Vegatopia Forum

Veganistische baby sterft aan ondervoeding

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2007, 15:48:14 »
Dat het om een vegan stel gaat, is denk ik wel relevant. Een allesetend stel zal niet zo snel naar sojamelk en appelsap grijpen, maar naar de gewone babyvoeding. Een vegan stel zal toch sneller geneigd zijn om naar dit soort 'alternatieven' te grijpen, wat Willem ook al zei.

Sojamelk is toch erg bekend als drank in de VS? Grote sojaindustrie daar ook.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2007, 15:54:14 »
Ik denk dat koemelk beter is voor baby's dan sojamelk (maar zulke jonge baby's horen natuurlijk of borstvoeding of speciale babyvoeding te krijgen). Waarom er appelsap werd gegeven is me helemaal een raadsel. Zou dat niet veel schadelijker zijn geweest ivm bloedsuiker en diarree?
Koemelk is zoals Willem zegt, net zo slecht voor een baby als sojamelk. Formula daarentegen, of dat nou van koemelk of van sojamelk komt... *

Citaat
Dat het om een vegan stel gaat, is denk ik wel relevant. Een allesetend stel zal niet zo snel naar sojamelk en appelsap grijpen, maar naar de gewone babyvoeding. Een vegan stel zal toch sneller geneigd zijn om naar dit soort 'alternatieven' te grijpen, wat Willem ook al zei.
In Amerika staat op elk pak sojamelk dat het niet geschikt is als babyvoeding (en dat staat niet op pakken melk). Dat die mensen naar appelsap geven, geeft wel aan de ze echt totaal helemaal niets weten van baby's. Of ze nou vegan waren of niet. Als ze niet vegan waren geweest, had dat kind vast gewone melk en appelsap gekregen. Ik snap niet waarom er opeens vanuit gegaan zou worden dat ze dan wel naar babyvoeding zouden grijpen.

Waarom zou een vegan stel trouwens toch eerder geneigd zijn om naar dit soort alternatieven te grijpen?
* Ik heb trouwens een voedingsintroductieschema van een 'registered midwife' waarin sojamelk al na 12-18 maanden geintroduceerd kan worden, en koemelk pas na 2-3 jaar. Ik weet alleen niet of dit algemeen zo gezien wordt.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 15:58:31 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #22 Gepost op: 23 mei 2007, 15:54:56 »
En wat heeft een pasgeboren baby precies nog meer nodig dan moedermelk?

Op de allereerste plaats wellicht gezonde moedermelk. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat in dit specifieke geval niet voorhanden geweest kan zijn.


Dat zal bij zo veel moeders (in Amerika) het geval zijn, niet?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #23 Gepost op: 23 mei 2007, 15:56:01 »
Dat het om een vegan stel gaat, is denk ik wel relevant. Een allesetend stel zal niet zo snel naar sojamelk en appelsap grijpen, maar naar de gewone babyvoeding. Een vegan stel zal toch sneller geneigd zijn om naar dit soort 'alternatieven' te grijpen, wat Willem ook al zei.

Sojamelk is toch erg bekend als drank in de VS? Grote sojaindustrie daar ook.


Je hebt sojamelk en sojababymelk Draakje. Daar ging mijn vraag over.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #24 Gepost op: 23 mei 2007, 15:59:22 »
O, ik wist niet dat achterlijk worden en niet meer kunnen lezen een gevolg van B12 was. Hmm.

(Even wat olie op het vuur gooien:)
Nina Planck was ooit vegan (volgens haar eigen artikel!) en is vervolgens vlees en zuivel gaan verkopen (zoals Isa Chandra het poneert)  ???
Wat valt daar nog aan toe te voegen?
Ik volg je volgens mij niet.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #25 Gepost op: 23 mei 2007, 16:01:26 »
Pure sojamelk uit de supermarkt is net zo slecht als pure koemelk uit de supermarkt. De babyalternatieven zijn bewerkt en in niets vergelijkbaar met de oorspronkelijke producten. Ik snap niet waarom dit bewerkte product niet is aangeboden. Of zouden ze dat in de States niet hebben.
Dat hebben ze daar wel, en nog makkelijker voor handen dan in Nederland geloof ik.

Waarom ze dat niet aangeboden hebben, is dus precies mijn punt: die ouders spoorden niet en wisten blijkbaar geen klap van baby's en/of babybvoeding af.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2007, 16:03:23 »
Grote sojaindustrie daar ook.
Da's toch voor veevoeder?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2007, 16:06:33 »
Grote sojaindustrie daar ook.
Da's toch voor veevoeder?

deels, maar grotendeels komt daar ook uit zuid amerika geloof ik.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2007, 16:07:04 »
Grote sojaindustrie daar ook.
Da's toch voor veevoeder?
Sojamelk wordt daar meer gedronken dan in Nederland. Meen ik ergens gelezen te hebben. Ooit.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2007, 16:17:15 »
En wat heeft een pasgeboren baby precies nog meer nodig dan moedermelk?

Alleen vitamine K.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #30 Gepost op: 23 mei 2007, 16:53:21 »
Ik denk dat koemelk beter is voor baby's dan sojamelk (maar zulke jonge baby's horen natuurlijk of borstvoeding of speciale babyvoeding te krijgen). Waarom er appelsap werd gegeven is me helemaal een raadsel. Zou dat niet veel schadelijker zijn geweest ivm bloedsuiker en diarree?
Koemelk is zoals Willem zegt, net zo slecht voor een baby als sojamelk. Formula daarentegen, of dat nou van koemelk of van sojamelk komt... *

Waarom zou een vegan stel trouwens toch eerder geneigd zijn om naar dit soort alternatieven te grijpen?
* Ik heb trouwens een voedingsintroductieschema van een 'registered midwife' waarin sojamelk al na 12-18 maanden geintroduceerd kan worden, en koemelk pas na 2-3 jaar. Ik weet alleen niet of dit algemeen zo gezien wordt.

