Ik vraag vrienden of ze hun vlees of kaas apart kunnen houden. Ook in restaurants vraag ik of de vega-gerechten bijv. zonder kaas kunnen. Of ik eet er zoveel mogelijk omheen.
Als ze het doen lijkt me het toch geen probleem? Het is denk een kwestie van even wennen om je eisen te stellen.
Ik moet zeggen dat veganisme je voedselkeuze enorm beperkt. Vooral qua koekjes en gebak, broodbeleg, vleesvervangers.
Ik herken me daar niet in. Genoeg lekkere koekjes te vinden in de supermarkt die vegan zijn zoals bij AH de country cookies. En qua gebak vind je daar ook gewoon apfelstrudel (merk weet ik even niet uit hoofd). En anders vind je daar wel een paar pakken tarwebloem enzo en heb je binnen 30-45 minuten een hoop cupcakes klaar
Met het juiste recept
In de supermarkten als AH zijn vooral die tofu producten te vinden. Er zijn supermarkten waar ze van viana wat verkopen, maar die zitten bij mij niet in de buurt. Weet ook even de naam niet meer van die supermarkt keten.. of was dat jumbo niet...
Broodbeleg: hagelslag, pindakaas heb je toch wel in de supermarkt? En jams? Zonnatura heeft geloof ook diverse producten wat vegan was. Ik heb daar alleen de jam van, maar geloof dat ze ook een soort pate hadden ofzo.
In de natuurwinkel is nog meer te vinden.
Steeds je eigen voorraadje eten meenemen, waar dan ook?
Nee niet perse. Het ligt ook een beetje waar ik heen ga. Maar soms als ik verwacht dat ik niets zal vinden dan neem ik wel wat mee.
Wat betreft het lastig vinden. Ik denk nog steeds dat sommige het zichzelf lastig maken. Als je veganist word en je gaat denken 'ik kan niets meer eten', etc... ja logisch dat je je dan wat treurig voelt en het niet meer ziet zitten.
Ook moet je je niet te veel aantrekken van de omgeving, want als je gaat denken van wat ze mogelijk zeggen dan gaat het fout.
Kijk ook vooral ook op fora voor veganisten voor de handige weetjes over producten in supermarkten.
En, veganisten onder ons, zijn jullie niet paranoia af en toe? Als je iets besteld ergens waar je niet de ingredientenlijst kunt zien, je vermoedt wel dat er geen dierlijke ingredienten inzitten, maar je weet het nooit zeker. Bestel je het dan wel of niet?
Dat moet ieder voor zich bepalen. Ik probeer zoveel mogelijk zelfcontrole te houden daarover. Maar soms kan je niet anders dan uitgaan van wat je voor informatie kan krijgen/weten.