Vegatopia Forum

Wat vind je van veganisme?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #80 Gepost op: 29 februari 2008, 02:13:55 »
Ik vraag vrienden of ze hun vlees of kaas apart kunnen houden. Ook in restaurants vraag ik of de vega-gerechten bijv. zonder kaas kunnen. Of ik eet er zoveel mogelijk omheen.

Als ze het doen lijkt me het toch geen probleem? Het is denk een kwestie van even wennen om je eisen te stellen.

Citaat
Ik moet zeggen dat veganisme je voedselkeuze enorm beperkt. Vooral qua koekjes en gebak, broodbeleg, vleesvervangers.

Ik herken me daar niet in. Genoeg lekkere koekjes te vinden in de supermarkt die vegan zijn zoals bij AH de country cookies. En qua gebak vind je daar ook gewoon apfelstrudel (merk weet ik even niet uit hoofd). En anders vind je daar wel een paar pakken tarwebloem enzo en heb je binnen 30-45 minuten een hoop cupcakes klaar :) Met het juiste recept ;)
In de supermarkten als AH zijn vooral die tofu producten te vinden. Er zijn supermarkten waar ze van viana wat verkopen, maar die zitten bij mij niet in de buurt. Weet ook even de naam niet meer van die supermarkt keten.. of was dat jumbo niet...
Broodbeleg: hagelslag, pindakaas heb je toch wel in de supermarkt? En jams? Zonnatura heeft geloof ook diverse producten wat vegan was. Ik heb daar alleen de jam van, maar geloof dat ze ook een soort pate hadden ofzo.

In de natuurwinkel is nog meer te vinden.

Citaat
Steeds je eigen voorraadje eten meenemen, waar dan ook?

Nee niet perse. Het ligt ook een beetje waar ik heen ga. Maar soms als ik verwacht dat ik niets zal vinden dan neem ik wel wat mee.

Wat betreft het lastig vinden. Ik denk nog steeds dat sommige het zichzelf lastig maken. Als je veganist word en je gaat denken 'ik kan niets meer eten', etc... ja logisch dat je je dan wat treurig voelt en het niet meer ziet zitten.
Ook moet je je niet te veel aantrekken van de omgeving, want als je gaat denken van wat ze mogelijk zeggen dan gaat het fout.

Kijk ook vooral ook op fora voor veganisten voor de handige weetjes over producten in supermarkten.

Citaat
En, veganisten onder ons, zijn jullie niet paranoia af en toe? Als je iets besteld ergens waar je niet de ingredientenlijst kunt zien, je vermoedt wel dat er geen dierlijke ingredienten inzitten, maar je weet het nooit zeker. Bestel je het dan wel of niet?

Dat moet ieder voor zich bepalen. Ik probeer zoveel mogelijk zelfcontrole te houden daarover. Maar soms kan je niet anders dan uitgaan van wat je voor informatie kan krijgen/weten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #81 Gepost op: 02 maart 2008, 16:12:37 »
Ook in restaurants vraag ik of de vega-gerechten bijv. zonder kaas kunnen. Of ik eet er zoveel mogelijk omheen.
ik vond dat in het begin ook lastig, maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat als je vraagt of er iets vegetarisch zonder ei en melk gemaakt kan worden, dat het nooit een probleem is. Het is wel handig als je zelf wat ideeën aandraagt, want als je vertelt wat je allemaal niet eet blijven mensen daar vaak in hangen, terwijl als je vertelt wat je allemaal wel eet, mensen vaak zelf ook wel op ideeën komen.

Ik moet zeggen dat veganisme je voedselkeuze enorm beperkt.
In het begin vond ik dat ook, tot ik uit ging zoeken wat ik allemaal wel kon eten (zoals ik hierboven ook al zei en Draek ook zegt). Koop een paar goede kookboeken, volg een paar goede vegan blogs en leer vooral nieuwe ingrediënten kennen. Ik denk echt dat ik nog nooit zo veel verschillende producten in mijn voedingspatroon heb gehad als nu.

Vooral qua koekjes en gebak, broodbeleg, vleesvervangers.
Tja, het grootste deel van de koekjes kun je inderdaad niet eten nee. Maar in bijna elke supermarkt zijn wel koekjes zonder ei en melk te vinden, zelfs bij de Aldi. De country en de almond cookies van de AH vind ik zelf erg lekker, Punselie stroopkoekjes vind ik zo lekker dat ik ze niet meer mag kopen van mezelf omdat ze anders in twee dagen op zijn. Liga fruitkicks (behalve eentje, een van die luxe-varianten) en die rozijnenkoeken zijn ook vegan. Verder heb je nog die Peijnenburg koffieleutjes die volgens mij vegan zijn, van die appelkoeken van dat merk in die lange verpakking waar je ook chocolate chip cookies van hebt en nog veel meer. Je kunt inderdaad niet alle koekjes eten die er in de winkel te vinden zijn, maar ik vind het zelf niet zo'n probleem. Sinds ik trouwens zelf koekjes ben gaan bakken koop ik ze trouwens nauwelijks meer - die verbleken namelijk in lekkerheid bij zelfgebakken koekjes. :) Maar dan moet je het natuurlijk wel leuk vinden om te doen.