*Zoals ik al schreef is babyvoeding te prefereren, maar als je moet kiezen uit koemelk of sojamelk, denk ik dat koemelk toch iets beter is.
*Een vegan stel weet simpelweg dat er alternatieven zijn, de meeste 'gewone' eters hebben geen benul van het ruime aanbod van andere voedingsmiddelen dan wat recht voor je neus in de supermarkt staat.
*Soja en gewone koemelk mogen beiden vanaf 1 jaar gegeven worden.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #31 Gepost op: 23 mei 2007, 16:54:51 »
*Zoals ik al schreef is babyvoeding te prefereren, maar als je moet kiezen uit koemelk of sojamelk, denk ik dat koemelk toch iets beter is.
Maar waarom dan?

Citaat
*Een vegan stel weet simpelweg dat er alternatieven zijn, de meeste 'gewone' eters hebben geen benul van het ruime aanbod van andere voedingsmiddelen dan wat recht voor je neus in de supermarkt staat.
Ik zie de relevantie daarvan in deze zaak echt niet. Dan zouden 'gewone' eters dus nog eerder naar gewone koemelk grijpen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 16:55:54 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #32 Gepost op: 23 mei 2007, 17:16:42 »
Ik denk dat een koe meer op de mens lijkt dan een sojaboon. Als je geen borstvoeding kan of wil geven lijkt het me het beste dat je die melk geeft die het meest op moedermelk lijkt. In de eerste tijd iig.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 17:17:28 door Gwennepen »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #33 Gepost op: 23 mei 2007, 17:31:03 »
*Zoals ik al schreef is babyvoeding te prefereren, maar als je moet kiezen uit koemelk of sojamelk, denk ik dat koemelk toch iets beter is.
Maar waarom dan?


De sojamelk uit een blik dat speciaal voor baby's gemaakt is, is een prima product. Zelfde voedingswaarde en niet de bijkomende effecten van het hoge lactosegehalte van koemelk. Alle baby's hebben daar in meer of mindere mate last van. In het algemeen zou je zelfs kunnen stellen dat deze sojamelk daarom iets hoger scoort dan het product uit koemelk. Overigens heb je ook een zuurder product van koemelk dat ook weinig lactose bevat. Het enige probleem is dat de kosten van die zurige melk en sojamelk vrij hoog zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #34 Gepost op: 23 mei 2007, 17:43:04 »
Ik denk dat een koe meer op de mens lijkt dan een sojaboon. Als je geen borstvoeding kan of wil geven lijkt het me het beste dat je die melk geeft die het meest op moedermelk lijkt. In de eerste tijd iig.

Een kalf heeft vijf magen om die melk te verteren.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #35 Gepost op: 23 mei 2007, 17:49:53 »
Een kalf heeft vijf magen om die melk te verteren.

Een koe (en dus ook een kalf) heeft helemaal geen vijf magen om melk te kunnen verteren.  Een koe heeft enkel vijf magen om te kunnen leven op voedselarm gras (en bepaalde andere planten).

Het al dan niet goed kunnen verteren van melk heeft te maken met de aanmaak van bepaalde enzymen (en mogelijk nog andere producten), maar op zich is melk geen moeilijk verteerbaar product en zijn er zeker geen vijf magen voor nodig.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #36 Gepost op: 23 mei 2007, 17:52:09 »
Huh, da's wel een domme opmerking ja.

*waarmee ik overigens wilde aangeven wat Ligfietsertje hieronder zegt, alleen dan euh... anders. Maar ik denk dat het niet zo simpel is om te kijken of een koe meer op een mens lijkt dan op een sojaboon.*
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 17:58:34 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #37 Gepost op: 23 mei 2007, 17:56:00 »
Ik denk dat een koe meer op de mens lijkt dan een sojaboon. Als je geen borstvoeding kan of wil geven lijkt het me het beste dat je die melk geeft die het meest op moedermelk lijkt. In de eerste tijd iig.

Gras is dan ook beter voor de mens dan bessen en noten.  Want koeien lijken meer op mensen dan bessen etende en noten etende vogels en koeien eten gras, geen bessen en noten?!

 Je redenering is verkeerd.

Of sojamelk of koeienmelk nu het minst slecht is durf ik niet te zeggen, maar veel heeft te maken met de tolerantie en allergieën van een kind  een heleboel mensen kunnen helemaal geen lactose verdragen, voor deze mensen is koeienmelk dus sowieso niet goed (of men zou er de lactose moeten uithalen).  Men kan in dat veel voorkomende geval dus zeker niet zeggen dat koeienmelk sowieso beter is.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2007, 17:59:09 »
Huh, da's wel een domme opmerking ja.

Het is een zeldzaamheid, mensen die toegeven dat ze een redeneringsfout maakten.  Ik kan het erg waarderen als mensen dat wel kunnen (en doen).

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Veganistische baby sterft aan ondervoeding
« Reactie #39 Gepost op: 23 mei 2007, 19:22:57 »
Het gaat er in dit geval wel om dat de ouders vegan waren, ware het niet dat ze ook vegetarier, die-hard hamburgerfans of welk ander principe dan ook hadden kunnen hebben.

Nogmaals, had dit kind het wel overleefd op koemelk en appelsap? Of op hamburgerlimonade of wat dan ook? Als de rechter aangeeft dat dit mensen met poor judgement zijn, en dat het niet uitmaakt of ze vegan (of voor mijn part die-hard hamburger fan of wat dan ook zijn...)

In mijn stuk eronder legde ik uit waarom ik vind dat het wel ter zake doende is..
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 19:23:12 door Annemieke »