Vegatopia Forum

Wat vind je van veganisme?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #60 Gepost op: 27 december 2007, 08:48:10 »
Volgens mij bestaat er ook 'vegan-kaas', hoewel ik niet weet hoe ze dat dan klaarmaken. Misschien tofu met kaassmaak? Als dat ook lekker zou smaken, zou ik zeker overwegen om daar op over te stappen...

Wel op basis van soja, maar het is geen tofu met kaassmaak. ;D Ik vind zelf de Cheezly van Redwood erg lekker, maar op kaasgebied ben ik dan weer geen autoriteit want ik heb nooit van kaas gehouden (behalve gesmolten). En 't is net als met 'vleesvervangers', als je verwacht het echte te eten en dan daar een hap van neemt... da's meestal niet lekker.

Maar niet alles wordt gemaakt van soja. Veggie parmezan kun je bijvoorbeeld maken van amandel of cashewnoten met voedingsgist. Een sausje voor mexicaanse gerechten eveneens op basis daarvan (zie hier, voor pimentos gebruik ik gewoon geroosterde paprika's uit pot en voedingsgist/edelgist (nutritional yeast) is bij de Natuurwinkel te krijgen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #61 Gepost op: 27 december 2007, 15:01:18 »
Erm... mijn citatenknop doet niet wat ik wil, dus op het gevaar af dat niemand me meer kan volgen (voor zover dat eerder al kon :P): Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden. Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.

Wat mij aan -sommige- veganisten stoort, is dat zij hun ideaal als een roeping opvatten die een buitenproportioneel deel van hun leven uitmaakt. (dit geldt overigens ook voor sommige vegetariërs). Mijn veganistische vriendin vond, toen ik zei minder eieren te zijn gaan eten, dat dit nog niet 'goed' was en dat ik beter helemaal veganist kon worden, alsof er een brede kloof is tussen bijvoorbeeld nooit eieren eten en eens in de maand een ei eten. Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, maar het is exemplarisch voor het gevoel dat ik soms heb dat voor sommige mensen het 'hokje' (veganist, vegetariër) te belangrijk is.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #62 Gepost op: 27 december 2007, 21:08:50 »
is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden.

Veel anders is het niet. Het gaat in mijn ogen dus om kleine dingetjes hier en daar, maar echt super verbeteringen voor de dieren wil ik het niet noemen. Voor de meeste veganisten, iig voor mij, is veganisme vanuit een gevoel dat het niet ok is om dieren te gebruiken. Er zijn ook wel veganisten die het meer doen om 'dierenwelzijn', maar dat is maar een klein deel.

Veganisme betekent namelijk tegen dierenuitbuiting te zijn.

Dus ik denk niet dat je veel veganisten zover krijgt biologisch zuivel te nemen ;)

Citaat
Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.

Voor mij is milieu ook een goede extra reden om veganist te zijn.

Citaat
Wat mij aan -sommige- veganisten stoort, is dat zij hun ideaal als een roeping opvatten die een buitenproportioneel deel van hun leven uitmaakt. (dit geldt overigens ook voor sommige vegetariërs).  

Wat is daar mis mee? Ja, veganisme is mijn leven. Mijn leven draait daar veelal om. Het is niet alleen een dieet (wat je bij vegetarier zijn vaak wel is), maar het is een levenswijze. Daar is toch niets mis mee?
Ik vind het namelijk heel belangrijk. En de stap om veganist te worden is voor mij zeer belangrijk geweest.


« Laatst bewerkt op: 27 december 2007, 21:10:11 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #63 Gepost op: 27 december 2007, 23:54:36 »
Dat krijg je al snel, omdat je levensstijl een zeer andere is en je een mening hebt die indruist tegen wat gewoon is in de samenleving. Zoals ik eerder al aangaf hoef je alleen maar te zeggen dat je veganist bent en je krijgt een hoop vleeseters over je heen. Het gaat erom als je informatie aan de man wilt brengen over hoe je dat doet.