Steeds je eigen voorraadje eten meenemen, waar dan ook?
Waar naar toe?

Misschien klinkt het slap maar ik denk dat hoe moeilijker ik het mezelf maak, hoe minder lang ik het volhoud. Deze tussenvorm bevalt me veel beter.
Als je ervan uitgaat dat je voedselkeuze 'enorm beperkt' is etc, dan lijkt het me ook best moeilijk om vol te houden.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #82 Gepost op: 02 maart 2008, 16:28:25 »
Ik vraag me af wat veganisten eten als ze eens echt lekkere trek hebben? En dan bedoel ik niet een mandarijn of een appel, want dat soort snack is toch echt anders dan een lekker koekje ofzo. Of betekent veganisme automatisch dat je meer tijd in je keuken gaat doorbrengen en alles zelf gaat maken?
De koekjes die ik hierboven noemde, sorbetijs (AH heeft echt veel smaken), soja-ijs (met cookie dough en caramelsaus - heaven on a spoon), chips. En ik maak inderdaad veel zelf, maar dat heeft er ook mee te maken dat dat vaak lekkerder is, dat het gezonder is (hangt natuurlijk van je receptkeus af) en ik het leuk vind om te doen. En omdat iedereen bij mij zeurt om koekjes en taarten. ;D

Ook de sociale situaties vind ik lastig. Het is mijn keus om veganist te worden, maar daardoor ben je wel extra 'lastig' voor vrienden, het is vaak al lastig als vegetarier (zit nogal in een vleesetend milieu).
Dat vond ik in het begin ook lastig, en nu nog wel eens. Maar ik eet die dingen natuurlijk allemaal niet met een reden. Die reden vind ik, en dit is niet echt aardig, eigenlijk toch wel net iets belangrijker dan dat andere mensen het misschien lastig vinden. Dat wil echter niet zeggen dat ik het niet makkelijker probeer te maken. Ik bied bijna altijd aan om zelf eten mee te nemen, om zelf iets klaar te maken, te helpen waar ik kan. Want ook al vind ik mijn reden om geen ei en melk te eten belangrijker, dat betekent niet dat ik het niet vervelend vind als andere mensen het lastig vinden. Naar verjaardagen van familie en vrienden neem ik bijvoorbeeld vaak taart mee (en in het begin vond ik dat een beetje raar en vroeg ik me altijd af of mensen alleen maar zeiden dat 't lekker was of dat ze dat echt meenden, maar toen ik op een gegeven moment mails begon te krijgen of ik toch wel taart meenam, of dat een vriendin zegt dat ze eigenlijk stiekem wel weet wat ze voor haar verjaardag als cadeau wil hebben (een hele coconut-lime taart voor zichzelf), kreeg ik er iets meer vertrouwen in dat mensen het niet vervelend vinden).

En, veganisten onder ons, zijn jullie niet paranoia af en toe? Als je iets besteld ergens waar je niet de ingredientenlijst kunt zien, je vermoedt wel dat er geen dierlijke ingredienten inzitten, maar je weet het nooit zeker. Bestel je het dan wel of niet?
Maar dat is toch hetzelfde voor vegetariers?

Ik vind het wel lastig hoor!
Ik was trouwens gisteren in de Jumbo en zag "100% plantaardige margarine", en toen ik bij de ingedrienten keek zat er wel melk in.  ???
Ja, stom is dat. In Nederland mag je op een product zetten dat het 100% plantaardig is als het minstens 95% plantaardig is. :-\

Weet je wat het is, in het begin is het even moeilijk, omdat je veel producten die je eet niet meer wilt eten omdat er ei of melk inzit. Maar als je gewoon op zoek gaat naar goede vervangers weet je op een gegeven moment niet beter.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #83 Gepost op: 02 maart 2008, 20:58:14 »
Dat ijs met cokiedough en caramelsaus, voeg jij daar zelf de cookiedough en caramelsaus aan toe of kun je dat ergens kopen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Hetser

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #84 Gepost op: 02 maart 2008, 22:12:54 »
Kijk met dat soort tips kom je er wel! Je moet inderdaad gewoon even weten wat je wel of niet kan eten. Sommige dingen laten staan is niet eens een probleem. Denk dat het vooral in het begin even wat tijd kost voordat je weet wat je niet moet hebben. Ik moet zeggen boodschappen doen en zoveel mogelijk ingredientenlijsten lezen is wel tijdrovend :)
Waar koop jij dat soja-ijs met cookiedough?? Dat klinkt heerlijk!

