin.
Dus, ik ben het hygiene-gelul zat.