Heb die docu ook gezien over peta. Zag idd een paar punten wat denk niet bij iedereen positief zou overkomen. Maar dat is ook hoe het geedit is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #64 Gepost op: 28 december 2007, 08:40:30 »
Erm... mijn citatenknop doet niet wat ik wil, dus op het gevaar af dat niemand me meer kan volgen (voor zover dat eerder al kon :P): Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden.
Er is nog veel minder dierenleed als je er helemaal niet aan meewerkt. En ik vind de redenatie sowieso krom. Als al die mensen die bioindustriezuivel en -ei drinken en eten nou gewoon biologische zuivel gaan dán is er (iets) minder leed. Nu denk je misschien, 'maar dat doen ze niet.' Nou, ik denk dat er net zo weinig vegans zijn die opeens al die waardeloze haantjes en kalveren over het hoofd gaan zien en opeens vinden dat het prima is dat dieren gedood worden omdat wij zo nodig nou net dat product moeten eten.

Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.
De verwoesting van ons milieu, tja, dan schiet je met veganisme toch echt een ontzettend eind meer op dan vegetarisme en minderen met zuivel en eieren volgens mij, want al die beesten die daarvoor nog steeds nodig zijn doen natuurlijk ook allemaal wat juist zo slecht is voor het milieu.

Wat mij aan -sommige- veganisten stoort, is dat zij hun ideaal als een roeping opvatten die een buitenproportioneel deel van hun leven uitmaakt. (dit geldt overigens ook voor sommige vegetariërs). Mijn veganistische vriendin vond, toen ik zei minder eieren te zijn gaan eten, dat dit nog niet 'goed' was en dat ik beter helemaal veganist kon worden, alsof er een brede kloof is tussen bijvoorbeeld nooit eieren eten en eens in de maand een ei eten.
Nu ben ik sowieso al lekker jouw 'vooroordeel' aan het bevestigen, maar het ís toch ook zo? Je gaat neem ik aan minder eieren eten om een reden, dus dan zou het toch 'beter' zijn als je helemaal geen eieren meer eet? Waarom is dat zo'n rare opmerking? Ik was er natuurlijk niet bij, en ik zou zelf niet gaan zeggen dat wat iemand anders besluit niet 'goed genoeg' is omdat je er denk ik alleen maar zoals bij jouw aversie mee kweekt, maar an sich heeft ze toch gewoon gelijk?

Als iemand besluit zijn vrouw minder te gaan slaan (raar voorbeeld, I know), dan vind ik dat al heel fijn, maar het lijkt me nog fijner als diegene gewoon helemaal ophield. Dat mag ik toch gewoon vinden?

Trouwens, weleens over nagedacht dat het misschien ook aan jouw houding kan liggen, en niet alleen die van -sommige- veganisten? Jouw uitspraken over 'veganisten' hebben mij ook uit mijn tent gelokt om er dingen over te posten, terwijl het niet vaak is dat ik het hier over waardeloze kalfjes en haantjes heb.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2007, 08:41:53 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #65 Gepost op: 28 december 2007, 10:58:45 »
Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden. Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.

Als ik bovenstaand stukje lees dan concludeer ik dat je geen vegetarier bent maar biologisch vlees eet?

Edit: nee ik lees al dat je vegetarier bent, maar dat is toch helemaal niet logisch?
« Laatst bewerkt op: 28 december 2007, 10:59:16 door Marla »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #66 Gepost op: 28 december 2007, 14:46:55 »
Ik zag gisteren een stuk van een documentaire over de PETA en ik vond die leidster veel trekken vertonen van een godsdienstwaanzinnige.

Waar zag je dat? En waarom ben ik niet gewaarschuwd?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #67 Gepost op: 28 december 2007, 20:19:11 »
Citaat
geplaatst door: Sanja  geplaatst op: vandaag om 08:40:30  
Quote : Dame Noire op gisteren om 15:01:18
Erm... mijn citatenknop doet niet wat ik wil, dus op het gevaar af dat niemand me meer kan volgen (voor zover dat eerder al kon ): Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden.
 
Er is nog veel minder dierenleed als je er helemaal niet aan meewerkt. En ik vind de redenatie sowieso krom. Als al die mensen die bioindustriezuivel en -ei drinken en eten nou gewoon biologische zuivel gaan dán is er (iets) minder leed. Nu denk je misschien, 'maar dat doen ze niet.' Nou, ik denk dat er net zo weinig vegans zijn die opeens al die waardeloze haantjes en kalveren over het hoofd gaan zien en opeens vinden dat het prima is dat dieren gedood worden omdat wij zo nodig nou net dat product moeten eten.

