Wel, kinderen die ondervoed zijn worden om meerdere redenen opgenomen:
1) Ze doen gewoon een ziekte op die niks ermee te maken heeft. Ondervoeding hoeft niet altijd dramatisch te zijn, gelukkig zijn menselijke lichamen adaptief. Wel worden kinderen die ondervoed zijn sneller opgenomen. Waarom? Wel, vaak komt dit voor bij sociaal moeilijker te bereiken milieu's. Probeer daar maar eens een goed plan mee op te stellen om de voeding te verbeteren. Je kan in een paar dagen intensief contact met de ouders en een kind best veel bewerkstelligen.
2) Soms wordt het gemeld dat de groeit niet meer gaat zoals hij moet gaan door een controle bij een arts, of soms merken de ouders op dat het kind niet eet zoals het moet eten. Verrassend veel kinderen hebben eetproblemen. Dan wordt er een opname gepland, voor observatie, en dan kan enkele dagen met een heel team gekeken worden wat juist het probleem is. Spijtig genoeg is dat vaak dat de situatie thuis niet echt alles is. Kinderen zijn daar heel gevoelig aan. Soms komen er ook andere afwijkingen naar boven, maar er zijn ook momenten dat je al snel ziet aankomen waar het naartoe gaat.
3) Ze zijn vatbaarder omdat ze weinig voeding krijgen. Wel, ikzelf heb de indruk dat dit niet zo echt veel voorkomt. Klinkt misschien raar, maar denk maar eens aan hoe lang sommige anorexia patiënten kunnen overleven. En ondervoeding moet niet persé zo'n proporties aannemen, meestal zijn de tekorten subtiel. Wat niet wil zeggen dat ze op lange termijn niet schadelijk zijn, versta mij niet verkeerd, maar echt acuut heb ik dat op de 2 maanden die ik in een ziekenhuis op een kinderafdeling heb gestaan niet gezien. Het was echt bijna altijd om de redenen die ik eerst aanhield.
Wou, das een lang opstel. Maar ja, het gaat mij aan het hart, ik heb enkele ouders gewoon willen slaan, maar dat helpt toch ook weer niet. -zucht- Ik kan er niet tegen dat kindjes slecht behandelt worden...