Ik denk er regelmatig over na en leef voor een groot deel veganistisch.
Zeker moet een kalf geboren worden voor melk maar waarom zou je dat moeten slachten? In leven houden kost geld, dan betalen we maar meer voor kaas of melkproducten en anders neem je die niet (denk ik hoor, is geen aanval). En een mensenvrouw kan na het krijgen van 1 kind jaren melk blijven geven, dat is met de meeste zoogdieren zo alleen wordt de opbrengst minder: weer het geld.
Stiertjes die geboren worden kan je al in een zeer vroeg stadium ontdekken, als het nog niet veel meer is dan een klompje cellen zonder gevoel.
Dat neemt niet weg dat ik wel zo min als voor mij mogelijk melkproducten gebruik. Oftewel: vrijwel alleen kaas want in gerechten voldoet sojaroom en sojamelk/yoghurt prima (eigenlijk nog lekkerder ook)
Wat betreft eieren, de biologisch dynamische eieren die ik eet komen van boerderijen die regelmatig de deuren open hebben en die vind ik prima voor ze zorgen. Het kan nog beter en daarom hoop ik ooit eigen kippen te verzorgen, inclusief haan. Leggen ze dan is het mooi, leggen ze niet (meer) dan mogen ze gewoon lekker zo oud worden als ze kunnen, waarom niet? (in de industrie kom je dan weer op geld uit, ik zou er graag meer voor willen betalen, ook voor het leven van hanen (adopteer een haan vind ik daarom een leuk/goed project).
Dit zijn althans mijn afwegingen.
Als het gaat om of dieren in gevangenschap mogen leven en of je dierlijke producten mag gebruiken zonder het dier te doden, dan kom je op het gebied van grenzen stellen en die liggen voor iedereen anders. Als mens ben je ook zo vrij niet en een dier in de natuur heeft ook zoveel vrijheden niet. Beide hebben hun voor en nadelen. Een beetje kort door de bocht (om er geen ellenlang verhaal van te maken want dat is het al): ik jouw ei (wat vaak zelf gegeten wordt overigens) en jij goed voer, drinken, bescherming tegen roofdieren. zoiets
Maar ook ik heb niet de waarheid in pacht
Ik probeer wel zoveel mogelijk bewust te zijn van wat je eet en wat alternatieven zijn maar dat doe ik met alle ingredienten, al of niet dierlijk.