 

Natuurlijk ben ik blij met veganisten die geen bio-industrie zuivel eten, maar persoonlijk vind ik het leed bij biologische zuivel redelijk meevallen, daarom ben ik geen veganist en jij wel. Het lijkt me dan ook dat we er niet uit zullen komen.

Citaat
Quote : Dame Noire op gisteren om 15:01:18
Wat mij aan -sommige- veganisten stoort, is dat zij hun ideaal als een roeping opvatten die een buitenproportioneel deel van hun leven uitmaakt. (dit geldt overigens ook voor sommige vegetariërs). Mijn veganistische vriendin vond, toen ik zei minder eieren te zijn gaan eten, dat dit nog niet 'goed' was en dat ik beter helemaal veganist kon worden, alsof er een brede kloof is tussen bijvoorbeeld nooit eieren eten en eens in de maand een ei eten.  
 
Nu ben ik sowieso al lekker jouw 'vooroordeel' aan het bevestigen, maar het ís toch ook zo? Je gaat neem ik aan minder eieren eten om een reden, dus dan zou het toch 'beter' zijn als je helemaal geen eieren meer eet? Waarom is dat zo'n rare opmerking? Ik was er natuurlijk niet bij, en ik zou zelf niet gaan zeggen dat wat iemand anders besluit niet 'goed genoeg' is omdat je er denk ik alleen maar zoals bij jouw aversie mee kweekt, maar an sich heeft ze toch gewoon gelijk?

Als iemand besluit zijn vrouw minder te gaan slaan (raar voorbeeld, I know), dan vind ik dat al heel fijn, maar het lijkt me nog fijner als diegene gewoon helemaal ophield. Dat mag ik toch gewoon vinden?

Trouwens, weleens over nagedacht dat het misschien ook aan jouw houding kan liggen, en niet alleen die van -sommige- veganisten? Jouw uitspraken over 'veganisten' hebben mij ook uit mijn tent gelokt om er dingen over te posten, terwijl het niet vaak is dat ik het hier over waardeloze kalfjes en haantjes heb.

Ikzelf ben inderdaad minder eieren gaan eten om een reden, ik denk ook dat het beter is te minderen met zuivel en eieren (dierenleed, milieu en dergelijke) maar ik vind dat het moet kunnen om dat af en toe wél te eten zonder daarop te worden aangesproken door iemand die zich moreel superieur acht. De vergelijking met een man die zijn vrouw slaat gaat volledig mank: een ei eten is geen misdaad. Het is goed om bewust om te gaan met wat je eet, maar veganistischer is niet automatisch beter! Ik ben me niet bewust van een negatieve houding ten opzichte van veganisten, al kan het zijn dat ik bepaalde dingen niet te zeer heb genuanceerd, om mensen uit hun tent te lokken :P. Ik ben juist wel geïnteresseerd in veganisme, alleen probeer ik duidelijk te krijgen wat mijn eigen principes en prioriteiten hierin zijn, vandaar dat mijn posts misschien warrig zijn.

Citaat
geplaatst door: Marla  geplaatst op: vandaag om 10:58:45  
Quote : Dame Noire op gisteren om 15:01:18
Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden. Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.
 
 

Als ik bovenstaand stukje lees dan concludeer ik dat je geen vegetarier bent maar biologisch vlees eet?

Edit: nee ik lees al dat je vegetarier bent, maar dat is toch helemaal niet logisch?  

Marla, waarom is dat niet logisch? Ik ben vóór beperking van dierenleed en behoudt van ons milieu, maar niet per definitie tegen vlees eten (of eieren, zuivel, honing...) alleen heel erg tegen de manier waarop wij met dieren omgaan. De bio-industrie is misdadig en met het leven dat scharreldieren hebben kan ik ook niet blij zijn. Ik denk alleen dat het pragmatischer is in te zien dat een hele hoop mensen geen vegetariër willen worden en daarom in te zetten op het promoten van deeltijd-vegetarisme en biologisch vlees.

Zo, ik hoop dat ik de citatenknop goed gehandled heb, excuses voor de lange post en eventuele onduidelijkheden.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #68 Gepost op: 28 december 2007, 21:05:48 »
Natuurlijk ben ik blij met veganisten die geen bio-industrie zuivel eten, maar persoonlijk vind ik het leed bij biologische zuivel redelijk meevallen, daarom ben ik geen veganist en jij wel. Het lijkt me dan ook dat we er niet uit zullen komen.

Wat vind jij er dan aan meevallen qua leed? Want zover ik kan zien zijn er toch amper verschillen hoor...

Citaat
Ikzelf ben inderdaad minder eieren gaan eten om een reden, ik denk ook dat het beter is te minderen met zuivel en eieren (dierenleed, milieu en dergelijke) maar ik vind dat het moet kunnen om dat af en toe wél te eten zonder daarop te worden aangesproken door iemand die zich moreel superieur acht. De vergelijking met een man die zijn vrouw slaat gaat volledig mank: een ei eten is geen misdaad.

Tsja, het mag dan voor jou geen misdaad zijn, maar voor mij is het eten van een ei iets wat ik erg vind, omdat ik vind dat het voor mezelf niet te verantwoorden zou zijn als ik een ei zou eten. Voor de wet is het wellicht niet zo, maar voor iemands gevoel kan dat wel zo zijn.

Verder wat betreft het moreel superieur achten. Dat maak jij er van. Of zegt iemand dat tegen je?
Ik vind het een dooddoener door een veganist zo te vinden. Dat is gebrabbel. En is alleen maar een reactie op dat jij vind dat iemand onjuist iets tegen je zegt of dat je niet kan begrijpen waarom iemand een keuze maakt.


Citaat
Ikzelf ben inderdaad minder eieren gaan eten om een reden, ik denk ook dat het beter is te minderen met zuivel en eieren (dierenleed, milieu en dergelijke) maar ik vind dat het moet kunnen om dat af en toe wél te eten zonder daarop te worden aangesproken door iemand die zich moreel superieur acht.

Overigens geef je hier toch mee aan dat je wel die veganist in het gelijk stelt met zijn 'morele superieuriteit'?

Omdat je vind dat minder idd beter is, en dan is het logisch toch dat geen nog beter is.

Citaat
Marla, waarom is dat niet logisch? Ik ben vóór beperking van dierenleed en behoudt van ons milieu, maar niet per definitie tegen vlees eten (of eieren, zuivel, honing...) alleen heel erg tegen de manier waarop wij met dieren omgaan. De bio-industrie is misdadig en met het leven dat scharreldieren hebben kan ik ook niet blij zijn. Ik denk alleen dat het pragmatischer is in te zien dat een hele hoop mensen geen vegetariër willen worden en daarom in te zetten op het promoten van deeltijd-vegetarisme en biologisch vlees.

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt van de biologische veehouderij. Je vergeet dat door biologisch vlees, eieren en zuivel te consumeren, dat je daarmee ook de bioindustrie in stand houdt. Of beter gezegd de hele sector.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #69 Gepost op: 28 december 2007, 22:19:44 »
Misschien is het motto Leven en laten leven ook iets om in gedachten te houden in deze draad. :)

Ja, maar als veganist (daar heb je er weer een ;P) moet ik dan wel zeggen dat vegetariers ook eens daarover (verder) na moeten denken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #70 Gepost op: 28 december 2007, 22:29:28 »
Misschien is het motto Leven en laten leven ook iets om in gedachten te houden in deze draad. :)

Ja, maar als veganist (daar heb je er weer een ;P) moet ik dan wel zeggen dat vegetariers ook eens daarover (verder) na moeten denken :)

Ik MOET helemaal niks!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #71 Gepost op: 28 december 2007, 22:49:54 »
Misschien is het motto Leven en laten leven ook iets om in gedachten te houden in deze draad. :)

Ja, maar als veganist (daar heb je er weer een ;P) moet ik dan wel zeggen dat vegetariers ook eens daarover (verder) na moeten denken :)

Ik MOET helemaal niks!

Wacht maar.. als ik hier dictator ben, dan zal je... :P  8) :-X ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #72 Gepost op: 28 december 2007, 22:53:12 »

Wat is het toch gezellig hier.  :)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #73 Gepost op: 28 december 2007, 23:11:36 »
 ;D
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #74 Gepost op: 07 januari 2008, 12:42:28 »
Ik vond en vind het in elk geval interessant om te lezen al kreeg ik ondertussen wel het gevoel dat je elkaar toch niet kunt (en waarschijnlijk niet wilt) overtuigen.

