Erm... mijn citatenknop doet niet wat ik wil, dus op het gevaar af dat niemand me meer kan volgen (voor zover dat eerder al kon ): Sanja, mijn argument dat veganisten misschien beter biologische zuivel zouden kunnen eten dan geen zuivel, is gebaseerd op de -hypothetische- aanname dat hoe meer mensen er biologische zuivel eten, hoe meer de bedrijftak kan groeien, zodat de prijs kan dalen en er uiteindelijk meer bio zuivel wordt geconsumeerd en er minder dierenleed is. Ik ga er namelijk vanuit dat dat bij biologische zuivel het geval is, ondanks dat de dieren uiteindelijk geslacht zullen worden.
Er is nog veel minder dierenleed als je er helemaal niet aan meewerkt. En ik vind de redenatie sowieso krom. Als al die mensen die bioindustriezuivel en -ei drinken en eten nou gewoon biologische zuivel gaan dán is er (iets) minder leed. Nu denk je misschien, 'maar dat doen ze niet.' Nou, ik denk dat er net zo weinig vegans zijn die opeens al die waardeloze haantjes en kalveren over het hoofd gaan zien en opeens vinden dat het prima is dat dieren gedood worden omdat wij zo nodig nou net dat product moeten eten.
Het hangt denk ik heel erg af van je invalshoek: als je vindt dat wij geen dieren mogen doden of anderszins kwaad doen dan is veganisme inderdaad de meest logische keuze. Ik zelf vind dat mensen an sich het recht hebben dieren te 'gebruiken' dus ook ze te doden. Ik ben het echter helemaal niet eens met de bio-industrie en de verwoesting van ons milieu, en daarom eet ik vegetarisch en minder ik zuivel en eieren.
De verwoesting van ons milieu, tja, dan schiet je met veganisme toch echt een ontzettend eind meer op dan vegetarisme en minderen met zuivel en eieren volgens mij, want al die beesten die daarvoor nog steeds nodig zijn doen natuurlijk ook allemaal wat juist zo slecht is voor het milieu.
Wat mij aan -sommige- veganisten stoort, is dat zij hun ideaal als een roeping opvatten die een buitenproportioneel deel van hun leven uitmaakt. (dit geldt overigens ook voor sommige vegetariërs). Mijn veganistische vriendin vond, toen ik zei minder eieren te zijn gaan eten, dat dit nog niet 'goed' was en dat ik beter helemaal veganist kon worden, alsof er een brede kloof is tussen bijvoorbeeld nooit eieren eten en eens in de maand een ei eten.
Nu ben ik sowieso al lekker jouw 'vooroordeel' aan het bevestigen, maar het ís toch ook zo? Je gaat neem ik aan minder eieren eten om een reden, dus dan zou het toch 'beter' zijn als je helemaal geen eieren meer eet? Waarom is dat zo'n rare opmerking? Ik was er natuurlijk niet bij, en ik zou zelf niet gaan zeggen dat wat iemand anders besluit niet 'goed genoeg' is omdat je er denk ik alleen maar zoals bij jouw aversie mee kweekt, maar an sich heeft ze toch gewoon gelijk?
Als iemand besluit zijn vrouw minder te gaan slaan (raar voorbeeld, I know), dan vind ik dat al heel fijn, maar het lijkt me nog fijner als diegene gewoon helemaal ophield. Dat mag ik toch gewoon vinden?
Trouwens, weleens over nagedacht dat het misschien ook aan jouw houding kan liggen, en niet alleen die van -sommige- veganisten? Jouw uitspraken over 'veganisten' hebben mij ook uit mijn tent gelokt om er dingen over te posten, terwijl het niet vaak is dat ik het hier over waardeloze kalfjes en haantjes heb.