Zou iemand mij dan ook kunnen vertellen over hoe het precies zit met melkzuur? Want ik las ergens dat dat wel of niet dierlijk kan zijn, maar hoe weet je dat dan? Of kun je het voor de zekerheid maar beter mijden?

Sanja, welke veganblogs zijn leuk/goed dan?

En Draek, ik heb al een leuke koffie/broodjeszaak gevonden waar ze sojamelk hebben! Het valt dus allemaal wel mee, je moet alleen durven vragen. Dat moet ik nog wel een beetje leren ben ik bang. Maar kan zeker geen kwaad!
Vrijdag ben ik uit eten geweest en dat is ook prima gelukt, gewoon vragen of het zonder kaas kon, en of ik ketchup mocht ipv mayo, geen probleem!


scarabee

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #85 Gepost op: 03 maart 2008, 09:44:15 »
Ik zal die AH-koekjes dan nog maar een keer afscannen en die apfelstrudel. Wat ik me afvraag, zit daar dan geen boter in? Melkzuur vind ik ook lastig, kan dat nou wel of niet?

Wat ik in mijn geval beperkend vind, is dat ik ook graag zo biologisch en onbewerkt mogelijk wil eten. Dan zijn er wel veel producten op sojabasis (bijv. tofutti) maar als je die ingredientenlijst bekijkt, vergaat je de lust tot eten. Geldt ook voor plantaardige boter. Notenpasta's en stropen blijven over als broodbeleg, en van Tartex vind ik maar 1 smaak lekker. Vaak zijn die vega-smeerseltjes wel te eten, maar ze zijn nooit zo lekker dat ik er echt trek in heb. Je hebt trouwens wel heerlijke pateworstjes bij de natuurwinkel, olijvenpate en hausmacher; die zijn super!

Waar ik het meest mee zit, is iets vega vinden in de gewone supermarkt, want de natuurwinkel is leuk en aardig, maar ook flink aan de prijs.
En gebak vind ik nog steeds moeilijk, als iemand op het werk trakteert bijv.
Ik vraag me ook wel eens af hoe goed het is om zoveel (bewerkte) producten op sojabasis te eten.
Maar ik moet idd weer wat nieuwe inspiratie opdoen door recepten uit te proberen enzo. Veganisme is idd ontzettend goed voor het leren kennen van nieuwe dingen, er is een wereld voor me open gegaan en bewust met voeding omgaan, geeft me een heel positief gevoel! (dus het is niet alleen kommer en kwel bij mij, mocht ik die indrukwekken  ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #86 Gepost op: 03 maart 2008, 12:49:55 »
Ik zal die AH-koekjes dan nog maar een keer afscannen en die apfelstrudel. Wat ik me afvraag, zit daar dan geen boter in?

Nee.

Apfelstrudel is trouwens van het merk Coppenrath & Wiese

Citaat
Melkzuur vind ik ook lastig, kan dat nou wel of niet?

Melkzuur komt van melkzuurbacterien. De naam is gekomen doordat deze het eerst gevonden waren in melk.

Melkzuur is wel ok.

Citaat
Waar ik het meest mee zit, is iets vega vinden in de gewone supermarkt, want de natuurwinkel is leuk en aardig, maar ook flink aan de prijs. En gebak vind ik nog steeds moeilijk, als iemand op het werk trakteert bijv.

Als je weet dat er bv. iemand jarig is kan je wellicht voor jezelf een gebakje maken of halen (sommige natuurwinkel hebben vegan taartpunten), zodat je er toch gezellig bij kan mee-eten ofzo.



« Laatst bewerkt op: 03 maart 2008, 12:50:17 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #87 Gepost op: 08 maart 2008, 10:27:57 »
Ik vind het knap ! of is dat een hele rare opmerking.. ???

Merk trouwens bij mezelf dat ik ergens in mijn achterhoofd wel het idee heb dat melk en eieren "slecht" voor je zijn. Toch eet /drink ik het wel, maar met mate. En ik gebruik melkpoeder door mijn bamboekoffie.

Nee, ik ben er nog bij lange na niet klaar voor, voor veganist te zijn. Laat mij maar de part-time vegetarier/pescatarier blijven die ik nu ben...