In elk geval zet het me aan het denken voor zover ik dat al niet deed ook over vegetarisme. Zou een vleeseter ook zo naar "ons"kijken?
Zoals ik denk: ja maar je maakt toch geen dieren dood, dat is toch logisch? zo denkt een veganist over mij. (ik ervaar mijn vegetarisme overigens niet als een dieet maar ook een manier van leven) en dat is best eens goed om te zien. En volgens mij is dat ook het nut van een discussie, niet de ander overtuigen van ouw gelijk maar de ander laten zien waarom je iets vindt en dat beide er iets van leren en wellicht er iets mee doen.

Ik vind ook dat beide "een punt" hebben, ook heel raar om te ervaren, dat twee totaal verschillende meningen je beide aanspreken en je bij beide denkt: ja, inderdaad! (maar misschien ben ik wel schizofreen  ;D ).

Hetser

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #75 Gepost op: 24 februari 2008, 20:27:38 »
Interessante draad!
Ikzelf ben vegetarier, maar loop al een tijd met het idee helemaal niks dierlijks meer te gaan consumeren. Als ik er zo over nadenk lijkt dat me thuis geen probleem, er zijn genoeg alternatieven en als je een beetje de weg weet in de keuken hoeft het absoluut geen beperking te zijn.
Echter lijkt het me zo moeilijk als je ook dingen buitenshuis gaat doen. In restaurants, bij lunches, in kantines op school/werk, als je eens bij iemand gaat eten, bij familiebijeenkomsten etc etc. Ik zie niet helemaal voor me hoe ik het daar vol kan houden, zonder anderen enorm tot last te zijn, of mezelf buiten te sluiten van een sociaal leven (met bijvoorbeeld etentjes met vrienden enz). Ik ben zo benieuwd naar hoe andere mensen dit doen! Om maar een voorbeeld te geven, ik ben gek op koffie verkeerd, en thuis maak ik dit met sojamelk, maar ik ga ervan uit dat de gemiddelde koffietent geen sojamelk in de koelkast heeft staan, dan kan ik dus nergens meer lekker koffie drinken. Dit zou ik jammer vinden.
Ik hoor graag van veganisten hoe jullie dit doen..!

Offline V

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #76 Gepost op: 25 februari 2008, 19:51:55 »
Zeker interessant!

Ik zit er zelf ook over te denken. Vanaf dat ik 8 jaar oud was ben ik eigenlijk met stappen begonnen minder dierlijke producten te gaan eten. Het begon toen met het niets meer willen eten kleiner dan een kip (onder het motto: het is oké om 1 moord te plegen voor 100 maaltijden maar niet om 100 moorden te plegen voor één maaltijd). Vervolgens vond ik na verloop van tijd kip helemaal niet lekker meer en ook varken ging me steeds meer tegenstaan. Na een tijd eigenlijk alleen maar koe te hebben gegeten heb ik een tijd geleden dankzij mijn vriend die (oko-)vegetarier is ook koe opgegeven (al moet ik zeggen... ik merk wel dat ik vroeger toch vaker vlees at dan ik dacht).
Inmiddels ben ik ook in vis zeer sterk aan het minderen (overigens onder weerstand van vriendlief). De volgende logische stap is eieren uit het dieet verbannen (ben ik nu ook al langzaam mee bezig), daarna misschien zuivel. Al blijf ik het ééns in de zoveel tijd allemaal nog wel een hapje eten, om te voorkomen dat ik ziek word als ik per ongeluk bij (overtuigd vleesetende) familie een stukje vlees binnenkrijg. Dat zijn dan vaak de restjes van mensen die de boel willen weggooien, en als ik iets erger vind dan vlees eten is dat vlees weggooien. Als het anders écht weggaat eet ik het wel op. Gaat heel prima zo.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #77 Gepost op: 25 februari 2008, 21:32:41 »
Ik zie niet helemaal voor me hoe ik het daar vol kan houden, zonder anderen enorm tot last te zijn, of mezelf buiten te sluiten van een sociaal leven (met bijvoorbeeld etentjes met vrienden enz).

Dat hoeft niet. Jij maakt keuzes en dat is nou eenmaal hoe je bent. Je vrienden enzo leren dat wel op een gegeven moment of niet, maar met etentjes kan je dat ruim van te voren aangeven en bij restaurants ook etc.
Het probleem is dat omgeving soms moeilijk kan doen en onbegrip kan hebben, maar vergeet niet dat het jou keuze is en dat als andere een probleem met jouw keuze hebben, dan is dat hun probleem.

Citaat
Ik ben zo benieuwd naar hoe andere mensen dit doen! Om maar een voorbeeld te geven, ik ben gek op koffie verkeerd, en thuis maak ik dit met sojamelk, maar ik ga ervan uit dat de gemiddelde koffietent geen sojamelk in de koelkast heeft staan, dan kan ik dus nergens meer lekker koffie drinken. Dit zou ik jammer vinden.
Ik hoor graag van veganisten hoe jullie dit doen..!

Volgens mij bestaan er wel koffietenten die dit kunnen. Weet niet of dat in NL is, maar ik heb weleens zoiets gehoord. Drink zelf geen koffie, dus weet het ook niet zeker.

Verder kan je als je het lastig vind om in 1 keer te gaan, dat je gewoon wat flexanistisch gaat leven. Oftewel thuis en bij familie enzo 100% veganistisch, maar af en toe nog wat niet-veganistisch nemen.

Persoonlijk ben ik van mening dat als je qua gevoel hebt dat je gewoon vegan zou moeten gaan gewoon de knoop in 1 keer door hakken en er gewoon voor gaan.
Stem op de Partij voor de Dieren

scarabee

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #78 Gepost op: 27 februari 2008, 23:14:19 »
Hetser, ik herken jouw probleem. Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt naar veganisme. Inmiddels ben ik weer iets minder streng in de leer en noem ik mezelf toch maar vegetarier. Vooral de sociale situaties zijn moeilijk. Ik vraag vrienden of ze hun vlees of kaas apart kunnen houden. Ook in restaurants vraag ik of de vega-gerechten bijv. zonder kaas kunnen. Of ik eet er zoveel mogelijk omheen.
Ik moet zeggen dat veganisme je voedselkeuze enorm beperkt. Vooral qua koekjes en gebak, broodbeleg, vleesvervangers. Tegenwoordig eet ik vegetarisch en vermijd ik zoveel mogelijk zuivel en eieren. Maar echt heel strikt ben ik dus niet meer. Ik vraag me dan ook af hoe de diehard veganisten dat hebben. Steeds je eigen voorraadje eten meenemen, waar dan ook? Misschien klinkt het slap maar ik denk dat hoe moeilijker ik het mezelf maak, hoe minder lang ik het volhoud. Deze tussenvorm bevalt me veel beter.

Hetser

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #79 Gepost op: 28 februari 2008, 11:02:05 »

Ha Scarabee, ik ben dus niet de enige met die gedachten.
Ik heb er de afgelopen week eens wat aandacht aan besteed, en ik denk dat ik het thuis nog wel vol kan houden. Broodbeleg vind ik niet erg moeilijk, ik at toch al bijna nooit kaas (die vegetarische kaas is zo duur, en ben maar een arme student) en je hebt echt lekkere notenpasta's, of jam, of appelstroop ofzo. Koekjes en gebak zijn er idd ongeveer niet te vinden zonder ei of melkbestanddelen. Ik vraag me af wat veganisten eten als ze eens echt lekkere trek hebben? En dan bedoel ik niet een mandarijn of een appel, want dat soort snack is toch echt anders dan een lekker koekje ofzo. Of betekent veganisme automatisch dat je meer tijd in je keuken gaat doorbrengen en alles zelf gaat maken?
Ook de sociale situaties vind ik lastig. Het is mijn keus om veganist te worden, maar daardoor ben je wel extra 'lastig' voor vrienden, het is vaak al lastig als vegetarier (zit nogal in een vleesetend milieu).

En, veganisten onder ons, zijn jullie niet paranoia af en toe? Als je iets besteld ergens waar je niet de ingredientenlijst kunt zien, je vermoedt wel dat er geen dierlijke ingredienten inzitten, maar je weet het nooit zeker. Bestel je het dan wel of niet?

Ik vind het wel lastig hoor!
Ik was trouwens gisteren in de Jumbo en zag "100% plantaardige margarine", en toen ik bij de ingedrienten keek zat er wel melk in.  ???