Ik denk dat koemelk beter is voor baby's dan sojamelk (maar zulke jonge baby's horen natuurlijk of borstvoeding of speciale babyvoeding te krijgen). Waarom er appelsap werd gegeven is me helemaal een raadsel. Zou dat niet veel schadelijker zijn geweest ivm bloedsuiker en diarree?
Koemelk is zoals Willem zegt, net zo slecht voor een baby als sojamelk. Formula daarentegen, of dat nou van koemelk of van sojamelk komt... *
Dat het om een vegan stel gaat, is denk ik wel relevant. Een allesetend stel zal niet zo snel naar sojamelk en appelsap grijpen, maar naar de gewone babyvoeding. Een vegan stel zal toch sneller geneigd zijn om naar dit soort 'alternatieven' te grijpen, wat Willem ook al zei.
In Amerika staat op elk pak sojamelk dat het niet geschikt is als babyvoeding (en dat staat niet op pakken melk). Dat die mensen naar appelsap geven, geeft wel aan de ze echt totaal helemaal niets weten van baby's. Of ze nou vegan waren of niet. Als ze niet vegan waren geweest, had dat kind vast gewone melk en appelsap gekregen. Ik snap niet waarom er opeens vanuit gegaan zou worden dat ze dan wel naar babyvoeding zouden grijpen.
Waarom zou een vegan stel trouwens toch eerder geneigd zijn om naar dit soort alternatieven te grijpen?
* Ik heb trouwens een voedingsintroductieschema van een 'registered midwife' waarin sojamelk al na 12-18 maanden geintroduceerd kan worden, en koemelk pas na 2-3 jaar. Ik weet alleen niet of dit algemeen zo gezien wordt.