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #88 Gepost op: 20 maart 2008, 20:29:40 »
Ik vind het ook knap.
Ik doe wel pogingen en heb met mezelf afgesproken (om er vooral geen depressie of schuldgevoel aan over te houden) dat ik mijn best doe. Geen honing, wol, zijde, leer, melk enz is nu wel te doen (als er geen andere kokers kookdingen gaan doen voor mij). Maar geen kaas... oef, dat lukt me nog niet als kaasofiel. Maar ook eieren vind ik erg moeilijk, tortilla's, cake, eitje bijt ontbijtje, pizza....
Ik leef met een alleseter en ik vind het moeilijk om hem die hele waslijst uit zijn hoofd te laten leren zodat hij vegan kookt... Ik doe dus mijn best. Minstens de helft van de week absoluut vegan (en de schade dan niet inhalen in de andere helft). En een rawfood dagje moet ik ook ECHT in gaan plannen; lijkt me ook geweldig. Heeft ook met tijd en aandacht te maken. Beide moet ik dan wel investeren.  

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #89 Gepost op: 22 maart 2008, 00:49:19 »
Ik vind het ook knap.
Ik doe wel pogingen en heb met mezelf afgesproken (om er vooral geen depressie of schuldgevoel aan over te houden) dat ik mijn best doe. Geen honing, wol, zijde, leer, melk enz is nu wel te doen (als er geen andere kokers kookdingen gaan doen voor mij). Maar geen kaas... oef, dat lukt me nog niet als kaasofiel. Maar ook eieren vind ik erg moeilijk, tortilla's, cake, eitje bijt ontbijtje, pizza....
Ik leef met een alleseter en ik vind het moeilijk om hem die hele waslijst uit zijn hoofd te laten leren zodat hij vegan kookt... Ik doe dus mijn best. Minstens de helft van de week absoluut vegan (en de schade dan niet inhalen in de andere helft). En een rawfood dagje moet ik ook ECHT in gaan plannen; lijkt me ook geweldig. Heeft ook met tijd en aandacht te maken. Beide moet ik dan wel investeren.  

ei op pizza?  ???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #90 Gepost op: 22 maart 2008, 00:51:10 »
Da's niet heel ongebruikelijk hoor.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #91 Gepost op: 22 maart 2008, 00:54:02 »
Ik vind het gek. Heb het nog nooit gezien..

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #92 Gepost op: 22 maart 2008, 07:16:57 »
eitje? Hmm... is te proberen een keertje ;D  Ik dacht meer aan...
mozerella, pecorino, gorgonzola.......  :'(

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #93 Gepost op: 22 maart 2008, 09:03:32 »
oooooh. okee.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #94 Gepost op: 22 maart 2008, 10:29:11 »
Ik vind het gek. Heb het nog nooit gezien..

Doen wij ook wel eens, is heel lekker in combinatie met wat spinazie, en dan kort voor het einde nog een eitje breken op de pizza, zodat ie van binnen nog niet helemaal droog is.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #95 Gepost op: 22 maart 2008, 12:04:16 »
Miniquiches maken en er een kwarteleitje op doen is ook lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #96 Gepost op: 22 maart 2008, 13:53:01 »
Als we het over gerechten gaan hebben kunnen we misschien beter verplaatsen naar het kookforum.  :)

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #97 Gepost op: 22 maart 2008, 14:55:48 »
Op zich wel apart dat er fijn ingehaakt wordt op lekkere ei-receptjes als het over veganisme gaat... :-X

Ik weet niet of dat ook veganistisch is of gewoon typisch... maar zo vind ik snijbloemen ook zo zielig.   Zo'n sneu concept, wie dat verzonnen heeft...? Zaai lekker buiten wat zaadjes en laat iedereen ervan genieten. Maar ga die snoepies nou niet in verwarmde, dichtgekalkte kassen kweken, afsnijden, binnen in een vaas zetten en wachten tot ze eroverheen hangen om ze vervolgens in de afvalbak te smijten. Nee, word ik niet blij van. Off topic.. I know..  

Al las ik dat er ook een groep mensen is die zelfs geen knollen/wortelen eten. Dat is de basis van de plant en daaraan mag je niet komen -met zo'n soort strekking (natuurlijk de bron en groep en 'al wat niet meer zei' vergeten...)
Ik ga maar wat anders lezen, dit wordt niets zo met mij..  :-[  
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 14:59:33 door mjets »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #98 Gepost op: 22 maart 2008, 15:47:09 »
Ik vind snijbloemen ook zielig! Ze verwelken zo snel.
Als iemand iets groens voor me mee wilt nemen, heb ik liever een plantje ofzo. En dan bij voorkeur een kruidenplant of een bakje kattengras, aangezien veel kamerplanten giftig zijn voor katten (kruiden ook, maar die wonen dan in de keuken), en Sien een lichte vorm van pica heeft.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #99 Gepost op: 22 maart 2008, 15:56:10 »
 :wave: